/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
"Taber vand"
Fra : theill
Vist : 2845 gange
60 point
Dato : 17-01-09 16:08

Hej.

Jeg har et lille problem med min ford escort 1.6 tuscany fra '97.
Den er begyndt at "tabe" vand.
Når vi fylder den til Max. kan vi køre en tur på 2x20km også når vi kigger når den er kold står vandstanden mellem Max og Min.
Vi har haft sat vandbeholderen under tryk, den taber ikke tryk og der forsvinder ikke vand.
Det er kun når vi køre...

Nogen der kender til dette problem???

 
 
Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 40 point
Dato : 17-01-09 16:17

et meget lille hul i en slange kan godt holde tæt når den er kold , når den bliver varm , blødgøres gummiem og der kan komme vand ud
en anden mulighed er en utæt pakning , kontroler at der ikke er vand i olien eller at den ryger mere end normalt , så kan det være toppakningen

Kommentar
Fra : theill


Dato : 17-01-09 16:24

Hvordan kan man så finde hullet når det kun er der når den er varm???


Kommentar
Fra : 3773


Dato : 17-01-09 16:38

Mekanikeren har sådan en tingest hvor han kan pumpe noget mere tryk på. Den finder småhuller. Ellers kan man være bange for en toppakning. Det kan han også se (tændrør og kontrollere olien)

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 17-01-09 16:40

Jeg havde et minihul i et alurør ved oliekøleren. Der skulle der meget tryk på for at vi kunne finde den. Men det tager ikke lang tid, når man har sagerne.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 17-01-09 16:52

Hvad så hvis i fortsætter - synker vandstanden yderligere.
Fylde til MAX - vil da få den til at tabe vand ................det er jo overskud nå vandet varmes op.

Kommentar
Fra : theill


Dato : 17-01-09 17:00

glemte lige at fortælle at termostaten er defekt. kan den være skyld i at bilen taber vand???

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 17-01-09 17:02

Ja - for så bliver vandet jo ikke kølet ned og det udvider sig og forsvinder.

Kommentar
Fra : severino


Dato : 17-01-09 17:04

Ja vand kan komme ud de mest mærkelige steder.
En tanke
Hvis der er lidt utæt i toppakningen ind til vandkamret, så kan kompresionstrykket, sætte tryk på kølersystemet, og vandet vil så blive presset op i ekspansionsbeholderen, og ud af sikkerhedsventilen. - Så vær opmærksom på, om der kommer vand ud ved denne beholder, evt ved at vikle noget køkkenrulle omkring, så du kan se om det bliver vådt.

En komprsionsmåling af de fire cylindre kan måske også afsløre noget???

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 17-01-09 17:10

arhhhhh, hvis ikke den køles ned brænder motoren sammen. Oftest gør en defekt termostat at vandet pisser igennem og motoren ikke bliver driftvarm, fordi der hele tiden er fuldt knald på vandet frem til køleren.

Vandet kan ikke blive væk. Ergo render det enten ind i motoren (defekt toppakning) eller render ud (hul).

Toppakningen kan man i nogen tilfælde konstatere selv, hvis et tændrør er brændt helt ren. Der kommer vedvarende hvid rør ud af udstødningen. Hvis olien har vand i sig kan det også ses der (snot i olien og masser af snot på oliedækslet).

Hullet kan mekanikeren finde på normalt under 5 minutter, med mindre det er dit varmeapparat. Men så har du en tydelig indikation ved at varmeapparatet ikke kan fjerne duggen fra ruderne.

Har du mekanisk snilde kan du også selv fifle en trykprøver frem. Men mekanikeren har den og når der kommer tryk på, kan en erfaren mekaniker på få minutter afgøre om det er det ene eller det andet.

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 17-01-09 17:50

Måske det kan være toppakningen som er utæt ind til forbrændingskammeret. Så opdager man det ikke da det ryger med udstødningen ud.

Tjel lige farven på motorolien. Det skulle ikke gerne være gråligt. Hvis det er det så er der vand i olien

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 17-01-09 17:51

Der skulle altså stå - Tjek lige farven ...

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 17-01-09 17:52

Nu skal du da være opmærksom på, at hvis du overfylder systemet, så kan den meget vel smide vand ud, så så længe den ikke er under min. mærket er det vel i orden.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 17-01-09 18:31

Jo Fijala. Hvis den er utæt den vej ind, er tændrøret i cylinderen hvor det er galt, fuldkommen ren og ligner næsten et nyt.

Kommentar
Fra : muldvarp1


Dato : 17-01-09 18:32

Hvis ikke Vandstanden kommer under min. er det helt normalt,vandet udvider sig når det bliver varmt og det overskydende "skubbes" ud.

Hvordan har du konstateret at Termostaten er defekt ?.

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 17-01-09 18:40

Ja, fuldstændig korrekt 3773, du er da heller ikke til at skjule noget for

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 17-01-09 18:53

LOOOL Fijala.......


....og hvis man ikke har teknisk indsigt, findes der nogle udmærkede næringsdrivende, der kaldes MEKANIKERE. De er ret skrappe til at finde ud af hvad der galt. Specielt når de ser køretøjet. Og tro mig, der har afgjort repareret Ford-vogne før!


Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 17-01-09 19:21

FORD = Find Omgående Reservede Dele
eller
FORD = Flere Ordentlige Reparationer Dagligt

Jeg har selv en Ford, dog af noget ældre dato end din

Jeg har lige skiftet termostat på min Golf, det eneste den gør er at stå konstant åben når den er defekt, hvilket resulterer i at motoren aldrig bliver ordentlig varm.

Der er sikkert nogen der kommer på nakken af mig når jeg kommer med dette råd; Fyld et brev ingefær i kølevandet og kør en tur på mindst 20km, det har reddet mig mange gange for mindre utætheder i kølesystemet.
Min mor's kadett kørte fint med det i over 7 år, uden problemer

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 17-01-09 19:42

Den med ingefær er et godt gammelt husråd som faktisk virker. Det er ikke noget at grine af og komme med nedsættende kommentarer. Kunne faktisk sagtens bruges som et tip.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 17-01-09 19:53

Mythbuster lavede samme trick med et æg (og det duede). Det gør bananen i bagtøjet på en syngende Kadett C også. Men skulle jeg beholde bilen, ville jeg nu alligevel beøge mekanikeren. Er det toppakningen, kan et forsøg på nød-rep hurtigt blive dyrt!

Kommentar
Fra : severino


Dato : 17-01-09 20:21

Jeg kender en mekanikker, som køre race på lukket bane. Han har repareret sin kobling med en Cola.
Jo den er god nok.
Han kunne køre bagefter, og koblingen fedted ikke bagefter (men den kunne til gengæld heller ikke koble ud, og måtte skifte gear med mellemgas)
Bilen skulle dog heller ikke bruges bagefter, hertil havde den lidt for meget under løbet med en del påkørsler!

Kommentar
Fra : dova


Dato : 18-01-09 00:12

Og ikke en har nævnt en defekt vandpumpe som mulig årsag

Du finder et tørt sted at parkere din bil, så starter du den og lader motoren gå...gerne med en smule gas så vandet cirkulerer hurtigere.....så kan du under bilen se hvor utætheden er, og på den måde lokalisere utætheden....om det er køleren, en slange, varmeapparatet eller vandpumpen.....eller måske en tæret frostprop i motorblokken o.s.v.


Hvis bilen ikke koger eller hvis den ikke ryger hvidt, er det meget lidt sandsynligt, at det har noget med topstykke/toppakning at gøre....

Det kan dog ikke helt afvises, at det er en lillebitte lækage i pakningen, men jeg synes alligevel det er for meget vand den taber til at det ikke skulle gi' andre synptomer.....

Kommentar
Fra : muldvarp1


Dato : 18-01-09 00:25

Er der ikke andre end mig der undrer sig over at der ikke er nogen respons,hvorvidt vandstanden kommer under minimum.

Kommer den ikke under minimum, er der jo ikke noget problem.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 18-01-09 09:06

Jo muldvarp1 - jeg ventede også at høre om det.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 18-01-09 09:19

Muldvarp -- -- -- se indslag 17-01-09 17:52

Godkendelse af svar
Fra : theill


Dato : 18-01-09 09:39

Tak for svaret bredker.
Og tak for alle de andre gode forklaringer og forslag.

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 18-01-09 12:28

Og hvad var problewmet så om man må spørge. Man er jo født nysgerrig, ikke

Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 18-01-09 13:30

@Fijala
Hermed gjort, dog tror jeg ikke der er mange der vil tro på det

Kommentar
Fra : muldvarp1


Dato : 18-01-09 14:27

taunusanden

Dit Tip får en blandet modtagelse,men jeg tilslutter mig og anbefaler.

Har selv prøvet flere gange og det virker som du siger når der er en minimal utæthed.

Man må af og til hekse lidt når man kører gamle biler.


Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 18-01-09 15:20

@muldvarp1
Helt enig, motoren tager sgu ikke skade af det.
Men sådanne "husmands råd" falder ikke altid i lige god jord

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste