Impulsladere holder pauser så batteriet (blypladerne) når at afkøles, og dermed ikke "slår sig", rører hinanden og kortslutter indeni.
Billedet er en constant voltage oplader, dog er betegnelsen ikke helt korrekt, forklaring følger:
Hvis du feks. sætter en 40 W pære til 230 volt, og måler spændingen (Volt) over pærens ben, så vil du måle tæt ved 230 Volt. Sætter du en støvsuger på 2000W til stikkontekten og måler igen, så vil du måle måske 115 Volt.
En batterilader består af en transformer, altså en jernkerne omviklet med 2 kobber-spoler, en primær side hvor de 230 volt tilsluttes, og en sekundær side som feks. skal give 14 volt. Strømmen er desuden blevet ensrettet, og udglattet med en kondensator, for at kunne opfylde batteriet, som jo altid er jævnstrøm.
En lille pislader som den på billedet vil i tomgang give de 15 volt, men når den tilsluttes et batteri på feks. 11 volt, vil du på dens sekundærside og over batteriets poler, kunne måle lidt over 11 volt.
Havde du derimod tilsluttet en meget stor lader (Med store kobberspoler) vil du ved samme batteri kunne måle tæt ved de 15 volt. Den sidste lader er altså en mere ægte constant voltage oplader.
Ved brug af den store lader gives altså en størrer spændingsforskel mellem hvad batteriet havde af spænding og hvad laderen er i stand til, og jo størrer den spændingsforskel er, jo størrer strøm løber der, og jo kortere er opladningstiden. Efterhånden som batteriets spænding kommer op, falder strømladestyrken, som jo er ampere A.
Hvorfor så ikke altid bruge en stor lader ? Nææ, hvis det er et lille batteri, eller batteries spænding er meget lav (Afladet), så løber der for stor strøm, så batteries plader bliver for varme. Derfor har størrer ladere, en indstilling så strømstyrken kan sættes ned, feks. skilpadde. (Skilpadde/ hare-indstilling.)
De fleste autoladere er af konstant spændingsopladere, da der ikke sker noget ved at lade dem stå og lade, da strømsstyrken ender tæt ved 0.
Hvis laderen afgav en konstant strømstyrke, skulle man huske at afbryde den til sidst, da batteriet ikke kunne aftage mere strøm, og energien ville til sidst opvarme og ødelægge batteriet.
VH Palle Hansen