/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lokal historie
#NavnPoint
katekismus 2151
HelleBirg.. 2085
ans 2035
Teil 1473
leonard 898
jakjoe 737
bronno 710
poulerikd.. 620
svendgive.. 522
10  f.larsen 510
Bekhoi Hvor på Mors
Fra : svendgiversen
Vist : 1268 gange
197 point
Dato : 12-10-09 18:56

Vi prøver at opspore, hvor familien Bekhøj stammer fra på øen Mors,
som så mange andre slægter kommer tilnavnet sikkert fra det sted hvor de boede,
og da de hed: Jensen, Andersen, Pedersen og Sørensen m. fl.
var det jo mere entydigt at tilføje et kalde navn efter det lokale sted, hvor deres vugge stod.
Som så efterhånden blev familie navnet...

Nu har Mors jo en udpræget lokal dialekt, som ikke mange der omkring,
i Salling og Thy, og slet ikke længere væk, forstår,
så vi gengiver lige alle de af-arter af navnet vi har fundet,
for at begrænse antallet opdelt på stavelser, som frit kan samstilles:

Bek/Bæk/Bech - høj/høi/høy... Er dr flere?

Selv nedstammer jeg fra troldmandens datter i Wat-Høw, men det er en anden historie,
fra en egn, hvor man talte rigtigt Jysk...

Hvor findes højen Bek/Bæk/Bech - høj/høi/høy??

 
 
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 207 point
Dato : 12-10-09 19:44

svendgiversen

Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget

Citat
1. Peder Nielsen var Degn 1690. Det var ham, som
skrev om Embedsindtægten dette Aar. 13. Marts 1688
blev det ham forundt til Degnebolig det Boel i
Bækhøj, som Maren Madsdatter, Mads Mortensens
Enke, havde i Fæste, men Degnen fik det ikke, da
Beboerne ikke vilde lade ham faa det i Besiddelse.


13. Marts 1688
blev det ham forundt til Degnebolig det Boel i
Bækhøj


http://www.thistedmuseum.dk/historisk%20%C3%A5rbog/%C3%85rgang%201926/Sortfeldt,%20S.%20C.%20%20Om%20de%20gamle%20degne.pdf

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 12-10-09 19:57

Det er det rigtige område: 4. SOLBJERG-SUNDBY.

Og Bækhøj er med æ. Det strides vi meget om:
Min nye kone hedder Bekhøj, men der er jo mange præster der skriver forkert?

Der er fint ler i området, så vist også tilknytning til teglværker der??





Kommentar
Fra : ernap


Dato : 12-10-09 23:04

Ja Svend der var et teglværk i Sundby samt en lergrav, Hvor de gravede ler til mursten. Og der blev også udskibet moler der.



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 13-10-09 16:44

Fandt selv dette: 110412-21

SB 21 Sundby sogn, Morsø Nørre herred, Thisted amt
Status Lokaliteten er delvis registreret
Kulturhistorisk stedfæstet punkt
Gammel/ændret identifikation (land): 110412 - g, Nationalmuseet, Danske Afd., Danmarks Oldtid (1873)
Kort 4cm kort: 1116 I SV MB: 1404 UTM: 480401 / 6302462 Zone: 32
Ejerlav 0731400 Sundby, matr.nr.: 4a (1925)
Stednavne "Bækhøi" (1873)
Sundby (1873)
"Bækhøj" (1925)
Sundby (1925)

Anlæg
1 BEGRAVELSE, RUNDHØJ. Antal: 1
Oldtid
2 SEKUNDÆR SUBSISTENS/PRODUKTION, TEGL. Antal: 1
Nyere tid (1660 - )
Begivenheder
2 MUSEAL BEREJSNING
1873
Berejser: Engelhardt,C.
Nationalmuseet, Danske Afd., Danmarks Oldtid (Sognebeskrivelsen)
Berejsertekst:
Skjel mellem 11 og 4. "Bækhöi", ret anselig Gravhöi, i hvilken et Teglværk er anlagt.
3 MUSEAL BEREJSNING
1925
Berejser: Hatt,G.
Nationalmuseet, Danske Afd., Danmarks Oldtid (Sognebeskrivelsen)
Berejsertekst:
"Bækhøj". Sløjfet. Der har engang været Teglovn i Højen, og siden er den forsvunden ved Grusgravning. Engelhardt: ""Bækhøj", ret anselig Gravhøj, i hvilken et Teglværk er anlagt".



Kommentar
Fra : ans


Dato : 13-10-09 18:07

svendgiversen

Er det ikke ernap, som du hjælper ?

Så kunne i jo lige så godt tale sammen privat

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 13-10-09 18:29

Nej, ernap hjælper mig i en slægtsforskning på Mors.

Dette er et spørgsmål under lokal historie, hvor jeg søger lokal kendte,
der kender den pågældende høj?

Der skulle være et skilt ud for en malkemaskine forhandler, vist Alfa Laval,
hvor der stadig står Bekhøj eller Bækhøi eller ...

Det er det man strides om i den familie, hvem har det originale efternavn??

Og kan jeg finde frem til og vise min nye kone, hvor hendes vugge stod???

Supplerende har ernap og jeg en halv snes private mails dagligt for tiden...
Hvis spørgsmålet ikke har din interesse kan du jo bare springe det over.

Kommentar
Fra : ernap


Dato : 13-10-09 20:54


Vi er vel til for at hjælpe hinanden her mener jeg da.

Og hvis ans ikke kan tåle det så kan den bare lade os andre om det, ikke.


Ja Svend det er da hel rigtigt





Kommentar
Fra : ans


Dato : 13-10-09 21:08

svendgiversen

Beklager meget at jeg "har" taget fejl.

Men da der er 2 Erna'er, der søger oplysning om samme område, så troede jeg at ernap også var din nye kone ... hun hedder jo også Erna.

ernap

Citat
Og hvis ans ikke kan tåle det så kan den bare lade os andre om det, ikke.


Jeg er ikke en "den" og læser de spørgsmål, som jeg finder interessante ... måske svarer jeg også på dem

Det er da helt fint at I også mailer sammen 10 gange om dagen, så på et eller andet tidspunkt, så finder i sikkert svaret på spørgsmålet.



Kommentar
Fra : ernap


Dato : 13-10-09 21:24

Ja det gør vi da nok



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 13-10-09 21:25

Ja, jeg får hjælp af en erfaren slægtsforsker med samme fornavn som min nye kone.
Nu forstår jeg bedre, du kunne jo ikke vide der er to med samme navn.

Jeg ville ikke afsløre ernap s identitet, derfor misforståelsen...





Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen


Dato : 19-10-09 08:21

Tak for svaret ans.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste