|
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 26-11-08 10:37 |
|
Det lader sig gøre, men det kan sidde uhyggeligt fast.
Og man skal have værktøj, og næn.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 26-11-08 10:51 |
|
Det er ikke for amatører at skifte forhjulslejer
Selv koniske baghjulslejer skal man have forstand på for at gøre det rigtigt.
Uden en hydraulisk presse kan det kun gøres forkert.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 26-11-08 11:44 |
|
det er år siden jeg har udskiftet hjullejer selv, men da var fremgangsmåden:
fjern det gamle leje ved, at holde en mukkert på den ene side af lejet, og spræng skålene ved at slå med mejsel og hammer på den anden.
kæg de nye lejer i "kogende" fedt, så de udvider sig, så er de lige til, at "dumpe på plads
Husk at bruge en polygriptang eller lignende, ellers brænder man nallerne
| |
|
Hej jeg har haft flere Mazdaer (fantastisk bil, starter altid og går sjældent i stykker )
har selv holdt dem vedlige med bl.a. fjederben og andre bærende undervogsdele.
Men lige præcis forhjulslejet sidder meget dybt og utilgængeligt.
Jeg ville køre på værksted !
Klogeåge
| |
|
Lige en kommentar, hvis lejerne lægges i kogende fedt, udvider de sig,
hvis det var mig ville jeg lægge lejerne i fryseren.
klogeåge
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 26-11-08 16:17 |
|
Citat Man kan tage de gamle af med en skærebrænder og svejse de nye på, så burde det holde. |
Den slags "råd",tror jeg ikke du skal bruge,hvis du ønsker at blive gammel.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 26-11-08 16:55 |
|
Undskyld jeg "mænger" mig.Men dette er et godt fornuftig råd,efter min mening:
Citat Hvis du har nogen mekanisk snilde og adgang til en hydraulisk presse kan det nok la´sig gøre. Har du ikke nogen af delene så skal du ikke selv rode med det. |
Hjullejer er ikke at spøge med.De kan "sætte" et hjul,hvis uheldet er ude.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 26-11-08 18:26 |
|
Det gælder for alt mekanisk - og specielt lejer, bremser og styretøj: Omhu og korrekt fagligt udført arbejde, så "spiller" det som det skal.
Hvis det ikke er koniske lejer, og det / de skal presses på, er der ikke meget fidus i, at putte dem i fryseren. Så krymper de da bare endnu mere.
De fleste biblioteker råder over værkstedshåndbøger som f.eks. Haynes manualer, og de er glimrende, ikke mindst til, at du kan få et overblik, om det er noget du tør begive dig i kast med.
Men lejer kan være noget s..... drilagtigt noget. På en bil falder de nærmest af, mens de på en tilsvarende model skal af med det helt store værktøj.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 26-11-08 20:33 |
|
Specielt forhjuls lejer på Mazda 626 er for værkstedsfolk.Har du ikke erfaring og værktøj, så betal dig fra det.
alimak
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 27-11-08 03:44 |
|
hjkofoed
Der er bare lige det at Forhjulslejerne på en 626 og foriøvrigt alle Forhjulstrækkere sidder IKKE på en spindel,det sidder i Forhjulsnavet og er presset ind.
Det er et lukket leje som ikke skal varmes fordi så er pakringen ikke tæt mere,og så holder det ikke 10000km.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 27-11-08 15:11 |
|
ja ja, så skal man jo passe på med at kloge sig,
tak for orienteringen
| |
| Godkendelse af svar Fra : bjs1948 |
Dato : 28-11-08 10:54 |
|
Tak for svaret muldvarp1.
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 29-11-08 21:30 |
|
Selv tak
Håber det lykkes for dig,men som andre har nævnt,prøv at se i en Haynes håndbog.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|