/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Chip tuning af Fiat Panda JTD
Fra : motek
Vist : 1208 gange
100 point
Dato : 24-11-08 10:01

Hej.

Er der nogen af jer der har erfaring med chiptuning af denne bil.
Iflg. en forhandler af en tuning, skulle det give ca. 13 HK ekstra samt et højere moment.

Jeg overvejer en sådan tuning, men vil gerne høre andres mening/erfaring.

Mvh.
Motek.

 
 
Kommentar
Fra : refi


Dato : 24-11-08 10:05

Man kan undre sig over det ikke bliver gjort fra fabrikken hvis det er så godt

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 24-11-08 11:24

Jeg ved ikke med Panda'en, men FDM advarede mod chiptuning af Multipla'en. Gearkassen kunne simpelthen ikke holde til det.

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 24-11-08 14:07

Kan desværre ikke hjælpe med erfaring lige på det punkt, ikke andet end at der er mange ting der går i stykker på en Panda.

Der findes nogle artikler omkring chiptuning af Panda´en på nogle tyske sider, hvor de beskriver at de sætter en ny og kraftigere kobling i bilen.

Ved ikke om gearkassen er specielt ømtålelig, men koblingen er meget svar i en Panda.
Læs evt. den tragiske historie om vores Panda, måske blot en, mandagsbil ???

http://www.thulinsite.dk/cars/Fiat_Panda.htm



Kommentar
Fra : transor


Dato : 24-11-08 17:47

Fiats små vogne har alle dage været dimensioneret lige til grænsen eller rettere lidt under.

Det kan derfor kun gå galt hvis man prøver at presse mere ud af dem.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 24-11-08 18:17

Og det kan afstedkomme bøvl med bilinspektionen, bortfald af garanti og så åbenbart også risiko for ødelæggelse af kobling og gearkasse.
Der er vel en grund til, at den er dimensioneret som den er ?

Kommentar
Fra : xaque


Dato : 24-11-08 18:57

refi - i nogle tilfælde kan det være fordi den komemr til at fourene for meget

Kommentar
Fra : refi


Dato : 24-11-08 19:04

Så er det jo heller ikke at anbefale

Kommentar
Fra : xaque


Dato : 24-11-08 19:42

refi - hehe har jeg sagt noget om det


Kommentar
Fra : xaque


Dato : 24-11-08 19:50

Med em box tuning er det (som er nemmere og billigere)

en 69hk vil få ca 81hk og fra 145nm til 175nm

en 75hk vil få ca 91hk og fra 145nm til 180nm

med en tunings box fra vector tuning det kan varier en smule hvis man vælger en anden box
box og chip tuning plejer at give det samme

refi - faktisk kender jeg en som fik en chip tuning hos volvo da han dengang købte den den kostede ca. 5000kr

Kommentar
Fra : refi


Dato : 24-11-08 19:53

Jeg betvivler dig skam ikke.....

Undrer mig bare over hvorfor fabrikkerne sparer netop der hvis det er så godt

Der må kunne laves nogle "billige" Formel 1ére på den måde....

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-08 01:43

Begrebet Chip tuning, dækker efterhånden flere forskellige ”indgreb”
en ægte chip tuning betyder at du udskifter den originale chip,.. (evt. brænder en ”ny”)
det kræver det rigtige udstyr (”værktøj”) + adgang til at teste på et ’rullefelt’ :
http://www.chiptuning-direct.dk/info/rullefelt_test_alfa_romeo_147_19_jtd_da.html

men du kan købe en færdig ”chip tuning pakke” f.eks. :
http://www.chiptuning-direct.dk/fiat/panda_da/
http://www.chiptuning-direct.dk/fiat/panda/fiat_panda_13_jtd_70hk_/_52kw_cr_da.html
http://www.chiptuning-direct.dk/docs/montvejl-cr-powerchip-dig.pdf

på en Fiat Panda 1.3 JTD Multijet 16V øges effekten fra 70 hk. til 82 eller 88 hk.
(afhængig af firmaet)
nok så væsentlig er, at momentet stiger fra 145 nm. Til 165 , eller 183 nm. og DET kan mærkes,..
samtidig mindskes brændstofforbruget ca. 10 %
http://www.sancodk.dk/chiptuning-bilmaerker/fiat.htm

en sådan ”ægte” Chiptuning, er bl.a. udviklet til / fra formel 1 biler,.. rally biler, osv.
da det giver en højere belastning af motoren, bortfalder fabriksgarantien sandsynligvis,
og motoren holder sandsynligvis ikke så længe,.. (afh.. af bilens fører )

mange misforstår begrebet Chiptuning, og køber billige og uduelige løsninger, til få kr.
der lover ”GULD og Grønne skove” til få kr.
de har til formål at forvirre bilens computer til at ”tro” motoren er kold,…
det bevirker motoren får en federe brændstofblanding med et tvivlsom resultat,
http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=553357846

at bilfabrikkerne ikke ”chiptuner” deres biler har mange årsager,..
den vigtigste er nok at ”tuningsgraden” passer flest mulige (andre) lande,
derfor kan en DANSK / nordisk tuning med fordel tilpasses DANSKE forhold / biler,..
de skal opfylde en masse forskellige krav til f.eks. forurening, brændstofkvalitet,
tilpasning til de forskellige katalysatorer osv.

man kan f.eks. opnå mange ekstra hk. ved at tilpasse / finjustere alle motorens
forskellige dele,.. dvs. afveje/tilpasse alle stempler så de vejer præcis det samme,
tilpasse / udmåle topstykkets forbrændingskamre, så de er præcis lige store,
lette ventilerne, polere indsugning / udstødning,.. og masser af andre ting,

det vil dog blive alt for dyrt for bilfabrikkerne, til normalt brug,..
( mange gør det dog til div. motorløb) hvis du har pengene,…

en tuning,.. på Engelsk,..(tilpasning / finjustering) kræver et større arbejde,
+ et Rullefelt,.. + værktøj,.. når man først har udviklet ÉN tunings Chip,
til f.eks. en Fiat Panda 1,3,… ”brænder” man alle dem man har lyst til,..
derfor kan man finde både ”lovlige” og ”Ulovlige” tuning Chip-kopier på ”nettet”

ps. ang. holbarhed af bilmærker,..
et "fint, anerkendt, og berømt" bilmærke som Jaguar,.. er nogle af de
MINDST holdbare motorerder findes,......................




Kommentar
Fra : motek


Dato : 25-11-08 09:10

Hej.

Hvis jeg skal udlede noget af alle de hjælpsomme henvendelser der er kommet, må det være at
Chip tuning generelt ikke kan anbefales. Det vil jeg tage til efterretning.

Mange tak til jer alle.
EA_HS får pointene for det mest fyldestgørende indlæg.

Mvh.
Motek

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 26-11-08 15:35

Tak for det,….

Man kan jo også sige som Einstein, : ALT er relativt,
eller,.. enhver Medalje har en bagside,
eller man kan nu engang ikke både få i,.. pose og sæk
eller hvad med,.. man kan ikke både blæse og have mel i munden
osv.

men fortvivl ikke,
mange misforstår ordet ”tuning”,.. og forbinder det med noget der er ”farligt”,
eller belaster motoren uheldigt,.. ! med efterfølgende stor skade / slitage på motoren,..
en ”ægte” motortuning, betyder faktisk en FINJUSTERING eller OPTIMAL TILPASNING,
og det kan sagtens give motoren både længere levetid, bedre brændstoføkonomi, + flere HK.
forudsat naturligvis at det bliver udført af en erfaren person, (Vigtigt)

mange,.. (især helt unge) forbinder TUNING med ”NOGET” der skal monteres på motoren,..
gerne en enormt stor afgangslydpotte,.. (jo større des bedre)
dog ikke tungere end bilen stadig er i stand til at ”slæbe” den
(og så af med luftfilteret),.. det larmer i hvert fald,..
og så kør’ det bare deruda’,….


Kommentar
Fra : xaque


Dato : 26-11-08 18:23

jeg har en box tuning på min Rover620SDI og det er bare drømmen at køre med så som EA_HS siger ALT er relativt,


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste