|
| Hvad skriver man ? Fra : WinXPeter | Vist : 1639 gange 80 point Dato : 24-04-08 22:25 |
|
Hej
Jeg er ved at lave en fødselsdagsinbydelse for en 8 årig knægt i Photoshop, altså det er ham der har fødselsdag og skal give den til sine klassekammerater.
Jeg er nu kommet i tvivl om hvad man skriver:
1. ville det glæde mig, hvis du kunne komme
2. ville det glæde mig, hvis du kan komme
3. vil det glæde mig, hvis du kunne komme
4. vil det glæde mig, hvis du kan komme
Tror jeg har lavet papirflyvere lige i den time
Er der nogle der har været mere opmærksom end mig, så vil jeg være glad for bud på hvad der skal stå.
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 24-04-08 22:27 |
| | |
|
Ja dansk er en svær ting
Jeg ville vælge nr 4
Forestiller mig der står noget lignende som:
Da jeg bliver 8 år d. x/x og holder fødselsdag Citat vil det glæde mig, hvis du kan komme |
| |
| Kommentar Fra : WinXPeter |
Dato : 24-04-08 22:40 |
|
Takker for buddene
Ja der skal stå: Da jeg bliver 8 år d. xx-xx, vil.....
Lader den lige stå natten over, før jeg bestemmer mig
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 24-04-08 22:50 |
|
Det er da helt klart nummer 4, når det drejer sig om mindre børn.
Nummer 1 for voksne
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 24-04-08 22:50 |
|
Jeg ville nu skrive
"ville det glæde mig, at du kan komme" eller "ville det glæde mig, at du kan deltage"
"jeg vil blive glad for at se dig"
| |
|
nummer 1 = ok
nummer 4 = ok
nummer 2 og tre er noget sludder
forklaring
ville =datid kan = nutid
vil = nutid kunne = datid
| |
|
Jeg er ikke god til Dansk men
1. ville det glæde mig, hvis du kunne komme
Ville datid og indbydelsen er til noget i fremtiden... Om'er
2. ville det glæde mig, hvis du kan komme
Ville datid og indbydelsen er til noget i fremtiden... Om'er
3. vil det glæde mig, hvis du kunne komme
Kunne er datid
Det var trist at du ikke kunne komme....Om'er
4. vil det glæde mig, hvis du kan komme
Det er sætningen konen siger til manden Onsdag aften... (når han har ligget og pumpet i missionærstillingen i 30 minutter...)
Hvis man anvender ordet "hvis" - tror man ikke på at folk kommer.
Hvis en sælger anvender tvivlsomme ord, tror han ikke på salget eller kundens købelyst
Derfor-.
- Jeg vil glæde mig at se Dig til min...
- Jeg ser frem til at Du kommer til min...
- Jeg glæder mig til at se Dig til min...
Tag for givet at de kommer og at indbydelsen blot er en reminder, om noget de godt ved...
vh Ben
| |
|
hovsa, så er nummer 1 vel egentlig heller ikke iorden.
| |
|
alle 4 er - gundlæggende om'er
Men, floskler der er set før... Det er måske det der skaber forvirringen...
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 24-04-08 23:06 |
|
Jo, 1 er fuldstændig grammatisk korrekt.
Man bruger modalverbernes datidsform til at udtrykke en fremtids hypotese eller ønske
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 24-04-08 23:08 |
|
Nej, Benjamin..Hansen.
1 og 4 er grammatisk korrekte
| |
|
frida
med den på, kan man kaste alle i word, uden at få grønen streger.
Men hvorfor bruge et vrøvle sprog. Hvorfor ikke stiumulere til at udtrykke sig præcist.
Det er da lidt for "feminint" blot anvende mange ord, fordi man kan...
Men det er ikke alt, jeg har fortand på.....
| |
| Kommentar Fra : WinXPeter |
Dato : 24-04-08 23:28 |
|
Takker igen for alle inputs
God forklaring Benjamin.Hansen, jeg hælder også til nummer 4 nu. Og med din forklaring, kan jeg godt se meningen med alle de forskellige da og nu tider m.m.
Det er ikke lige noget der har kunnet fange min opmærksomhed nogensinde før.
Og til ans, tak for alternativer. Det må jeg lige snakke med forældrene om.
Jeg vil stadig lige lade spørgsmålet stå til engang i morgen.
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 24-04-08 23:28 |
| | |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 24-04-08 23:28 |
|
Benjamin
Frieda
Dansklærer
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 24-04-08 23:38 |
|
Jeg synes nu selv at "Jeg glæder mig til at se dig" er et godt bud Så skal der også stå S.U. senest den ?????
Der må ikke stå "hvis du .... det ene eller det andet"
| |
|
Det ville være kanon fedt, hvis du dukkede op på min fødselsdag og vi kunne fyre den totalt af....
| |
|
Jeg er da fuldstædig lige glad med om du er Dansklære... eller andet.
Min pointe er at, det da tragisk at ting er gramatisk rigtige, hvis det der udtrykkes er noget vrøvl...
Det er som at stå med en bil der ikke kan bremse - men den er synet igår...
Jeg er godt nok også fra en tiden lige efter spanskrør blev afskaffet.
Vollar fætter, jer gor por danskar språg skolar og blir intgrert... det er fucking svart.
Vi ka skrrive sort på 5 moder ov all er rigtig... Men vi ka ik lare at si det vi menar...
Jeg anker ikke over at man ikke kan skrive de 4 forslag. Man kan skrive dem alle...
Man kan altid skrive vrøvl gramatisk korrekt....
Måske er det utopi at tale om rigtigt og forkert, da det hele jo handler om hvad man vedtager som korrekt...
Jeg lærte heller ikke at skrive Majonæse - da jeg gik i skole. Det er først set efter...
| |
|
.......... jeg holder med mangorossa -
Citat Kommentar
Fra : mangorossa
Dato : 24-04-08 23:56
--------------------------------------------------------------------------------
Det ville være kanon fedt, hvis du dukkede op på min fødselsdag og vi kunne fyre den totalt af.... |
det er da noget enhver 8-årig kan ta` og føle på .........
| |
| Kommentar Fra : Ysseven |
Dato : 25-04-08 09:48 |
|
Efterfulgt af "Jeg håber, at du kan komme og være med til festen - og du må gerne give besked senest xxx". Eller noget i den stil...
En 8-årig ville nok aldrig vælge de gængse sætninger alligevel, fordi det ikke er et barns typiske ordvalg.
Har du spurgt barnet selv, hvad ordlyden kunne være...?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 25-04-08 11:14 |
|
Glem dog alt det "gramatisk" rigtige - det er der ikke en kæft der tager sig af alligevel og slet ikke børn....
Næh "rene" ord der er til at forstå evt. med et par smilyer eller andet:
Hej xxxxx
Jeg holder fødselsdag d.
Jeg håber du gider at komme - vi skal nok få det sjovt...
S.U osv...
Det er jo alligevel en voksen der læser det - de færreste 8 årige kan læse....
PS: Du kunne jo som et sjovt indslag vedlægge en indgangsbillet
| |
| Accepteret svar Fra : Oldboston | Modtaget 80 point Dato : 25-04-08 11:59 |
|
Det, der kendetegner nr. 1, 2 og 3 er, at de indeholder konjunktivform (kunne og ville). Der er nogle af svarene foran, der peget på, at "ville" og "kunne" er datidsform, men i denne sammenhæng er det ikke datidsform, men konjunktivform (ønskemåde). Det, der får nogle til at tro, at det er datid, er, at datidsformen og konjunktivformen er ens på dansk. Vi har i det hele taget en meget fattig grammatik her i landet, f. eks. er vores nutidsform (præsens) identisk med fremtidsformen (futurum).
Af forslagene lyder nr. 1 og 4 bedst, de kan begge bruges. Nr. 4 har den fordel fremfor nr. 1, at den er renset for konjunktivformen, som faktisk ikke bruges ret meget mere på dansk. Alligevel vil mange nok finde, at nr. 4 er mere høflig med de to konjunktivformer. Det skal jo læses på den måde: "Hvis det er muligt for dig at komme, ville jeg blive glad", - altså rigtig pænt, høfligt sprog. Nogle vil nok mene, at det ikke skader at de små også lærer at bruge konjunktivformerne, sproget er fladt nok i forvejen.
Men hvorfor fokusere så meget på, hvad en 8-årig tænker og mener, - det er kjo et barn, der skal lære af de voksne, og ikke de voksne, der skal lære af barnet. De "små voksne" skal lære at opføre sig som voksne, når de selv engang bliver det, og sådan en lille ting som et fødselsdagskort er en del af dannelsesprocessen.
Jeg ville vælge nr. 1. Måske nr. 4, hvis I helst iukke vil have, at barnet skal blive fortrolig med konjunktivformen.
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 25-04-08 12:10 |
|
Uha, uha, Oldboston
Vi er jo rørende enige, så nu får du nok også læst og påskrevet
frieda
med en varm hilsen fra et sprogmenneske til et andet
| |
| Kommentar Fra : jeb3 |
Dato : 25-04-08 13:22 |
|
Lærer eller ej...
Min svigersøn er dansklærer, og tro mig...
han er sgu ikke perfekt til det.
Men en 8 årig ville jeg ikke bruge nogle af de 4.
Til voksne (hvis det er mere formelt) vil jeg bruge nr 4.
Ellers ville jeg lave en alternativ tekst.
men mit forslag er som der også nævnes:
Spørg dog drengen.
Brug hans sprog.
Brug billeder.
Scan fx et billede ind af ham, og sæt det ind (i meget lille format) hvor du eller vil skrive jeg.
Sæt et billede af et ud, ved tidspunkt, og et billede af jeres hus ved adressen.
bare et par forslag
| |
| Kommentar Fra : WinXPeter |
Dato : 25-04-08 14:04 |
|
Hej
Jeg takker meget for alle inputs.
Jeg har snakket lidt med knægtens forældre og de holder på deres form, altså 1
De har også overvejet alternative sætninger, men mener stadig 1
Med hensyn til jeb3`s forslag om billeder, så ja, jeg bruger billeder i indbydelsen (Photoshop) og temmelig tæt på dine forslag
Mine point vil jeg give til Oldboston for hans indlæg, der med stor vægt på det danske sprog, fortæller mig lidt om en side af skolearbejdet, som jeg ikke rigtig fandt interessant dengang.
Når jeg læser indlægget, får jeg meget lyst til at kigge nærmere på vores sprog, som er nærmest et sort hul, når det gælder noget ud over at skrive eller stave.
Da jeg gik i skole, tænkte jeg kun på fritid.
Nu, da jeg har fritiden, tænker jeg meget på lærdom.
Sjov, men vidunderlig verden vi lever i
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|