|
| En rød lampe blinker Fra : Højris | Vist : 4270 gange 200 point Dato : 09-11-09 23:50 |
|
I min WV GOLF er der et instrument der indikere om kartoflerne koger og en rød lampe der blinker når der kommer tænding, den slukker nogenlunde samtidigt med forvarmeren.
Hvad er denne lampes opgave. ? Jeg ved at den blinker ved for lidt kølevand, men ud over det, hvad indikere den så. ?
Højris
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-11-09 01:16 |
|
Hvis det er den lille røde lampe der sidder midt i temperaturviseren, så er det ganske rigtigt den der fortæller hvis anlægget mangler vand.
Og så blinker den også for at kørslen skal stoppes, hvis temperaturen bliver så høj, at anlægget koger (så selvfølgelig samtidig med at viseren i temperaturviseren stiger).
Grunden til den blinker når tænding sættes til, er kun for at tjekke at den virker
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-11-09 01:21 |
|
Citat Den indikere vel at forvarmeren er færdig. Så du kan starte. |
Nej. Det er en gul lampe
Højris, lampen kan forresten også begynde at blinke under andre omstændigheder.
Det gør den såfremt det stik der sidder på plastickølevæskebeholderen bliver utæt så der trænger kølevæske derop.
Så hvis den blinker og anlægget ikke mangler vand eller temperaturen ikke er for høj, så prøv at hive det stik op og se om der er vand i det.
| |
|
Det er meget normalt den blinker når man slutter tænding til det gør alle VWer, også transporteren
mvh johnadler
| |
| Kommentar Fra : Højris |
Dato : 10-11-09 12:25 |
|
Systemet har nogle finurligheder, idet at ind i mellem virker de ikke altså både viseren i temperaturviseren og lampen og så kan der være tider hvor den ene virker og så den anden, endeligt kan de også virke samtidigt. Hvorfor nu det. ?
Citat Grunden til den blinker når tænding sættes til, er kun for at tjekke at den virker |
Der kan være stor forskel på hvor længe den lille røde djævel blinker
Den har nu også bevist sin existensberettigelse ved at blinke så vedvarende og hidsigt at jeg lige måtte chekke vandet, og ja den nederste kølerslange var sprunget med en 5cm. lang flænge.
Højris
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 10-11-09 13:52 |
|
Citat Systemet har nogle finurligheder, idet at ind i mellem virker de ikke altså både viseren i temperaturviseren og lampen og så kan der være tider hvor den ene virker og så den anden, endeligt kan de også virke samtidigt. Hvorfor nu det. ? |
Du kan som udgangspunkt roligt regne med, at såfremt lampen blinker på andre tidspunkter end det par sekunder under forvarmning/opstart af motoren, så er der et problem et eller andet sted.
Sådan skal det virke:
1 Lampen blinker kortvarigt når tænding tilskuttes
2 Lampen blinker hvis systemet mangler vand (som en advarsel før temperaturen begynder at stige grundet væskemangel)
3 Temperaturen stiger pludseligt grundet lækage eller overtryk i anlægget (eks. defekt toppakning eller pludseligt opstået utæthed). Måleren stiger og når temperaturstigningen er alarmerende (= anlægget koger) , begynder lampen at blinke.
Og derudover er der så den ting, at der kan være kuk i selve instrumentet...en fejl i det printfolie der ligger derinde.
Så opfører instrumenterne sig meget underligt.
| |
| Kommentar Fra : bredker |
Dato : 10-11-09 16:30 |
|
hvis den begynder at blinke på andre tidspunkter end der mangler vand eller den bliver for varm , ( udover under start ) må du ikke stole på den mere
det er en ret alm fejl på mange vw fra 85-95 , det er for det meste en dårlig lodning i printet , det kan godt lodes igen , men er ret svært at lave
så enten er det et nyt instrumentpanel ( hele panelet ) eller også må du finde dig i det og kontrolere vandet på gammeldags maner en gang imellem
| |
|
Citat Sådan skal det virke:
1 Lampen blinker kortvarigt når tænding tilskuttes
2 Lampen blinker hvis systemet mangler vand (som en advarsel før temperaturen begynder at stige grundet væskemangel)
3 Temperaturen stiger pludseligt grundet lækage eller overtryk i anlægget (eks. defekt toppakning eller pludseligt opstået utæthed). Måleren stiger og når temperaturstigningen er alarmerende (= anlægget koger) , begynder lampen at blinke.
Og derudover er der så den ting, at der kan være kuk i selve instrumentet...en fejl i det printfolie der ligger derinde.
Så opfører instrumenterne sig meget underligt. |
Det kunne vist dårligt siges bedre
Mit eget instrument trænger til et eftersyn, det er den nyere type der er 100% digitalt, i en spand fra 1987
Hvis man kører over et bump kan instrumentet finde på at blinke eller gå ud, derefter blinker olie lampen og inspektion, men et dask på instrument bordet fikser det i mit tilfælde
Selvom jeg nok burde skille det ad og finde den løse forbindelse
| |
| Kommentar Fra : Højris |
Dato : 11-11-09 17:17 |
|
Ok. Godt det må jo have en ende, men inden da, hvor er den klump elektronik der får dioden til at blinke, det må jo være en bistabil mv. men hvor har de puttet den hen. ?
Den der kan svare på det, løber med en pose kandu dollar.
Højris
| |
| Godkendelse af svar Fra : Højris |
Dato : 12-11-09 21:18 |
|
Tak for svaret taunusanden.
Takker så myget, det vil jeg så se på. Når jeg får taget mig sammen til det.
Tak til i andre også, det er jo altid godt at høre det, fra flere forskellige vinkler.
Højris
| |
|
Håber du får det til at virke :)
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|