|
| Ophævelse af køb Fra : palle22 | Vist : 991 gange 200 point Dato : 05-08-09 09:58 |
|
Hey
Jeg ved godt jeg har spurgt før, men er nødt til at være sikker, før jeg skælder ud på det firma jeg har et udestående med.
Jeg har for noget tid siden købt en brugt computer. Den er gået i stykker tre gange, og tredje gang har jeg fået lov at hæve købet, og få pengene retur fra firmaet.
På kvitteringen står der at computeren den 2/12 2008 har kostet 6.239,- uden moms. På linjen under står der, at en anden computer er tilbagekøbt fra den oprindelige ejer, for 3.960,-. Kontantprisen for den oprindelige køber har derfor været 2.999,-
Stemmer det, at jeg kun kan få de 2.999,- retur? Eller har jeg krav på de 6.239,- + moms som computeren kostede?
Håber I forstår mit spørgsmål. Og bærer over med, at jeg ikke ved så meget om købeloven.
Mvh
| |
| Kommentar Fra : vic2000 |
Dato : 05-08-09 10:31 |
|
ForbrugerklagenævnetForbrugerklagenævnet behandler klager fra forbrugerne vedrørende varer eller arbejds- og ... Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Forbrugerklagenævnet. ...
www.forbrug.dk/fs/hvem/fkn/ - Cached - Lignende -
tag lige og ring dem op, så for du ikke et løst svar som her fra kandu,
| |
|
Du har krav på det beløb DU har betalt for computeren, uanset hvad den har kostet tidligere, eller hvad de har lavet af byttehandler med andre mennesker.
Det er jo almindelig sund fornuft, at det du har betalt kan du få tilbage, hverken mere eller mindre
| |
| Kommentar Fra : palle22 |
Dato : 05-08-09 10:48 |
|
kortoververden jeg har købt den brugt, af en anden privatperson. Den handel, mellem to private personer, har vel intet med det her at gøre?
Den person jeg har købt den af, har betalt 2.999,- kontant + en computer til en værdi af 3.960,-
Forbrugerstyrelsen holder sommerferie
| |
| Kommentar Fra : vic2000 |
Dato : 05-08-09 10:56 |
|
Citat Forbrugerstyrelsen holder sommerferie |
har du ikke adgang til Torsdags Advokaten i din hjem kommune,
i mange større byer der har man en advokat man kan henvende sig til gratis, og det er som regel altid om Torsdagen , man kan træffe denne,
og spørge om alt muligt,
| |
|
Hvor meget har du givet for den?
Og en anden ting er, at du ikek har krav på at kunne ophæve handlen når der er tale om privatkøb
| |
| Kommentar Fra : palle22 |
Dato : 05-08-09 11:06 |
|
Er det relevant hvad jeg har givet for den? Jeg vil jo ikke hæve handlen med dens første ejer, men med firmaet. Det er fra firmaet jeg har kvitteringen. Den første køber har som nævnt givet 2.999,- i kontantpris, + en anden computer til en værdi af 3.960,-
På kvitteringen står der at computeren som denne sag drejer sig om, har en pris på 6.239,- + moms
Kontantprisen på 2.999,- er fremkommet gennem en aftale mellem firmaet og computerens første ejer.
| |
|
Du har ikke krav overfor firmaet som har solgt den til en anden, du har udelukkende mulighed for at gøre krav gældende overfor den person du har handlet med.
Så ja, det er yderst relevant hvad du har givet for den, juraen er temmelig klar på området, den person du har købt computeren af kan vælge at give dig dine penge tilbage og så tage diskussionen med firmaet, men de er i deres gode ret til at afvise et hvilket som helst krav du måtte komme med, da de jo ikke har handlet med dig
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 05-08-09 11:40 |
| | |
|
Så vidt jeg ved har du ikke krav på at få nogle penge tilbage da der er tale om køb at en BRUGT vare. Der vil typisk være en måneds reklamationsret eller lignende. Forestil dig at være brugtvognsforhandler og skulle yde garanti i 2 år? Det er jo urealistisk!
| |
|
Hov - fik ikke lige med at du havde handlet privat: Så er det "købt som beset" altså uden nogen form for garanti what so ever! Du har ikke krav på at hæve handlen!!!
| |
|
Så forstår jeg slet ikke dit spørgsmål...
Altså du har købt en brugt PC af et firma eller hvad?
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 05-08-09 12:36 |
|
Så længe kvitteringen findes og er indenfor garantiperioden, kan du gøre indsigelser
Havde det været en dyrere ting,(bil f.eks) havde du ikke været i tvivl vel?
| |
|
Jamen "firmaet" (går ud fra du mener producenten af din PC?) har intet med dit køb at gøre! De yder 1 års garanti på nye produkter (2 år efter særlige omstændigheder). Er din vare stadig defekt skal du hæve dit køb hos sælger, men da der er tale om en privat person og en vare du har købt brugt, har du ingen garanti.
Se følgende eksempel: Hr. Hansen køber vaskemaskine af hr. Nielsen. Der er ½ år tilbage af den oprindelige garanti periode på 1 år, men efter 7 måneder går maskinen i stykker. Producenten lover 1 års garanti, men denne er udløbet da vaskemaskinen er 13 måneder gammel. Jf. KØBELOVEN har man op til 2 års reklamationsret over for butikker (OG IKKE PRIVATPERSONER) hvis man kan påvise at fejlen skyldes fejl produktion eller lignende.
Du fortæller intet om HVAD fejlen består i? Men igen - har du habdlet privat og producenten ikke vil lave/ombytte på garantien, så er der intet at gøre... Nu er det også kun 3.000 kr drejer sig om, ikk!
| |
|
Forestil dig lige alle de sager der ville være hvis folk der solgte brugte ting i den Blå Avis skulle yde 2 års garanti på det de sælger eller tage vare retur... Det er jo ikke realistisk... Surt for dig, men sådan er det altså... Når du handler privat handler du ALTID efter "Købt som beset". Altså køber du en bil at naboen, og det viser sig at der ikke er nogen motor i, og du ikke har opdaget fejlen da i handlede, er det bare ærgeligt. Naboen skylder dig ikke penge, eller er forpligtet til at lade handlen gå retur!
| |
| Kommentar Fra : palle22 |
Dato : 05-08-09 12:59 |
|
lassethorsted du misforstår spørgsmålet. Firmaet er producenten ja, men også den butik varen er købt i. De har lavet tre reparationer på computeren mens jeg har ejet den, så der er masser af reklamationsret.
Er der andre der kan forstå hvad jeg skriver? Det skulle være dansk...
Der er stor forskel på 3000 og 7000 kr i min økonomi, er studerende, og har brug for computeren.
| |
|
Kort og godt som svar på dit spørgsmål:
Producenten af computeren skylder dig intet!
Sælger skylder dig intet eller er forpligtet til at lade handlen gå retur!
Gaflet fra dba.dk her kan du se lidt om de risici der er ved at handle privat:
[B]Jeg har fortrudt mit køb. Kan jeg returnere til sælger?[/B]
I handler mellem private gælder der som udgangspunkt ingen fortrydelsesret med mindre andet er aftalt.
Hvis du alligevel har fortrudt, så forsøg at kontakte sælger og se om I kan finde ud af noget. Den bedste løsning er altid kommunikation. Men vær opmærksom på, at sælger har ret til at nægte at tage varen retur.
Såfremt I aftaler en fortrydelsesret, bør du få denne på skrift.
Er sælger erhvervsdrivende, har du 14 dages returret if. forbrugeraftaleloven.
| |
|
Palle22: Du skrev tidligere at du havde købt en PC af en privatperson (dit indlæg 12:39)
Jeg har købt en brugt computer af en privat person. Der fulgte kvittering med. Jeg har sendt den ind til firmaet på garantien 3 gange. Nu hæves købet. Hvad har jeg ret til at få udbetalt fra firmaet?
Nu skriver du at du har købt den hos producenten??? (indlæg 12:59)
lassethorsted du misforstår spørgsmålet. Firmaet er producenten ja, men også den butik varen er købt i
Før du er klar over om du har handlet med en PRIVAT PERSON eller en FORRETNING bliver det svært at hjælpe dig...
| |
|
Og igen... ER SÆLGER ERHVERVSDRIVENDE HAR DU 14. DAGES RETURRET (da varen er BRUGT)
Beklager...
| |
| Kommentar Fra : palle22 |
Dato : 05-08-09 13:06 |
|
For h....!
Er der andre der kan hjælpe mig?
| |
|
Jamen så hopper jeg af her... Kan simpelthen ikke forstå hvordan det hænger sammen...
| |
| Kommentar Fra : dk |
Dato : 05-08-09 14:17 |
|
du kan max få dagspris som for tilsvarende pc idag. dette fremgår garanteret også
i deres salgsbetingelser.
butikken er ligeglad om der står knold eller tot på faktura.
eks.
du køber en pc til 6000,- + moms mv.
sælger den til en ven for 6000,- + moms (+ evt. fortjeneste)
pc går i stykker, din ven kommer til dig, du sender ham videre til butik.
| |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 05-08-09 22:38 |
|
Du har ret til at få det fulde beløb udbetalt. For det er blot en anden brugt pc der er indgået i handlen som en bytte pris, men derfor beskriver den jo alligevel en værdi der sammenlagt giver kontantprisen. Ergo har du ret til at få det fulde beløb udbetalt.
Benægter firmaet da det med den fulde pris, eller er det bare for du læser det som om de ikke "skal" udbetale det fulde beløb. De har jo ikke indtil videre benægtet noget med reperationerne så mon ikke de ved hvad der skal betales
| |
| Kommentar Fra : palle22 |
Dato : 06-08-09 07:31 |
|
Ja, de benægter at skulle udbetale det fulde beløb.
Det er en Zepto fra december 2008
| |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 06-08-09 21:06 |
|
Har selv fået en Zepto ombyttet da de ikke kunne reparere den. Den var da 18 mdr gammel. De snølede en tid med den med forskellige undskyldninger og forsøg på rep men uden held og da jeg så blev utålmodig og skruede bissen på, tilbød de mig en ny tilsvarende omend i et noget nyere udgave. Så alle blev glade i den sidste ende.
Men hvis de stadig nægter alt så gå til Forbrugerstyrelsen og anlæg en sag. Det koster kun oprettelsesgebyret og resten er gratis. De ved hvad der er rigtig og forkert og de har en god gennemslagskraft der i mange tilfælde hjælper forståelsen fra producenten på vej.
| |
| Kommentar Fra : palle22 |
Dato : 10-08-09 10:57 |
|
Jeg har nu talt med forbrugerstyrelsens hotline, som giver mig ret i, at jeg har ret til de 2.999,- plus den af firmaet tilbagekøbte PC, eller dens værdi.
Jeg har forelagt det for firmaets servicechef, og hvis han stadig nægter at udbetale computerens fulde værdi, lægger jeg sag an mod firmaet.
Mange tak for alle jeres indlæg. Håber aldrig I kommer til at eje en ting fra Zepto.
Mvh
| |
| Accepteret svar Fra : Fijala | Modtaget 200 point Dato : 10-08-09 18:52 |
|
Helt enig med det palle22, og det var lige nøjagtig det jeg sagde tidligere.
Citat Kommentar
Fra : Fijala
Dato : 05-08-09 22:38
--------------------------------------------------------------------------------
Du har ret til at få det fulde beløb udbetalt. For det er blot en anden brugt pc der er indgået i handlen som en bytte pris, men derfor beskriver den jo alligevel en værdi der sammenlagt giver kontantprisen. Ergo har du ret til at få det fulde beløb udbetalt.
Benægter firmaet da det med den fulde pris, eller er det bare for du læser det som om de ikke "skal" udbetale det fulde beløb. De har jo ikke indtil videre benægtet noget med reperationerne så mon ikke de ved hvad der skal betales |
Forbrugerstyrelsen er god at have i baghånden
Held og lykke med det.
| |
| Godkendelse af svar Fra : palle22 |
Dato : 10-08-09 19:05 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|