/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
fraflytning af bolig
Fra : nibenit
Vist : 3217 gange
40 point
Dato : 27-02-08 17:49

Jeg har opsagt min bolig hos en privat udlejer. Ved opsigelsen aftalte vi at jeg fraflyttede pr. 31/3. Huset skulle sælges og udlejer var godt tilfred med at jeg ville flytte. 1 uge efter, i dag, er der et brev i min postkasse, hvor der henvises til lejeloven omkring 3 mdr. opsigelse og nævnt at jeg skal betale husleje til 31/5 2008.
Nu er mit spørgsmål - har udlejer så ikke pligt til at forsøge at udleje boligen i den periode hvor jeg ikke bor her. altså i april og maj.
Og gøre dette ved fx. at sætte en annonce i avisen - jeg ved at han ikke vil have nye lejere.
Er jeg forpligtiget til at betale i 3 mdr. hvis han ikke forsøger at udleje boligen


 
 
Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-02-08 17:54

Ja, ifølge lejeloven har både du og udlejer 3 måneders opsigelse, medmindre det kun er et værelse i udlejers egen bolig du har lejet, for så er opsigelsesfristen kun 1 måned.


Og udlejer forpligter sig sådan set ikke til at genudleje boligen når boligen skal sælges, for dermed nedlægger han jo sådan set udlejlingsboligen, da det ikke er sikkert, at en ny ejer også vil udleje,...og det er kun såfremt en bolig udlejes i opsigelseperioden, at du selvfølgelig ikke skal betale...men som det ser ud nu, hvis det er en lejlighed, så kan udlejer forlange husleje i hele opsigelsesperioden på 3 måneder.

Kommentar
Fra : Mette_Dyhr


Dato : 27-02-08 17:56
Kommentar
Fra : Stouenberg


Dato : 27-02-08 18:07

- bliv boende i april og maj, så skal du se løjer...

Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 27-02-08 18:24

hvis han forlanger husleje for 3 mdr, betyder det jo også at du så har råderetten over lejemålet i den tid du betaler husleje. så bliv du boende i hele perioden når du alligevel skal betale.
det er kun et spørgsmål om pengebegær fra hans side.

Kommentar
Fra : michael_30


Dato : 27-02-08 18:47

Ja, det kan kun betale sig at blive boende i de 2 ekstra måneder....
Der er også den mulighed, at du bare flytter, og lader indskudet æde de 2 måneder....

Kommentar
Fra : vedikkealt


Dato : 27-02-08 18:53

Andre, kan nok bedre udrede det spørgsmål, end jeg kan.

Men er det ikke noget med, at lejer, betaler for 14 dages istandsættelse ?.

Men helt klart.

Du er i din gode ret, til at blive boende til 15.4.2008.

Og det er min klare opfattelse, at udlejer aktivt til søge, at udleje lejligheden, men den regel er jo lidt lummer, hvis udlejer påstår, at der ikke har været en passende lejer.

Problemet er, hvis du har betalt flere måneders forskud, ellers kunne du jo bare undlade, at slippe flere kroner, efter du er flyttet 31.3.

Kommentar
Fra : nibenit


Dato : 27-02-08 18:54

Hold da op - jeg troede faktisk ikke der ville komme nogen svar til mig - men mange tak for de, som er kommet.
Jeg er bare så ærgelig over det. Han har ikke vedligeholdt huset og vi har boet her i 12 år. Fx har han ikke leveret maling til soklen på huset selv om vi aftalte det efter et år. Der skulle lægges tæppe på i kælderen for 5 år siden - der ligger stadig en kæmpe rulle dernede. Trappen trænger voldsomt til at blive repareret - det er også en 5 år gammel aftale som ikke er blevet overholdt. Og skal jeg bare betale husleje 2 steder i 2 mdr. Jeg har 1 mdr. i depositum og den har jeg selvfølgelig tænkt mig at bruge


Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-02-08 19:19

Du kan ikke lade indskud/depositum dække noget husleje......det er imod reglerne

Kommentar
Fra : Tilde38


Dato : 27-02-08 19:24

er der ikke 1 års opsigelse fra udlejers side når lejemålet skal sælges??? eller er det lavet om??

Kommentar
Fra : michael_30


Dato : 27-02-08 19:47

Citat
Du kan ikke lade indskud/depositum dække noget husleje......det er imod reglerne

Det er sådan, at depositum/Indskud skal dække de omkostninger der kommer ved en fraflytning. Eks. mis-vedligeholdelse, manglende husleje, ovs.....



Kommentar
Fra : Jimmy17


Dato : 27-02-08 19:48

Nope, 3 måneders varsel.
Gør jo egentlig heller ikke nogen forskel.
Ud kommer man jo

Kommentar
Fra : michael_30


Dato : 27-02-08 19:48

Malerarbejde skal du ikke betale noget til....

Kommentar
Fra : dr_dem


Dato : 27-02-08 19:55

Citat
Jeg har 1 mdr. i depositum og den har jeg selvfølgelig tænkt mig at bruge


Det skal du ha udbetalt hvis han/hun har pengene, men det kan være de tar din røv

Kommentar
Fra : nibenit


Dato : 27-02-08 20:16

Selvfølgelig er depositum til at dække manglende husleje - men jeg har tænkt mig at lade være med at betale den sidste måneds husleje og så kan han tage den af mit depositum. Jeg ved, at jeg aldrig for mine penge igen, hvis jeg ikke gør det på den måde.

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 40 point
Dato : 27-02-08 20:35

nibenit

indskud betales til istandsættelse ved fraflytning og depositum normalt tre måneder, og det er ikke som dova skriver men du har ret til at bo dit depositum i opsigelsesperioden som så også er tre måneder. Hvis du flytter inden de tre måneder skal udlejer dukomentere at han har forsøgt genudlejning uanset at huset er solgt, i modsat fald kan han ikke tilbageholde depositummet, og dette kan på ingen måde bruges til istandsættelse.

mvh
Per
Udlejer

Godkendelse af svar
Fra : nibenit


Dato : 27-02-08 21:00

Tak for svaret bibsamie. Dejligt at der også er gode udlejere.

Kommentar
Fra : Atsiv


Dato : 27-02-08 21:04


Nogle citater fra Ret & Råd (www.retraad.dk) :

Uanset tre mdrs opsigelsesvarsel kan du dog godt fraflytte lejemålet før udløb af de tre mdr - du skal aflevere nøglerne til udlejer. Udlejer har herefter pligt til at søge at genudleje lejemålet hurtigst muligt. (tabsbegrænsningspligt). Hvis der ikke kan ske genudlejening, hænger du imidlertid på lejen i hele opsigelsesperioden.

Er der ikke aftalet andet i lejekontrakten, har i 3 måneders opsigelse uanset om udlejeren vil genudleje eller sælge. Når jeres udlejer ved hvornår I udflytter og han derfor kan disponere over lejligheden, skal han forsøge at udleje den - der er dog retspraksis for at et seriøst salgsforsøg er at sidestille med forsøg på genudlejning.

Udlejer i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder.

Du skal også lige være opmærksom på at der er forskel på forudbetalt leje - der kan boes op - og depositum eller indskud der IKKE kan boes op. Men står der klart i din lejekontrakt at du har forudbetalt leje i 3 måneder, kan du bo dem op i slutningen af lejeperioden.



Kommentar
Fra : ans


Dato : 27-02-08 21:20

Citat
bibsamie
Modtaget 40 point
Dato : 27-02-08 20:35


--------------------------------------------------------------------------------
nibenit

indskud betales til istandsættelse ved fraflytning og depositum normalt tre måneder, og det er ikke som dova skriver men du har ret til at bo dit depositum i opsigelsesperioden som så også er tre måneder. Hvis du flytter inden de tre måneder skal udlejer dukomentere at han har forsøgt genudlejning uanset at huset er solgt, i modsat fald kan han ikke tilbageholde depositummet, og dette kan på ingen måde bruges til istandsættelse.


Du har da misforstået det. Det er da lige omvendt

Citat
Hvis der er noget i lejemålet, som er ødelagt eller beskadiget af lejer, går depositummet til betalingen af dette.

Depositum og forudbetalt husleje bliver ikke forrentet.

Skulle ejendommen skifte ejer, hæfter den nye ejer for tilbagebetalingen af depositum.


http://www.llo.dk/sw255.asp

Citat
Udlejeren kan kræve et depositum, der svarer til max. 3 måneders husleje. Dette depositum står som sikkerhed for lejerens udgifter ved fraflytning f.eks. til istandsættelse, hvis lejemålet er misligholdt, eller hvis varmeforbruget har været større end forventet.

Udover depositum kan udlejer også kræve op til 3 måneders forudbetalt husleje. I månederne op til lejemålets ophør, kan den forudbetalte husleje indgå som huslejebetaling.


http://www.workindk.dk/Depositum







Kommentar
Fra : ans


Dato : 27-02-08 21:23
Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-02-08 21:27

Citat
nibenit

indskud betales til istandsættelse ved fraflytning og depositum normalt tre måneder, og det er ikke som dova skriver men du har ret til at bo dit depositum i opsigelsesperioden som så også er tre måneder. Hvis du flytter inden de tre måneder skal udlejer dukomentere at han har forsøgt genudlejning uanset at huset er solgt, i modsat fald kan han ikke tilbageholde depositummet, og dette kan på ingen måde bruges til istandsættelse.

mvh
Per
Udlejer



FORKERT

mvh dova....også udlejer

Kommentar
Fra : ans


Dato : 27-02-08 21:33

Det accepterede svar er så misvisende, som det kan blive

Kommentar
Fra : BjornJ


Dato : 28-02-08 00:09

Depositumet er som flere har sagt til istandsættelse ved fraflytning, men læs neden stående.

"Når udlejer har den indvendige vedligeholdelsesforpligtelse, skal der være en indvendig vedligeholdelseskonto for lejligheden. På kontoen skal der årligt afsættes et beløb, der i 2001 udgør 33 kr. pr. kvm bruttoetageareal årligt. Beløbet kan reguleres en gang årligt. Kontakt Lejernes Landsorganisation for at høre om beløbet stiger, da det ikke altid er tilfældet. "

Og det bliver til mange penge på 12 år, så hvis du ikke har brugt at kontoen så kan beløbet sikkert betale istandsættelsen

"Når en lejer ønsker at opsige lejemålet, skal dette ske skriftligt. Normalt er opsigelsesvarslet 3 måneder. Opsigelsesvarslet kan godt være kortere eller længere, hvis dette er aftalt i lejekontrakten.

Flytter du inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejer bestræbe sig på at genudleje lejemålet hurtigst muligt og hvad udlejer indvinder eller burde have indvundet ved hurtig genudlejning skal fragå i kravet over for dig.


Det kan betale sig at sende en opsigelse anbefalet til udlejer. Når du opsiger lejemålet, skal du meddele udlejeren din nye adresse. Gør du det ikke i forbindelse med opsigelsen, skal du senest 8 dage før fraflytning opgive din nye adresse."

Bjørn Også udlejer, og jeg har et godt forhold til alle mine 6 fraflyttede lejere.



Kommentar
Fra : AG112


Dato : 29-02-08 00:13

DEPOSITUM ER TIL ISTANDSÆTTELSE VED FRAFLYTNING.

FORUDBETALT LEJE ER SOM ORDET SIGER, LEJE DER ER BETALT FORUD, OG DENNE KAN "SPISES/BOES OP" I OPSIGELSESPERIODEN.

HVIS DU FÅR PROBLEMER KAN DU SENDE SAGEN I HUSLEJENÆVNET, DET KOSTER IKKE RET MEGET, OG DER ER EN REPRÆSENTANT FOR LEJER, OG EN FOR UDLEJER SAMT EN UPARTISK FORMAND.

UDLEJER SKAL RETTE SIG EFTER AFGØRELSEN, ELLER LÆGGE SAG AN VED BOLIGRETTEN BAGEFTER, ELLERS FÅR HAN ET "KLIP" OG EFTER JEG TROR DET ER 3 KLIP, MISTER HAN RETTEN TIL AT VÆRE UDLEJER.

MVH AG112



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste