Det er der masser af bil ejere som er sluppet godt fra uden det store besvær.
Det er nemt :
1) krumtap aksel og knastaksel (2 hvis det er en 16V) skal være låst inden man går i gang.
Det er meget vigtigt at forstå, at alle aksler absolut ikke må kunne flytte sig, når remmen er pillet af, ellers er der MEGET stor risiko for bøjede ventiler.
2) mærk op med hvidt mærkeblæk på alle 2 (3) tandhjul og modsvarende på den gamle rem, sådan at den gamle rem altid kan monteres igen 100% korrekt for tand.
3) flyt mærkerne over fra den gamle rem til den nye rem.
Dobbelttjek ved at tælle antal tænder mellem mærker på både nye og gamle rem.
En tandrem har som regel nogle mærker og en pilmarkering.
Disse mærker gælder KUN, hvis motoren låses i såkaldt fabriks indeks, hvis man kan finde det.
Tandremmen kan køre begge veje, den er IKKE omløbs bestemt.
Opstramningen er nok dér hvor den største mystik og usikkerhed befinder sig.
På nyere biler har man forsøgt at pille håndværket ud af arbejdet og gå efter et måleapparat.
Men det gør det ikke bedre.
Kun målbart.
Tilmed kan nogle mekanikere ikke betjene måleapparatet korrekt.
Remmen skal være tilpas stram, uanset den måles eller ej.
Det sikrer man ved at dreje motorakslerne en anelse, så remmen sidder i spænd mellem akslerne.
Undtaget dér hvor strammerhjul (og normalt vandpumpen) sidder.
Herefter spænder man strammerhjul op, så remmen strækkes ud og man låser strammerhjulet.
Motoren køres rundt for håndkraft nogle gange, og remspændingen kontrolleres.
Remmen må absolut ikke føles løs på nogen af hjulene og må heller ikke kunne glide sidelæns ud af tænderne, selvom man tager hårdt med fingrene.
Den skal sidde stramt.
Ret evt. på strammerhjulet.
Kør igen motoren for håndkraft et par gange og tjek hvordan remmen føles på remmens længste stykke.
Her skal man med let fingerkraft kunne vride remmen 90grdr.
Er det svært at vride remmen, er den for stram.
Kan man alt fore nemt vride den mere end 90 grdr, er den for løs.
Tjek igen efter ca. 1 uges kørsel og sov roligt om natten ...