|
| Opladning af batteri Fra : jes-a | Vist : 2587 gange 80 point Dato : 13-04-08 10:48 |
|
Hej
Hvor mange volt og ampare skal der sættes på et 6volt 2 amp. syrebatteri og hvor længe skal det stå for at oplade?
| |
| Kommentar Fra : rotw |
Dato : 13-04-08 11:16 |
|
hvis det er et vhor du kan fylde vand på
ville anbefale at købe et nyt evt. veligeholningsfrit
det kommer and på laderen hvor lang tid det tager det skal dog være en 6v lader med 2 amp. sek.
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 13-04-08 11:19 |
|
Der skal 6,9 volt til.
Hvor længe det skal stå, afhænger helt af hvor stor strøm du lader med
MVH
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 13-04-08 12:31 |
|
2,3 Volt pr. celle = 6,9 Volt. Ladetiden er afhængig af hvor stor en strøm du påføre batteriet og hvor meget batteriet er afladt! Hvis batteriet er afladt ned til normal (nul nivo), del vil sige, når batteriet er fuldt opladt, og der er brugt 2. ampertimer af kapaciteten, er batteriet afladt og der skal så bruges 2.ampertimer for at få det ladt op igen, så hvis du påføre en konstant strøm på 0,5 amp, vil det tage 4.timer / 1 amp i 1.time.
MEN med en almindelig lader er der ikke konstant strømstyring, så det tager længertid. Og en anden faktor er hvor stabil spændingen er på laderen med & uden belastning, har også noget at sige.
Der er desværre flerefaktore der spiller ind på hvorlang tid det tager at oplade et batteri, men hvis ladespændingen ikke er over 6,8 - 7,0 voldt, kan du bare lade laderen være på i længere tid, det tager batteriet ikke skade af.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 13-04-08 12:59 |
|
En skånsom opladning er med 20 % af batt. effekt.
2AH skal dermed lades med ca 400 mA.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 13-04-08 14:55 |
|
Nu ved jeg ikke hvor mange ampare min strømforsyning kan leverer, men 6,9 volt kan den sagtens give. Hvordan ved jeg hvornår det er opladt. Sker der noget ved at sådan et syrebatteri oplader for længe?
| |
| Kommentar Fra : Smokei |
Dato : 13-04-08 17:26 |
| | |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 13-04-08 20:03 |
|
Ok, men hvordan styrer jeg amparerne.
For lige at være sikker på at jeg forbinder batteriet rigtigt. Skal pluspolen ikke sættes til plusudgangen på strømforsyningen?
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 13-04-08 20:07 |
|
Citat Ok, men hvordan styrer jeg amparerne. |
Det gør laderen, den føler batteriets ladetilstand og regulerer
ladestrømmen derefter.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 13-04-08 20:41 |
|
[CITAT] [/Ok, men hvordan styrer jeg amparerne.
For lige at være sikker på at jeg forbinder batteriet rigtigt. Skal pluspolen ikke sættes til plusudgangen på strømforsyningen?
CITAT]
Du kan kun styre ampererne hvis du har en strømforsygning med strømbegrænser, som du selv kan stille til eks. 0,5 amp, så går der kun 0,5 amp i starten, men den falder efterhånden som batteriet bliver opladt.
JA. Pludspolen på batteriet skal sættes på pluds udgangen på strømforsygningen. !! UNDSKYLD MIG. Men har du tjek på hvad du har gang i hvad skal batteriet bruges til, det afgiver syredampe, især ved forkert opladning.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 13-04-08 20:49 |
|
hmm, min strømforsyning har ingen strømbegrænsning. Måske skulle jeg hellere finde en adaptor på 6v.
Batteriet skal bruges i en knallert.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 13-04-08 20:55 |
|
Hvorfor ikke? Den er jo netop begrænset til fx. 400mA.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 13-04-08 21:08 |
|
Fandt lige en adapter i mine gemmer. Den er på 6volt og 700mA. Vil det være risikabelt at bruge den?
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 13-04-08 21:24 |
|
Duer ikke, men prøv så bræder du adaptoren af.
Fjerner flueben.
Nu kan det ikke blive dummere.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 13-04-08 21:30 |
|
. Strøm og spænding har du ikke tjek på. Så nu gør du som jeg forklare det:
Sæt spændingen til 6,9 voldt, tilslut batteriet , aflæs ampermeter på strømforsygningen, hvis det hviser over ca. 0,5 amp, så sænk spænding til det viser ca. 0,5 amp, og efterhånden som batteriet bliver opladt, hæver du spændingen til du når 6,9 voldt.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 13-04-08 22:03 |
|
ok så, men troede at spændingen skulle være konstant. Jeg prøver.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 15-04-08 19:02 |
|
Jeg havde ikke den styre tillid til at lade på den måde alligevel. Det ene kammer har lidt grumset væske, så jeg køber sgu bare et nyt hos thansen.
Men man skal selv fylde syre på, hvilket ikke skulle være noget problem. Men skal sådan et nyt batteri også oplades eller er der automatisk strøm på såsnart der fyldes syre på?
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 16-04-08 19:51 |
|
ok, det lyder godt. Jeg kom til at tale med en idag, der mente at nye batterier ikke yder fuld styrke før de har været opladt lidt, passer det?
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 17-04-08 17:26 |
|
Jeg har lige været i thansen og købt et nyt batteri. Både ekpedienten og vejledningen til batteriet ssiger at det anbefales at lade det op i 15-20 timer.
Men hvordan tester jeg hvor meget strøm der er på. Er det ikke noget med at man er nød til at sætte et eller andet apparat mellem amparemeter og strømkilde?
Hvis jeg husker rigtigt, hvor pokker for man fat på noget der trækker 2 ampere?
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 17-04-08 18:53 |
|
Hvis du lader det som beskrevet er det ok Hvoffor vil du vide om det er ditten eller datten ??? sæt det på tag tændrørskablet af belast starteren med et klemme-amperemeter på starterledningen så får du helt nøjagtigt svar på hvad din starter bruger om det så lige er det du vil have vil jo så vise sig
God Ferie og tur
| |
|
Den måde man tester batterier er at veje syren med en syre vægt.
med hensyn til belastning med 2 amp - kan man finde en lampe med en kendt strømforbrug, og se hvor mange timer den lyser inden battriet dør.
P=U x I 6V x 2 amp =12W/h
På http://www.varta-automotive.com/elearning/findex.html kan du finde oplysninger om baterier og opladning, bla at lade strøm normalt ligger imellem 1/10 og 1/20 at batteriets kapacitet eller amp timer. Det vil sige at dit batteri bar bedst af at blive ladet med 100-200ma. Dette for ikke at koge syren af.
Jeg har ikke læst alle indlæg, så måske er der nogen der har skrevet det samme.
vh ben
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 17-04-08 19:02 |
|
Hvorfot afslutter du ikke dit spøgrsmål?
Du har jo fået svar!
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 17-04-08 19:05 |
|
Selvfølgelig ville det være nemmere med en rigtig lader, men jeg gider ikke smide flere hundrede kroner ud til en lader jeg skal bruge een gang.
Jeg har dog lige sat batteriet i knallerten, og det hele lyser bare super. Men om jeg så kan undgå at skulle lade det op ved jeg ikke. Måske kan knallerten selv lade den op ved en køretur??
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 17-04-08 19:06 |
|
Hov der smut en lille tyrkfejl hvorfot=hvorfor.
Du kan ikke teste hvor meget strøm der er på et batteri. Du kan måle hvor stor spændingen er, 6 v.
Skal du belaste dit batteri på 6 volt med 2 Ampr, skal du bruge en modstand på 3 ohm. Det giver en strøm på 3 amp eller som en anden har svaret en 6 volts pære 12w.
| |
|
Nu har jeg læst noger mere.
Det her spørgsmål handler grundlæggende ikke om batteriet men og kapacitet til start af dyret.
Din starter op dyret, bruger vildt meget strøm i forhold til batteriets størelse, så hvorlænge der skal køres handler om hvor meget du bruger din starter.
Dette er ikke til at give svar på her, da vi jo ikke ved hvor hurtigt den starter fra du trykker på start til den køre.
Det er svært at give talt på hvorlangt du skal køre for at du slipper for at lade den. Men jeg vil da regne med at ved alm brug, bør du regne med minds en 1-2 KM pr start for at slippe for at skulle sætte lader på. Især efter der nu er lovkrav om at vi skal køre med lys heletiden, og i tomgang er det begrænset hvor meget den lader.
vh ben
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 17-04-08 19:20 |
|
Så må jeg jo bare kører med det som det er. Hvis det går død så må jeg jo prøve at sætte strømforsyningen til. Men der kan jeg så bare ikke vide om det holder sig nede på 2-300mA, som en skriver det har bedst af.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 17-04-08 19:24 |
|
Ok, så ved jeg at jeg også skal have lys på hele tiden.
Den starter forresten lige med det samme og jeg regner med at komme til at køre ture på ca 4km af gangen på den.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 17-04-08 19:33 |
|
Dumå vælge om du vil lade med en bestemt strøm eller en bestemt spænding.
Du kan ikke på en gang bestemme både spænding og strøm.
Helt fagligt korrekt er det med en bestemt stømstyrke og så lade til spændingen ikke mere stiger.
men de færreste har grejet til det.
Så sæt spændingen til 6, 9 V og lad med en passende modstand i serie,. Så trartstrømmen max er 0, 4 A.
Nøjere besked kan du få hvis du opgiver hvad batteriet er til.
Der er ikke mange som bruger så små blybatterier mere.
Er du helt sikker på at det er et bly / svovlsyre batteri, og ikke noget helt andet.
Markedet for den størrelse er næsten helt overtaget af alkaliske batterier. Som f. Ni- Cd typen.
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 17-04-08 20:03 |
| | |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 17-04-08 21:59 |
|
Har nu sat det til opladning med modstand på 22 ohm så den giver 270 mA. ved 6,9volt. Der lyder lidt knasen fra batteriet.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 18-04-08 00:17 |
| | |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 18-04-08 10:56 |
|
d. 16-04 kl. 21.56 Citat Et nyt batteri er brugsklar når der er fylt syre på det, og laderelæ på knallerten sørger for at det bliver opladt korrekt, så få nu det batteri monteret så du/? kan kumme ud at køre i det gode vejr. |
d. 17-04-kl.19.02 Citat Hvorfot afslutter du ikke dit spøgrsmål?
Du har jo fået svar! |
JA det har han, men !
d. 17-04 kl. 19.24 Citat Den starter forresten lige med det samme og jeg regner med at komme til at køre ture på ca 4km af gangen på den. |
Hvorfor brugte du så ikke tiden på at køre en lang tur, så batteriet kan blive ladet korrekt op. Istedet for at bruge tiden på noget du ikke har tjek på.
d. 17-04 kl. 21.59 Citat Har nu sat det til opladning med modstand på 22 ohm så den giver 270 mA. ved 6,9volt. Der lyder lidt knasen fra batteriet. |
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 18-04-08 11:13 |
|
Jeg har ingen forsikring, så jeg kan ikke kører ret meget endnu.
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 18-04-08 11:32 |
|
Hold kæft mand!!!
Hæld syren på batteriet, start og kør, hvad er problemet?????
Skal der godtnok så mange indlæg til, for at skifte et skide batteri???, i så fald bør du nok lade være med at skifte andet, for ellers bliver det verdens længste tråd.
Det er et batteri til en knallert, ikke hovedstrømforsyningen til en rumstation.
For fanden hvor svært kan det være, nu gider jeg ikke at høre mere om det batteri, så slutter her.
MVH
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 18-04-08 11:46 |
|
Der er for så vidt ikke det store problem, men vil bare have det optimale ud af batteriet.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 19-04-08 19:50 |
|
Nu er der mange dumme svar her fra folk uden viden om emnet.
Tro hellere på hvad fabrikanten skriver i brugsanvisningen.
Når man lige har hædt syre på er tørt batteri, skal det oplades med det samme inden det monteres i køretøjet.
Ellers holder det ikke så længe.
Jeg ved godt der er mange analfabet-mekanikere, som bare sætter et nypåfyldt batteri i og tror det så lades godt nok op i køretøjet. Men det gør det ikke, og det har ikke godt af at trække startstrøm, før det er opladet.
Køb eller lån en lille hjemmelader til bilakkuer De er ikke større end at dit batteri kan tåle det.
Mål spændingen når den når ca 7,5 V er batteriet fuldt opladet. Det skal boble fra pladerne under den sidste del af opladningen. Analfabeterne bilder sig ind at opladningen er færdig når boblerne kommer.
Lad det stå lidt efter ladningen til det er boblet af , og efterfyld så med syre. Seperatorerne tager lidt tid inden de er gennemvædet, så det er normalt at syrestanden falder efter første påfyldning. Det står sikkert også i brugsanvisningen. Syren står højt nok når den dækker pladerne helt.
Ved ladning forbindes laderens plus til plus på batteriet.
Hvis du vil sætte en modstand ind bruges en forlygtepære som modstand.
| |
|
Hr. Transor
Jeg ved ikke hvad du er ved at rode dig ud i.
Men syren er påfyldt batteriet når man køber det, Det enste man efterfylder batterier med under normale forhold er deminiraliseret vand. Da det er vandet der fordamper ved ladningen.
De batterier man køber i dag er Fabriksladet inden de sælges.
Der er ingen problemer i at købet batteri og sætte det og starte og køre en lang tur.
memoryeffekt og topladning er de største problemer på dette lille 6 volt 2AH bateri.
Det er nok mere belastningsmønstret.
Så syntes jeg også det kniber mig at komme i tanke om hvor man sælger Batterier og Syre som byggesæt idag, til gør det selv folk. Jeg kan ikke forstille mig at i T. Hansen gør sig i den salgs.
Men måske har du større ekspertviden på dette område,
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 19-04-08 23:04 |
| | |
|
Den er rigelig stor til dit formål...
en meget mindre kan også gøre det...
Men til 198,- er der vel ikke grund til at lede mere...
vh Ben
| |
| Kommentar Fra : jes-a |
Dato : 19-04-08 23:25 |
|
Ja, den er billig. Håber så ikke det er noget billigt lort der ødelægger batteriet.
| |
| Accepteret svar Fra : Benjamin.Hansen | Modtaget 80 point Dato : 19-04-08 23:35 |
|
Der er vel ikke grund til at lave et batteri til raket videnskab...
Det er jo kun et batteri...
Det enste der ødelægger dit batteri og lang tids anvendelse af din starter. Starter er den håreste belastning dit batteri oplever. Det er jo et relativt lille batteri.
Jeg tror også det snart er på tide du får lukket det her spørgsmål.
Der kan vist ikke "koges mere suppe på den høne"
godt tur---
Så køre det for dig.....
| |
| Godkendelse af svar Fra : jes-a |
Dato : 20-04-08 09:23 |
|
Tak for svaret Benjamin.Hansen.
En anden gang var det måske smart at købe noget andet end et syrebatteri, hvis de da findes i 6 volt og rette størrelse.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|