|
| Testgebyr ifm. reklamation Fra : Lincoln1242 | Vist : 1024 gange 39 point Dato : 08-10-11 13:07 |
|
Jeg har en mobiltelefon, som er knap 1½ år gammel, som nu er holdt op med at virke.
Jeg har så kigget på hjemmesiden, hvor jeg har købt den, for at se hvordan jeg skal forholde mig i forhold til reklamation/garanti.
De oplyser så på hjemmesiden at de beregner sig et "testgebyr" på 500 kr., uanset hvad varen fejler.
Må de overhovedet indføre sådan en brugerbetaling?? Det er jo en fantastisk måde at fratage folk deres retmæssige reklamationsret! Og hvis det er en vare af en mindre værdi, måske 500-1.000 kr., så vil ingen jo bruge 500 kr. for - måske - at få den repareret!?
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 08-10-11 17:07 |
|
Citat testgebyr" på 500 kr., uanset hvad varen fejler. |
Mon ikke det kun gælder for rep af tlf uden garanti.
Ellers ville jeg da brokke mig, noget så grusomt,
jeg vil mene du højest skulle betale for fragten.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 08-10-11 17:22 |
|
"Normalt" er testgebyr noget man skal betale for hvis der fortsat er garanti/reklamationsret og produktet ikke fejlæer noget. Desværre fuskes der også med, at de rep. produktet, hvorefter de siger, at det ikke fejlede noget.
Prisen er vel lagt netop så højt, så folk ikke indsender!
| |
| Kommentar Fra : nomore |
Dato : 08-10-11 18:38 |
|
Mener faktisk også det er lovligt med det gebyr, det har været i tv på et tidspunkt men...
dette i mente, så kan det blive dyrt.
Citat "Normalt" er testgebyr noget man skal betale for hvis der fortsat er garanti/reklamationsret og produktet ikke fejlæer noget. Desværre fuskes der også med, at de rep. produktet, hvorefter de siger, at det ikke fejlede noget. |
Mener også at diverse fysiske butikker tager sig godt betalt,
for at gennemse F.ks en puter, for så bare at sige, at den fejler intet
og der er prisen oppe på 1000.- i visse butikker - elgiganten/ computercity.
| |
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 39 point Dato : 09-10-11 11:15 |
|
"Testgebyr", det er et gebyr man normalvis bliver opkrævet hvis en vare er blevet tjekket og man vælger ikke at få udført reparation fordi det vil være for dyrt, eller gebyr hvis varen ikke fejler noget.
Hvis man vælger en reparation, skal gebyret som regel ikke betales.
Og jeg tror ikke på, det er lovligt at opkræve et sådant gebyr i forbindelse med en reklamationssag.
En anden ting er så, at det aldrig kan betale sig at reklamere over en mobiltelefon der er 1½ år gammel, (og slet ikke skal der betales et 500 kroners gebyr) det skal være betydeligt dyrere ting man skal forsøge at få erstattet, for ved en 1½ år gammel vare, der skal man i følge lov om forbrugerkøb, selv kunne sandsynliggøre at varen har været defekt hele tiden.
Reklamationsret er sådan set ikke en garanti, og slet ikke garanti på en vare der går i stykker efter 1½ år.
Sådan teoretisk er reklamationsret kun noget værd på ting der ikke er mere end ½ år gamle
| |
| Godkendelse af svar Fra : Lincoln1242 |
Dato : 07-11-11 22:07 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|