Den bedste beskrivelse du kan finde, er formentlig i en Haynes manual.
Desværre er kun et fåtal oversat til dansk.
Udskiftning af et koblingskabel hører absolut til i den lette ende af hjemme reparationer.
Det som komplicerer sagen er kablets forløb ind mellem alle mulige andre ting, ofte tæt på den venstre drivaksel, i motorrummet.
Men den bedste metode er altid at binde en kraftig snor fast i den ende af kablet som er inde ved pedalen.
Snoren skal være rigeligt lang (~ 2m) og bindes til noget fast i den anden ende f.eks. rundt om gearstangen, så den ikke "smutter" ud unde arbejdet.
Herefter tager du stille og roligt kablet af ude fra koblingsarmen og trækker det tilbage.
Hver gang du opdager der er noget som holder på kablet, undersøger du hvad det er og frigør kablet.
BEMÆRK : med "kablet" menes det komplette kabel med wire og ydre rør og diverse holdere.
Når kablet er ude, flytter du snoren over på det nye kabel og trækker det ind, inde fra kabinen.
IGEN : hver gang kablet hænger fast i noget, hjælper du det fri, indtil du har det inde ved pedalen.
Det er HELT normalt, at du MÅSKE bliver nødt til at skrue luftfilter og måske batteriet ud også, for at få ordentlig plads til at arbejde.
Pas på med køleslanger, der er jo kølevand i - og det VÆLTER ud hvis du skiller dem ad for at få bedre plads.
Sådan er det altid når man skal rode i en bil.
Dine bedste værktøjer : tålmodighed og en kammi som godt gider få snavsede fingre.
Held med det