|
| Accepteret svar Fra : transor | Modtaget 100 point Dato : 06-01-08 20:13 |
|
Jeg tror ikke der sker noget ved at den står i en bil vinteren over. Den kan nok også tåle det selv om bilen kører rundt.
Men den kan hurtigt ødelægges hvis du tænder den, når det er koldt i omgivelserne.
Der er forskellige grunde. En af dem er at smøreolien er stiv, en anden er at al kølemidlet kan være kondenseret, så stempelpumpen kommer til at køre med væske.Da det ikke kan komprimeres går det galt.
Der er god grund til at fabrikanterne foreskriver et bestemt område for omgivelsestemperaturen.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-01-08 20:47 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 06-01-08 21:10 |
|
Lyt ikke til Transor! Står boksen i varierende temperaturer er der ved opstart nogenlunde ens temperatur på ind og ude i boksen. Derfor er fænomenet med at al kølemidlet står i kondensatoren mindre sansynlig.
Men selvfølgelig. Lader du boksen stå i 20 graders frost. Smider 1 kg friskstegte frikadeller ned i den. Venter en halv times tid inden du tænder den, er det ikke umuligt du kan give den væskeslag.
Og esterolie er noget frygteligt tyndt noget. Også når det er koldt.
Men Danfoss BD kompressorer er født til livet on the road. I bokse, campingvogne og både. Såehhh...
| |
| Godkendelse af svar Fra : Sandvad261 |
Dato : 08-01-08 21:59 |
|
Tak for svaret transor.
Jeg fik ingen mail, om svar på mit spørgsmål, så derfor har jeg kontaktet WAECO som laver den, og direkte spurgt om den ville kunne tage skade.
Jeg fik det svar som du også selv er inde på, at hvis det er for koldt, og den startes/ sættes til, så er olien for kold, og dermed for stiv, det vil ikke ødelægge kompressoren med en gang, men det forkorter komperssorens levetid betydeligt.
Man skal først tænde for den, når det hele er blevet lunet lidt op.
Men ellers tak skal i ha' for at i ville spilde tid på mit spørgsmål.
God vind med jer alle....
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 09-01-08 02:36 |
|
OK
Vi kan så konstatere at de i tusindvis af udendørs monterede kølemaskiner tager skade af at køre om vinteren! Her henvises kun til småmaskiner - blandt andet fabrikat Danfoss. Større maskiner har normalt krumtaphus varme. Dette monteres til orientering ikke for at imødegå tyk olie, men for at forhindre opkog af kølemiddel bundet i olien. Hvis esterolie havde problemer med at det blev for tyk ved lave temperaturer kunne det ikke anvendes i køleanlæg. Tænk lige på at olien transporteres rundt i anlægget sammen med kølemidlet. Hvis det blev "tykt", gad hvor det så ville lægge sig når man f. eks. laver dybkølere hvor du fordamper R404a ved minus mange mange grader. Transor svar er stadig noget sludder. Største fare er væskeslag, hvis du laver grove provokeringer af boksen, som beskrevet. Men du har antageligt talt med en sælger. Ikke med en tekniker, og slet ikke en køletekniker.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 09-01-08 02:53 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|