Du lærte forkert til førstehjælp.
Kulilte har næsten den samme vægtfylde som luft.
Men den kommer jo ud blandet med de andre gasser og kondensat i udstødningen.
Luftarter, der engang er blandet forbliver i denne blanding, de skiller sig ikke efter vægtfylde. Ellers vilde atmosfæren jo ikke heller ikke have samme iltindhold i alle højder. Godt for os.
Tilbage til udstødningen. Hovedparten er kvældtof ; lidt lettere end luft.
så er der vanddamp : meget lettere , og endelig CO2 som er meget tungere.
Kig på udstødningen fra en bil med kondensat, når den er kold går den nærmest nedad. Hvis den er varm har den en svag tendens opad.
Men hovedtendensen er bare opblanding efter ret kort tid. Motoren og motorvarmen vil danne cirkulation i en kold garage.
Mængden af CO i udstødningen uden katalysator er stærkt afhængig af motorens indstilling .
Både diesel og benzinmotorer kan stilles til lidt og meget.
I gamle dage , og med gammeldags benzinmotorer, stillede man dem ofte , som de gik pænest og jævnr i tiomgang. Så kunne CO indholdet blive meget stort.
Selv uden katalysator kan man få en moderne benzinmotor langt ned i CO. Med kat er CO praktisk tage nul , når katalysatoren er kørt varm.
Men der er andre giftige ting i biludstødning. Nox er værre i dieselmotorer.