når en olie har en viskositet på 10 - 40 W
http://da.wikipedia.org/wiki/Viskositet
betyder det at når olien er kold, har den en tykkelse som en ren 10 W olie
når den er varm, bliver olien ikke for tynd, men smører som en ren 40 W olie
så når fabrikken foreskriver 5 - 30 W er det altså en tyndere olie,
det er ikke noget fabrikken bare GÆTTER sig frem til,
det er noget man har har ofret en formue på, at finde ud af at netop den tykkelse olie
smører motoren optimalt, og forlænger levetiden mest mulig,
samtidig giver det også den bedste / største brændstoføkonomi,......
så når du fylder en tykkere olie på (10 - 40 W) betyder det at olien er længere om at komme helt ud i alle kroge,
dermed tager det længere tid inden olien smører vitale dele (for nu at bruge et fint udtryk)
når det (ved hver kold-start) tager længere tid for olien at komme ud i alle afkroge og smøre,
bliver den naturligvis hurtigere slidt,.. fordi den ikke bliver smurt ordentlig,
højest sandsynlig forringer den tykkere olie også brændstoføkonomien,...
5 - 30 W,.. 10 - 40 W osv. er betegnelser for multigrade olier,
for at forstå betydningen af det, skal du bare tænke mange år tilbage i tiden,
før multigrade olier blev opfundet,..
var det ikke unormalt at man påfyldte en meget tynd olie (fx 10 W)
når motoren var varmet op,... tappede man olien af,.. og påfyldte tykkere olie (fx 40 W)
alt sammen for at holde et passende olietryk,.. både ved kold, og varm motor,
så når fabrikken foreskriver 5 - 30 W,.. er det altså ikke for at 'flå dig for penge'
så er det fordi de ved at netop den tykkelse smører motoren bedst,
og dermed forøger motorens levetid mest mulig.
eksempelvis angiver fabrikken også det optimale dæktryk,
det er heller ikke noget man GÆTTER sig frem til,.. det har kostet mange penge at teste,
til gengæld sikrer det dig de optimale køre og bremse egenskaber,