|
| Motoriserede fugle. (Fly). Fra : Mosebaek | Vist : 1112 gange 200 point Dato : 15-02-11 19:29 |
|
Overskriften er måske nok lidt finurlig,men kunne ikke finde en passende kategori.
Guderne skal vide,at jeg har læst meget om militærfly,i bøger og på nettet.
Men een ting,kan jeg stadigvæk,ikke finde svar på:
Som bekendt,er bl.a. F-111 Aardvark,F-14 tomcat og Panavia Tornado,udstyret med indstillelige vinger.(Variable-sweep wing).
Men hvilken "mekanisme" bevirker at udstyr,monteret på vingerne,(droptanke,bomber osv.) altid vender fremad,når flyet "folder" vingerne sammen,ved høj hastighed.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 15-02-11 20:20 |
|
Uden at vide det med sikkehed så vil jeg komme med et gæt, jeg tror det er parralel føring med stænger som påvirker en hydraulik cylinder, det virker ret logisk at bærestationerne drejes på den måde når vingen drejes ud eller ind.
Tomcat har ingen bærestationer under den del af vingen som kan drejes:
http://www.aviation-militaire.com/Galerie/NAS_Oceana_98/015_20P.jpg
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 15-02-11 21:09 |
|
Helt rigtig, o.v.n.
Citat Tomcat har ingen bærestationer under den del af vingen som kan drejes: |
Tanketorsk,fra min side.Men jeg skal jo også lytte til dansbandsdax,så det kan jo smutte.
Flot billede.Den ryger lige ind i "flyarkivet".
Din forklaring lyder også meget rigtig,med en form for hydraulik.Men alle tilslutninger (studser,låse)
må jo så sidde på en "skive",af en slags. Mærkelig man ikke kan finde den slags detaljer på nettet.
Ellers en stram køreplan,du har lagt med køkkenet.Pas nu på med ikke at blive stresset.
Mosebaek.
| |
| Accepteret svar Fra : o.v.n. | Modtaget 200 point Dato : 15-02-11 21:46 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : Mosebaek |
Dato : 16-02-11 10:18 |
|
Tak for svaret o.v.n..For en gangs skyld,er jeg ikke så meget i tvivl om,hvem jeg skal acceptere.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 16-02-11 10:20 |
|
P.S.:
Læg mærke til at dit svar var bedre end gennemsnittet.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 16-02-11 10:27 |
|
Citat men der vises ikke hvordan bære stationerne drejes |
Jeg tror ikke de har et bestemt drejepunkt, altså en tap i et hul, nok nærmere flader der glider op af hinanden, ellers ville der være for mange "hakker" i aerodynamikken.
De nyere "High Speed" jagere uden foldbare vinger kan i bund og grund slet ikke flyve
Her er det computere der hundreder af gange i minuttet laver de småjusteringer på "styretøjet" der gør at den ikke dratter ned, piloten kan ikke klare det alene.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 16-02-11 11:10 |
|
Citat De nyere "High Speed" jagere uden foldbare vinger kan i bund og grund slet ikke flyve |
Rigtig LuffeA.De er faktisk med vilje gjort ustabil.
Her er lige et billede,af en lidt specielt F-104.
http://peecee.dk/upload/view/290520
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 16-02-11 12:06 |
|
Tak - ja der var jo ikke så mange at vælge imellem, jeg kan se at du har lidt samme interesse for fly som jeg selv har F 104 var speciel på mange måder, 60 % af bærevnen er i selve flykroppen derfor de små vinger og Starfighter var før de ustabile flys tid, den kunne piloten flyve uden computer Citat Jeg tror ikke de har et bestemt drejepunkt, altså en tap i et hul, |
det tror jeg heller ikke, jeg tror på en rund plade på en drejekrans - men ved det ikke, jeg har aldrig været tæt på et fly med drejevinger, derimod har jeg stået lige ved siden af en Harriet jager som kunne dreje dyserne på motoren sådan at den kan starte og lande lodret:
http://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_Sea_Harrier
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 16-02-11 12:53 |
|
Tak for tip,o.v.n. Jeg har altid været fascineret,af fly.Men hader at flyve.Jeg har en svoger,der sidst i tresserne,var konstabel i Skrydstrup.Så jeg har flere gange ligget ved hegnet,når F-100,startede eller landede.(Ulovligt).Er også blevet jaget væk af militær-politi,med hunde.
På youtube,er der jo masser af fly video`er.Men her er et par stykker,jeg godt kan li`.
LYD PÅ.
http://www.liveleak.com/view?i=476_1277989230 * F-15.
http://www.youtube.com/watch?v=3-7zHlOi4T4 * Forskellige fly.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 16-02-11 13:14 |
| | |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 16-02-11 13:18 |
| | |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 16-02-11 13:58 |
|
Citat F 100 buldrer lidt når den starter men så skulle du prøve at stå for enden af startbanen når F 4 Phantom startede 2 ad gangen. |
Netop i Skrydstrup,til åbent hus,så jeg en US Phantom starte.Var virkelig imponeret.Den flamme bagud,da han "tændte" efterbrændere. Men Phantom er også et fantastisk fly.Vist også den mest
producerede,her i vesten.Nemlig over 5000 stk.Og vel den eneste,i USA der er brugt i alle 3 værn.
Citat Var du til Airshow i Karup 2005? |
Nej,det er efterhånden en del år siden,jeg har været til Airshow.Orker ikke rigtig,de lange bilkøer.
Sidst jeg var i Karup,havde jeg nær ikke fundet min bil igen.Måtte vente til park-pladsen,næsten var ryddet.Så fik jeg da øje på den.
Citat for 12.499 € kan få en tur: |
Ville være en kæmpe oplevelse.Men jeg hader at flyve.
Apropos MIG-29: De russere,kan godt lave fly.Sukhoi Su-24,27,34,35 og 37 er jo alle formidable fly.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 16-02-11 14:42 |
|
Citat Sukhoi Su-24,27,34,35 og 37 er jo alle formidable fly. |
Skal lige understrege: Tror jeg nok.
Jeg vil også lige rense min dårlige samvittighed,nu jeg er igang:Først i 70`erne,styrtede en F-104 ned,her i kanten af Limfjorden.Nysgerrig som jeg er,nåede jeg derud inden Havarikommissionen.
Fandt et lille souvenir.En lille sort kasse,med en rød lampe og en drejeknap.Nok en del af panelet.
Måske en slags relæ.Jeg blev da råbt an,af militær personer.Der begyndte at afspærre området.De opdagede ikke puklen,under min jakke med "Den sorte boks".
Mosebaek.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|