Nææ. Men du kan jo sætte point op, i de næste spørgsmål du stiller.
Det er dumt at køre for stærkt, men din motor kan du måske redde.
Nå, men så må jeg være kreativ:
Når man sætter størrer forrør på, så lettes afgangen, og en del uforbrændt benzin, ryger med ud, det er uheldigt da benzinen er den bedste afkøler af motoren. Motoren overhedes, kan afbrænde tændrør, smelte hul i stemplet, og sidst men ikke mindst, stempelet udvider sig, og river ridser i sig selv og cylinderen. Friktionen skaber mere varme, og stempelet sætter sig. I mange tilfælde er stempelet så skadet, at det har store riller og evnt. brækket stempelringe, som så kan sætte sig fast, og ødelægge resterne.
Desuden når skiven er fjernet, kører remskiven længere op, så gearingen bliver højere, og motoren kører med færrer omdr. i forhold til kørte m. Motoren er altså mere belastet og skal bruge mere benzin.
For at give god køling, skal du havde størrer dyse i, det er det vigtigste.
Normalt er den orginale dyse 47,5 afhænig af modelversion, men din skal havde en 54-56 dyse, har den allerede det, så skal du gå yderlig op.
Endvidere er der andre ting der skal være i orden for at stempelet ikke sætter sig:
Tændrøret skal passe til topstykket, enten er det langt gevind, eller kort. Desuden må ikke havde for lille varmetal, varmetal 7 er passende.
Blæserhuset som er det plastskjold henover cylindinderen, skal slutte tæt.
Der må ikke være utætheder mellem karburator og motor. Så gummiet skal slutte tæt.
Rullerne i varioen må ikke være for tunge. Hellere for mange omdr. end for få.
Der skal ikke puttes extra olie i benzinen, men bruges en godc2-taktsolie i oliebeholderen, men ikke en Racerolie.
Oliereguleringen SKAL fungere, så når man giver gas, så skal gaskabelet trække i regulatoren.
MEN en motor der har sat sig nogle gange, har allerede dårligt stempel, og vil med stor sandsynlighed gøre det igen.
VH Palle Hansen