|
| Max 1 kjöp per hushåll i SE Fra : diet | Vist : 838 gange 100 point Dato : 04-12-08 20:27 |
|
Kan en forretning godt sætte begrænsning på køb af vare i Sverige og i Danmark?
Jeg har netop været ud at handle og i Sverige og blev konfontreret med at jeg Max kunne foretage 1 kjöp per hushåll.
Kan en butik gøre det i Sverige og i Danmark?
Jeg har googlet på google.se men intet held...... Kan nogen hjælpe??
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 04-12-08 20:27 |
| | |
| Kommentar Fra : droslerne |
Dato : 04-12-08 20:35 |
|
Det sker tit, der er mange forretninger der kun kan få et hvis antal vare og så er de nød til at sætte en begrænsning.
Men der er også forretninger der laver det som et reklame og det er alt sammen lovligt.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 05-12-08 00:22 |
|
Jeg tror ikke man må sætte begrænsning på antallet i danmark, men man må gerne gøre prisen pr stk afhængig af antallet.
Derfor ser man reklamer med
1 kasse øl 50 kr
2 kasser øl 500 kr
| |
| Kommentar Fra : granner01 |
Dato : 05-12-08 00:24 |
|
Forretningerne sætter begrænsninger, især Bilka, 8 1½ l sodavand 100 kr. Max 16 pr. kunde.
Og hvor jeg dog forstår dem godt.
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 05-12-08 10:05 |
|
Så går jeg imod strømme - og får nok en over nakken -
Men det er ikke lovligt, at begrænse til max en person eller max en pr husstand i Dk
Man kan godt gøre som Tansor nævner
Om reglerne er anderledes i Sverige ved jeg ikke.
Her er et link, som gerne skulle betyde det samme som jeg skriver
Citat Derimod vedtog Folketinget i december 1991 som § 6a et forbud mod at begrænse det antal enheder, den enkelte kunde må købe af en vare, ligesom salg ikke må nægtes til bestemte aftagere |
http://search.oem.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=4&page_id=5832448&query=kap&hiword=kap+
| |
| Accepteret svar Fra : ziggy99 | Modtaget 100 point Dato : 05-12-08 14:35 |
|
Herfra http://www.markedsforingsretten.dk/bogen/5.html
Citat I forbindelse med 2005-revisionen af markedsføringsloven blev specialbestemmelserne om tilgift og mængdebegrænsning ophævet. Til gengæld blev der indført en ny § 9 om salgsfremmende foranstaltninger, som er omtalt nedenfor. Ophævelsen af disse specialbestemmelser og indførelsen af § 9 trådte i kraft den 1. januar 2007.
Af lovforslaget til 2005-loven fremgår det, at erhvervslivet principielt bør være frit stillet med hensyn til valg af reklamemidler, og at specialforbudene indebærer økonomiske byrder for de erhvervsdrivende, ligesom de kan medvirke til at hæmme konkurrencen. Herudover var det anført, at specialforbud har en tendens til at blive statiske, og at markedsføringsmetoder ofte er forbigående fænomener. Hertil kommer, at specialbestemmelserne kan udgøre en hindring for konkurrencen i forhold til erhvervsdrivende etableret i andre lande, og at specialforbudenes detaljeringsgrad og komplekse struktur har bevirket, at det har været vanskeligt at tage højde for ny teknologi og samfundsudviklingen.
I det oprindelige forslag til 2005-loven var der lagt op til en ophævelse af specialforbudene vedrørende rabatkuponer og -mærker samt købsbetingede salgsfremmende konkurrencer. Disse bestemmelser blev dog opretholdt i det vedtagne lovforslag. Man vurderede i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget, at en ophævelse af specialforbudene ville gøre det lettere for virksomhederne at markedsføre sig, idet virksomhederne ville få mulighed for at benytte nye markedsføringsmetoder, som vil kunne øge konkurrencen og medvirke til at skabe et øget udbud af varer og tjenesteydelser.6
Andre former for markedsføringsmetoder har været reguleret i lovgivningen i form af forbud (f.eks. forbud mod tilgift, sneboldsystemer og enhedsprisforretninger) eller restriktioner (f.eks. regler om mængdebegrænsning, sæsonudsalg og ophørsudsalg). Disse forbud eller restriktioner er imidlertid blevet ophævet, og de pågældende markedsføringsmetoder reguleres i dag primært gennem generalklausulen og vildledningsbestemmelsen. |
Sådan er reglerne i DK...de følges ikke altid, men man kan gøre krav gældende og så følger de reglerne....
Ziggy
| |
| Kommentar Fra : diet |
Dato : 11-12-08 13:22 |
|
Tak Ziggy
Ifølge ovenstående må man i DK ikke sætte begrænsninger men butikker gøre det stadig???
Men jeg vil gerne vide om der findes en lov i Sverige eller om det er butikkerne der bryder loven ved at sætte max antal på??
| |
| Godkendelse af svar Fra : diet |
Dato : 22-01-09 17:42 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|