|
| Kommentar Fra : IBM760 |
Dato : 03-02-10 12:28 |
|
Kan du ikke bare benytte Pivottabel?
Hvor du vælger kolonnerne Type og dato og så sætter Værdikolonnen til Sum. Så får du simpelthen en matrix hvor alle kombinationer af Type/dato viser de respektive sum værdier.
Pivottabel er en virkelig god funktion, som ikke bruges nok.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 03-02-10 12:50 |
|
Fejlen kan være ve din type=2000.
Hvis type er en beregnet værdi og den er erklæret som real, vil den jo kun være med en vis nøjagtighed og ikke eksakt 2000, selv om den bliver vist sådan.
Du skal enten sikre dig den som integer eller som kriterie bruge ABS(type-2000) <1
| |
| Accepteret svar Fra : sion | Modtaget 110 point Dato : 03-02-10 12:55 |
|
I Excel 2007 er der en ny funktion, der på engelsk hedder =SUMIFS() - læg mærke til flertals-S'et. Her kan du definere flere kriterier til forskel fra =SUMIF(), hvor der kun kan være ét kriterium. Hvad funktionen hedder på dansk, ved jeg ikke lige...
Alternativt kan du lave en ekstra kolonne, som tjekker om en given række opfylder dine kriterier. Hvis dine tre kolonner er A, B og C, så kan den nye være kolonne D, mens du skriver dine kriterier i E2 (Type) og F2 (Dato). Tjek-formlen i D2, som trækkes nedad, er så:
=HVIS(OG(A2=E2;C2=F2);SAND;FALSK)
Og din sum er så:
=SUM.HVIS(D2:D100;SAND;B2:B100)
Ellers er pivottabeller en rigtig god idé, som IBM760 skriver. Og de virker både i Excel 2004 og 2007.
Simon
| |
|
Hvis du bruger det som opslagsværk så kan du bruge en nøgle i en skjult kollonne
F.eks.
A B C D E F G
Type Værdi Dato Nøgle Type Dato Værdi
2000 300 31-12-2012 A2&C2 2000 31-12-2012 sum.hvis(D:D;E2&F2;B:B)
2000 100 31-12-2012 A3&C3
1000 100 01-01-2012 A4&C4
ABC er de kollonner du har allerede
D er en kollone som du kopiere hele vejen ned og så skjuler
EF er der du skriver de forskellige valgmuligheder som skal summeret
G får du værdien.
| |
|
Har så lige fundet ud af, at det ikke er til at lave kollonner på denne hjemmeside. Håber du kan forstå hvad jeg mente
| |
| Kommentar Fra : kepe2000 |
Dato : 03-02-10 15:57 |
|
Tak til jer alle, som har brugt tid på at hjælpe mig.
Jeg havde håbet, at der fandtes en løsning, hvor jeg slap for at lave 'mellemregninger' i extrakolonner. Jeg importerer nemlig nye data hver dag, hvorfra jeg skal hente værdier, så jeg havde håbet på en lettere løsning med blot een samlet funktion.
Jeg bruger desværre stadig Excel 2003, så funktionen sum.hviser (eller SUMIFS() ) kan jeg ikke bruge.
Jeg har valgt Simon's svar som det, jeg tildeler point, men jeg takker også mange gange til jer andre for jeres gode fif, som jeg helt sikkert får brug for andre gange.
Og tak til alle for jeres hurtige svar. Det er virkelig en stor hjælp.
Hilsen
Kenneth
| |
| Godkendelse af svar Fra : kepe2000 |
Dato : 03-02-10 15:58 |
|
Tak for svaret Simon.
Hilsen
Kenneth
| |
| Kommentar Fra : IBM760 |
Dato : 03-02-10 16:09 |
|
kepe2000 - hvorfor bruger du ikke pivottal - den findes både i Excel 2000, 2003 og 2007.
Den er nem og hurtig at benytte!
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|