/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fysik
#NavnPoint
pbp_et 5378
svendgive.. 2190
transor 1763
berpox 1458
rubion 1050
3773 930
sipelip 890
vagnr 815
SimonGjer 695
10  CLAN 630
isentropisk
Fra : casper0606
Vist : 1124 gange
50 point
Dato : 16-09-09 20:36

Spørgsmålet er egentligt meget simpelt..... bare ikke for mig.....

Hvis man lader atmosfærisk luft ekspandere ud af en dyse, er dette i så fald en isentropisk proces?

Casper

 
 
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 16-09-09 20:43

nej, den er adiabatisk, men ikke isentropisk,

så skulle processen være reversibel, og du får jo ikke luften tilbage igen.

Kommentar
Fra : Højris


Dato : 17-09-09 01:44

Muligvis et hjælpe spørgsmål !
Vil det så sige, at det der sker når hydraulik olien går ind i stemplet er isenetropisk ?
Her får vi olien igen og den er jo også reversibel.
Højris


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 17-09-09 08:26

Ja, hvis man kan kalde det en proces?

Et bedre eksempel er hvis du trykker en cykelpumpe halvt ind, så stiger trykket fra 1 til 2
og temperaturen stiger også, lader du håndtaget gå tilbage får du igen 1 atm. tryk
og ideel set den oprindelige lavere temperatur.

hvor meget temperaturen stiger afhænger af formlen: p * V = n * R * T,
der forklares her: http://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning


Kommentar
Fra : casper0606


Dato : 17-09-09 09:59

hmm hvis vi regner med dispations arbejdet = 0, så er det da en reversibel process..... man kunne vel sætte en modsvarende dyse efter difussoren.......

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 17-09-09 14:06

>Hvis man lader atmosfærisk luft ekspandere ud af en dyse...

Det opfatter jeg som om luften forsvinder ud i et åbent rum?

Hvis du derimod kan samle luften i en ny afgrænset beholder og kan lede den tilbage igen??

Så Ja, isentropisk...

Kommentar
Fra : casper0606


Dato : 17-09-09 20:25

ja altså hvis reversibel betyder at man kan føre processen tilbage til udgangspunktet.......

atmosfærisk luft har en kappa værdi på 1.4....

p1*v1^1.4=p2*v1^1.4

dette giver ca halvt volummen i forhold til isotermisk proces, luften bliver altså koldere ved ekspansion eller hur.....læg mærke til jeg taler om gasform før og gasform efter...jeg troede kun at den blev koldere når den fordampede......

Godkendelse af svar
Fra : casper0606


Dato : 08-10-09 19:38

Tak for svaret svendgiversen.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste