/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Tilbageleveringsret ?
Fra : tofle
Vist : 1100 gange
500 point
Dato : 19-05-09 18:58

Hvis firma A får besøg af firma B´s repræsentent, som demonstrerer værktøj, skriver under at købe X antal værktøj på en ordreseddel, men alligevel ikke ønsker værktøjet, når det senere kommer med posten.

Har firma A så ikke ret til at tilbagelevere dette?

Firma A gør firma B obmærksom på at de ønsker at levere tilbage, indenfor 8 dage.

Firma B vil ikke tage retur, da det er firma - og firma imellem.

Hvordan står firma A så nu ?

( grunden til firma A ikke ønsker værktøjet alligevel, er at firma B tager overpris i forhold til andre på markedet, med samme produkt - stor overpris )

 
 
Kommentar
Fra : transor


Dato : 19-05-09 19:09

En aftale er en aftale i forretning.

Eneste undtagelse er hvis man kan påvise en mangel ved produktet.

Det kunne være at sælgeren påstod at det var en billig pris hvilket så viser sig ikke at passe.

Men det er et lidt tyndt argument.

Kommentar
Fra : Stouenberg


Dato : 19-05-09 19:16

- hvis firma A føler sig snydt prismæssigt, eller på anden måde ført "bag lyset", kan handelen altid annuleres. A kan bede B om at hente deres varer og så er den potte ude...

Kommentar
Fra : tofle


Dato : 19-05-09 19:23

A har forsøgt at annullere handlen (inden 8 dage ) da prisen hos flere konkurrenter til B er meget under den pris B tager.

Men B nægter at tage værktøjet tilbage ( ikke brugt ikke udpakket )

B var selv på messe i denne md. Hvor de solgte samme værktøj mange tusinde kr.billigere, end den pris A skulle give.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte


Dato : 19-05-09 19:28

Desværre bordet fanger...
Her kan du læse om reglerne for fortrydelse,ophævelse, ombytning osv.
http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206173327.htm

Kommentar
Fra : transor


Dato : 19-05-09 19:29

Hvor har du den viden fa Stouenberg.

Jeg tror det igen er et af de rent gætte og fantasisvar, som der er så mange af her i kandu.

Kommentar
Fra : tofle


Dato : 19-05-09 19:37

HelleBirgitte

Dit link gælder alm. handel. Kan det være anderledes firma og firma imellem ?

Men falder alligevel over denne:
Når du handler på postordre, på internettet, på salgsdemonstrationer, homeparties o.l., gælder der andre regler. Her har du som hovedregel 14 dages fortrydelsesret.


Kommentar
Fra : tezt


Dato : 19-05-09 19:40

en messe er det ikke en salgsdemonstration hvis- så står der følgende fra det link HelleBirgitte satte ind :

Når du handler på postordre, på internettet, på salgsdemonstrationer, homeparties o.l., gælder der andre regler. Her har du som hovedregel 14 dages fortrydelsesret

Kommentar
Fra : tezt


Dato : 19-05-09 19:41

havde ikke set dit indlæg tofle

Kommentar
Fra : IBM760


Dato : 19-05-09 19:46

14 dages fortrydelsesret gælder ikke, når det er handel firma til firma.
Kun hvis det aftalt ved indgåelse af handelen.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 510 point
Dato : 19-05-09 19:48

Desværre Tofle - erhvervsdrivende har ikke nogen lovbestemt fortrydelsesret - det er kun forbrugere.

Det forhold, at varerne er købt alt for dyrt, gør ingen forskel. Firma A kunne jo bare lade være med at købe varerne inden man havde undersøgt markedet - det kan sælgeren ikke lastes for.

Hvis man kunne fortryde en aftale, bare fordi køberen kunne finde varen billigere et andet sted, så vil en sælger jo aldrig kunne vide sig sikker på sit salg.

Så firma A må desværre se dette som dyre lærepenge og tage dem på tabskontoen.

Kommentar
Fra : dk


Dato : 19-05-09 20:29


Sender A varer retur nu, nægter B at modtage varer og de ryger retur til A.

Så mange bliver dog enige om en eller anden % godtgørelse, og kan sende vare retur.

Citat
Returvarer
Der er normalt ingen fortrydelsesret for erhvervskunder. I enkelte særlige tilfælde tages retur/ombyttes efter forudgående aftale og altid kun i intakt stand i original emballage. Omkostninger i forbindelse med returnering, samt allerede opkrævet fragtgebyr refunderes ikke. Endvidere forbeholder vi os ret til at påligne et returgebyr på 10 % af varens salgspris.


Eksempel er sakset herfra
http://tele-online.dk/info.asp?text=5

Kommentar
Fra : HelleBirgitte


Dato : 19-05-09 21:39

Citat
HelleBirgitte

Dit link gælder alm. handel. Kan det være anderledes firma og firma imellem ?

Nej desværre ikke

Samme svar giver advokaten
Citat
erhvervsdrivende har ikke nogen lovbestemt fortrydelsesret


Så desværre.........

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 19-05-09 22:42



Lidt uden for emnet


RyeJensen er jurist, så jeg ville stole på hans besvarelse

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 20-05-09 03:51

I erhvervshandel fanger bordet i det øjeblik der er kvitteret for modtagelsen.

I varemodtagelsen på mit job har jeg oplevet et par gange at få besked på at nægte modtagelse af varer fra xx firma, hvad der så sker bag kulisserne ved jeg ikke, men jeg ser ikke varerne igen.


Godkendelse af svar
Fra : tofle


Dato : 20-05-09 05:32

Tak for svaret RyeJensen

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste