|
|
- det er jeg 100% sikker på at det kan refi. Har talt med VARTA, ingen problemer...
Godt Nytår
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 04-01-10 14:13 |
|
Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg mene at billaderen selv stopper / efterlader i forhold til batteriets kapacitet og vil derfor ikke skade scooterbatteriet.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-10 15:06 |
|
En oplysning der måske manglede:
Batteriet er "vedligeholdelsesfrit" og jeg tror IKKE laderen selv stopper.....
Har googlet lidt uden at blive meget klogere...
Der siges at det SKAL være en impulslader....
Andre siger det er noget vrøvl blot man ikke lader den stå og lade i 10 timer......
Så hvad er mon rigtigt....
Kan man regne med de Ah laderen afgiver og stole på det er lineært så man på den måde kan udregne hvor længe den må lade....
Jeg har desværre ingen umiddelbar måde at måle evt. reststrøm på batteriet - blot kan den ikke trække elstarteren rundt.....
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 04-01-10 16:33 |
| | |
| Accepteret svar Fra : brorteil | Modtaget 100 point Dato : 04-01-10 16:37 |
|
M.a.o. enhver elektronisk lader vil styre strømmen ned gradvis til 0 A.
ved 14,4 V på batteriet.
14,4 fordi køretøjerne er proppet med elektronik.
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 04-01-10 16:41 |
|
Den ideelle ladestrøm er 20% af batteriets kapacitet.
I dit tilfælde blir det en ladestrøm på 1 Ampere, og som sagt vil strømmen
gradvis styre ned fra ca 13,7 -8 V til 0 A ved 14,4 V
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 04-01-10 16:44 |
|
De 20% er for at holde temperaturen nede på batteriet.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-10 16:50 |
|
PS....
Ladestrømmen (kan ses på laderen) er "kun" 300 mA
Kan det være rigtigt....
I så fald skal den jo stå i 15 timer......
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 04-01-10 17:02 |
|
300 mA kan tyde på at batteriet nærmer sig 13,7 V
eller Amperemeterets skala ikke er så nøjagtig under 1 A.
Beror på laderens kapacitet 10 A eller mer.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-10 18:05 |
|
Jeg har for mange år siden set et batteri explodere - såååååååååå
man er vel lidt forsigtig....
Batteriet er 2 år gammelt og har altid virket upåklageligt.....
Men nu havde den stået her de sidste 14 dage (i 15 graders frost) og det var startbesværet der gjorde det blev tømt - der var skam strøm på - men tilsyneladende ikke nok.....
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 04-01-10 18:29 |
|
Kom så til lommerne Refi, køb en impulslader, den kan også rette op på
et batteri, der ikke har det godt, og gør det i det hele taget på en måde som din gamle lader ikke kan, aflever den istedet på Nationalmuseet.
Hilsen Keldd
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 04-01-10 18:45 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : refi |
Dato : 04-01-10 18:49 |
|
Tak for svaret brorteil.
Slap for nyt batteri og lader
3 timer med de 300mA og den sprang igang som var den betalt for det....
Tak for hjælpen ALLE - føler nogen sig snydt så sig lige til
| |
| Kommentar Fra : brorteil |
Dato : 04-01-10 19:12 |
|
Velbekomme.
At tænke på, ved de kolde dage vi har nu kan det betale sig at tage batteriet med ind i varmen.
Det gjorde jeg med min gamle folkevogn, hver aften en kold vinter.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|