|
| PGO Big Max - vil ikke køre Fra : MiltonFriedman | Vist : 4052 gange 60 point Dato : 03-03-08 19:48 |
|
Min PGO opfører sig underligt. Den kan starte, men dør efter 1 minut. Hvis jeg starter den igen, dør den efter 30 sekunder - og starter jeg den igen, dør den efter 15 sekunder. Til sidst vil den slet ikke starte, men venter jeg et par timer - så starter den igen. Jeg har renset karburatoren, og skifter tændrør og luftfilter.
Hvad er der galt?
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 03-03-08 20:28 |
|
Prøv at se efter om der kommer benzin fra tanken, måske er vacumpumpen stoppet.
Træk slangerne af karburator og sug i luftslangen.
| |
|
Jeg har haft karburatoren af, og renset dyserne. Jeg tror ikke det er problemet, da den da ikke burde starte, hvis dyserne var blokerede. Jeg tror mere at den enten får for meget benzin, eller for lidt luft.
Husk den kan starte, men efter et minut bliver den sværere og sværere at holde i gang. Hvis jeg lader den stå stille et par timer, kan den starte igen, men kun i et minut. I mine ører lyder det som om den "drukner", men jeg ved det ikke. Første gang jeg har noget med scootere at gøre.
| |
|
Har nu prøvet at starte den uden tankdæksel, den dør stadig efter et minuts tid....
| |
| Kommentar Fra : Friborg71 |
Dato : 03-03-08 21:16 |
|
KONTROLER AT VACUUMSLANGEN TIL TANKEN ER TÆT
TOMGANGS BLANDINGEN 1 3/4 OMGANG UD
| |
|
Ja, Skiven (hvad det så end er) er pillet ud, så den kører 60. Jeg har lige købt den. Har bikset med biler i lang tid, men aldrig med scooter, så jeg ved ikke hvad jeg skal se efter.
Den dør uanset om den kører i tomgang, eller jeg giver den gas. Hvis jeg giver den gas, så dør den bare hurtigere...
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 04-03-08 00:34 |
|
Chokeren er vel ikke rustet fast, hvis den er elektrisk, prøv at fjern den og
bare hold en finger over hullet.
| |
|
Det vil jeg prøve. Hvor sidder en sådan en skiderik? På Karburatoren gætter jeg?
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 04-03-08 11:14 |
|
Den sidder til højre på karburatoren, set fra scooterens vestre side, med et sort dæksel på
og en skrue plus ledninger.
Nålen forneden skal kunne bevæge sig frit.
Den skal være helt ude, i kulde og inde, når motoren er varm.
Er der ikke el choker, så prøv stadig at fjern den.
| |
|
Mange Tak, Det kigger jeg på når jeg kommer hjem...
| |
|
Det bliver godt nok hurtigt mørkt....
Jeg prøvede at skrue lidt på luftskruen, og jo længere ud jeg stillede den, jo "længere" kunne den holde sig kørende. Mere nåede jeg ikke, men jeg tror konklusionen er at den får for meget benzin.
Håber jeg når det imorgen....
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 04-03-08 20:15 |
|
Der ingen luftskrue på en pgo max - big?
Derimod en tomgangs skrue, ellers er der blevet skiftet karburator
men prøv at skrue den helt ud, næsten altså
og brug gashåndtaget - ca: 1/4 gas.
| |
|
Ja, så er det vel en tomgangsskrue.
Jo længere ud jeg skruer den jo længere holder den sig kørende..
Og jo, den opfører sig næsten normalt..
Men hvad skruer tomgangsskruen på hvis det ikke er luften? Er det benzinen?
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 04-03-08 20:54 |
|
Citat:
Ja, så er det vel en tomgangsskrue.
Jo længere ud jeg skruer den jo længere holder den sig kørende..
Og jo, den opfører sig næsten normalt..
Men hvad skruer tomgangsskruen på hvis det ikke er luften? Er det benzinen?
NEJ, men omdrejningerne. den regulerer din karburators gas-spæld åbning
Skruen justerer kun dine tomgangs RPM intet andet.
Og er den sat meget højt - skruet nelt ind, vil det sige at den starter med næsten fuld gas.
Og er din scooter ikke varm, kan den ikke starte med fuld gas.
Du kan også skrue den helt ud, og bruge en finger,
og du vil kunne afprøve den skrue - også, men gør det når den er varm
| |
|
Nu har jeg prøvet at starte den med skruen helt ude. Den holder sig ganske vist kørende lidt længere, men den dør stadig igen. Når aldrig at blive helt varm.
Chokeren er næste ikke til at få af - skal man skrue de to skruer på karburatoren af, for at få chokeren ud? De ser ikke ud til at være forbundet med chokeren.
Umiddelbart ser mønstret sådan ud:
Efter at have motoren igang i ca. ½-1 minut dør den ud.
Ergo jo varmere = motoren går ud.
Er Chokoren det eneste der ændrer opførsel afhængigt af motorens varme?
Selv om chokeren ikke lukker hullet, burde den vel ikke sætte ud af den grund, eller hvordan?
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 05-03-08 15:53 |
|
Den får helt klart ingen eller for lidt benzin, har du prøvet at suge i luftslangen
for at se om der kommer benzin ud af benzinslangen.
Det kan også være din svømmer, der slet ikke lukker benzin ind, prøv at bøje den
meget forsigtigt
Karburatoren ser ud til at være original.
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 05-03-08 15:57 |
|
Chokeren er den sorte dims til venstre på karburatoren
løft det sorte gumme op og der sidder en enkelt skrue, der holder chokeren.
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 05-03-08 15:57 |
|
Citat
Chokeren er den sorte dims til venstre på karburatoren
Der skulle stå til højre.
| |
|
Jo, har prøvet med karburatorsprit.
Jeg ved hvor chokeren sidder, med den hætten sidder herrefast. Prøver med en tang når jeg kommer hjem,
Karburatoren er original.
Forresten luftindsugningen er våd af benzin. Derudover skal jeg skrue tomgangsskruen udaf, for at få den igang - ikke indaf. Ind = spjældet er mere åbent, ud = spjæld mindre åbent, right?
Er det så ikke omvendt, at den får for meget benzin?
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 05-03-08 16:29 |
|
Citat
Ind = spjældet er mere åbent, ud = spjæld mindre åbent, right?
Rigtigt.
Hvis der ikke der er en gummihætte på chokeren sidder der en lille skrue, der
skal løsnes, på den sorte dims, lad være med at bruge vold for at få den af,
så knækker du skidtet og skal til at købe nyt.
Men tvivler på det er den, der fejler noget, det har helt sikkert noget med
at den får alt for lidt benzin, se efter om der kommer benzin ud af slangen
når du træder på kickstarteren.
| |
| Kommentar Fra : Klaudi |
Dato : 05-03-08 16:30 |
|
Hej
Du har ikke overvejet om det kunne være et elektrisk problem, har været udsat for, godt nok en bil, at den kunne køre ca 10 min så gik den i stå, næsten alt elektrisk blev skiftet, det sidste der blev prøvet var en ny tændspole, og vupti, så virkede skidtet.
mvh klaudi
| |
|
Ja, det kunne være et elektrisk problem. Jeg havde godt nok lygtehuset af, oppe ved styret, da min venstre blinklygte holdt op med at virke.
Det var efter jeg gjorde dette at den begyndte at opføre sig underligt. Men det lyder ikke sandsynligt.
| |
|
så nåede jeg ikke mere i dag. Fik skilt karburatoren af.
Chokeren ser fin ud - nålen kan bevæge sig frit op og ned.
Dyserne er rene og pæne.
Svømeren ser også fin ud, og svømmerpinden ligeså.
Stadig ingen effekt.
Vil kigge på slangen i morgen. Hvad for en af dem er luftslangen? Er det den korte der stikker ud for neden?
Vacumslangen er vel den der går tilbage til benzinhanen, right?
Hvis jeg hiver alle slanger af karburatoren og suger i luftslangen, hvordan skulle der kunne kom benzin ud af den? De er jo pillet af...
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 05-03-08 18:46 |
|
Citat
Hvad for en af dem er luftslangen
Det er den nærmest motoren
Citat
Hvis jeg hiver alle slanger af karburatoren og suger i luftslangen, hvordan skulle der kunne kom benzin ud af den? De er jo pillet af...
Du suger i luftslangen, så skulle der gerne løbe benzin ud.
| |
|
ok, tak for hjælpen so far...
Jeg hev benzinslangen af karburatoren, kickstartede, og så at der løb benzin ud af den. Altså er der ikke noget galt med benzinslangen. Der løb en hel del benzin ud af den slangen efter jeg tog den af.
Jeg prøvede derefter at starte den igen, og den startede rigtigt fint. Og døde så efter et minuts tid.
Jeg tror stadig at problemet er at den får for meget benzin, men kunne jo tage fejl.
| |
| Kommentar Fra : amlupo |
Dato : 05-03-08 21:14 |
|
"Der løb en hel del benzin ud af den slangen efter jeg tog den af.
Jeg prøvede derefter at starte den igen, og den startede rigtigt fint. Og døde så efter et minuts tid."
Jeg tror den løber tør for benzin hver gang du har startet den. Kender ikke lige denne PGO, men hvis benzinen skal løbe i karburatoren af sig selv som på en gl Yamaha , så skal benzinen jo blive ved med at kunne løbe ud af slangen hvis du tager denne af og åbner for benzinen. Har selv haft lignende problem med en Yamaha , der var benzinhanen tilslemmet i skidt så benzinen i starten løb fint fra slangen men efter ca et minut dryppede det kun fra slangen. Efter rensning af hane og nyt benzinfilter kørte min.
| |
|
ok, taK.
Men Bensinfilteret indholder en hel del benzin (ca en kvart fuld) og hvis jeg tager karburatoren af løber der en del bezin ud af den ene slange
vil prøve at kigge på hanen imorgen.
| |
|
Lorte knallert.
Har nu skiftet benzinfilteret....intet resultat
Stillet svømmeren både op og ned...intet resultat..
Gået tændingsværk igennem, rengjort hætte og tændrør.....intet resultat.
Jeg har suget i vakumslangen, og jo der kommer skam benzin ud af benzinrøret...så hanen er ok..
Er løbet tør for ideer...
| |
| Accepteret svar Fra : sokoban | Modtaget 60 point Dato : 06-03-08 19:16 |
|
Prøvede engang, da min ikke ville starte, at bruge en sprøjte,
at starte den og give den et lille skud benzin når den var ved at gå i stå.
På den måde kan du se om det er, det elektriske system.
Jeg fjernede luftfilteret og sprøjtede direkte ind i karburatoren,
vær opmærksom på, at den kommer i omdrejninger, så pas på.
Det kan måske være din membran der er knækket,
sidder nede ved motorblokken - studsen til karburator.
Det sidste kan være defekt tændrør - overgang i samme,
men tvivler da den JO starter, for bare at dø igen.
Mine erfaringer med en PGO.
| |
| Kommentar Fra : sokoban |
Dato : 08-03-08 09:33 |
|
Det kunne også være din tank er fyldt med vand, skift benzin.
Tag vacum pumpen af og tøm tanken, husk også at tømme karburatroren.
Du kan se det ved at tømme benzinen fra karburatoren ud på vejen
benzinen fordamper hurtigt men vandet bliver.
Prøv eventuelt at hælde frisk benzin på karburatorens bundkar
og se om den starter bedre eller holder sig længere igang, uden at du har benzin
og vacum slangen på
| |
|
Tak for svaret sokoban.
Der var fugt i tanken. Den har vist aldrig været helt fyldt op, så da jeg fyldte 5 liter på, tog den vist en masse fugt og belægninger med sig.
Har skiftet benzinen, og sprøjtet startvæske i indsugningen , og nu spinder den..
Så jeg skal vist bare have startvæske og karburatorsprit ved min side den næste måneds tid. Så skal den nok komme af med skidtet.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|