/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
70 cc 13:1
Fra : Spotbot
Vist : 760 gange
200 point
Dato : 20-07-08 20:55

70 kubic med 13:1 kompression

Hvad er kompressionen på en standard scooter cylinder (gennemsnitligt)
Og hvor meget vil en standard krumptap slides ekstra i forhold til hvis den kørte med standard cylinder

 
 
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 20-07-08 22:23

Det kan man ikke sige nøjagtig.
Sliddet består af utallige faktorer, feks. olietype og mængde, motorens temperatur, omdrejninger, kvaliteten af krumtap og hovedlejer. Ja nogle scootermærker laver gode og andre dårlige krumtappe, og nogle bøjer af den kraftige belastning, allerede indenfor få km.
Men et slag på tasken, hvis krumtappen holder, ja så slides lejerne nok 3 gange hurtigere, ikke mindst krydspindslejet i stempelet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor


Dato : 21-07-08 02:31

Krumtappen er nok ikke så kritisk , som dens lejer. Hvis man øger kompressionen kommer der et stærkt øget tryk på lejerne, så risikoen for at oliefilmen brydes vokser. Når det sker holder det ikke længe. lejetrykket har en komponent fra trykket i cylinderen og en anden fra massekræfterne.

Så hvis du passer på at holde omdrejningstallet lavt , så kan den måske holde til det.

Så høj kompression , kræver specielt brændstof, for ikke at banke.



Kommentar
Fra : Spotbot


Dato : 21-07-08 14:11

Det er så en pgo det drejer sig som.. Okay har så set mangle andre der kunne holde til det her cylinder kit, også af samme slags scooter (ved godt der er forskelle på krumtappe selvfølgelig og deres lejer..

Den har kørt 5000 km uden problemer med krumtap og lign..
- men ja hvis bare den slides 3 gange mere er det også en del..

Krydspindslejet i stemplet, er det ikke nålelejet ?

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 29-07-08 10:10

Jo også kaldet nålelejet af nogle. Men det er en upræsis angivelse, da der altid også er et nåleleje midt på krumtapakselen, altså under plejlstangen. Desuden kan nogle krydspindslejer være udført som broncebøsninger, der intet har tilfælles med nålelejer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot


Dato : 29-07-08 20:37

http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=12858&item=7376

Det er det her jeg mener ? er det ikke det du omtaler..
Jeg har købt et 47 cylinder kit med et topstykke der skulle give en kompression på 11-11.2
Det burde ikke slide så meget, som de høj-effektive med kompression på 13-13.8

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 29-07-08 20:51

Jo altid nyt nåleleje (Krydspindsleje) Som du henviser til.
Joo et mindre komprimeret kit slider ikke så meget som et højkomprimeret.
Men det er jo stadig kraftig komprimeret i forhold til orginal der tit er omkring 1:8
Men kører du pænt er der sikkert ingen problemer.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot


Dato : 28-08-08 15:57

Tak for svaret pallebhansen.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste