|
| Gammelt "gæld" fra 1992. Fra : Lamouse | Vist : 789 gange 20 point Dato : 04-01-08 15:21 |
|
Hej. Lige nu bliver jeg ringet eller får tilsendt brev fra et firma hvert 2. uge siden 2005 der siger at vi (min far) skylder dem penge pga. et gammelt ubetalt gæld fra et lejemål hvor han boede sammen med hans daværende samlevende tilbage i 1991-1992. Min far blev "sparket" ud af lejemålet dengang da damen fandt en ny kæreste. Min far fandt så en ny lejlighed ogg hans troede så at alt var godt.
Men det viste sig så at damen ikke betalte huslejen i 3 -6 måneder derefter og flyttede fra lejemålet efter dette periode.
Nogle måneder senere i 1992 blev de begge (da han stadigvæk stod på lejekontrakten) indkaldt til fogedretten hvor de fik en dom på det manglede betalinger af huslejen. Min far fik så af damen at vide at hun ville sørge for det hele da det var jo sådan set hendes fejl.
I 2005 fik vi så et brev fra et gældopkrævningsfirmaer (boligudlejeren havde åbenbart solgt gældsbeviset videre til dette firmaer) hvor gælden nu var på de knap 50.000 kr. Damen havde åbenbart ikke ordnet det hele dengang.
Nu kræver dette firma at vi skal betale for gælden (da lejekontrakten indeholdt min fars navn). Vi føler selvfølgelig at vi ikke rigtig havde noget som helst med dette at gøre så vi nægtede (og stadigvæk nægter) at betale for gælden. Vi krævede at de giver os tlf. nr. el. andre kontaktoplysninger på damen som vi kan snakke med hende angående alt det her (da min far og hende har ikke set hinanden siden 1992). Firmaet siger dog at de har tavshedspligt på kontaktinfos og nægter og truer med at føre det videre til fogedretten.
Er der nogen der kan hjælpe os med alt det her rod (evt. bare fortælle om det rent juridisk kan forgå på dennne måde)
Noget vi også undrede os over var at burde dipositum for lejemålet ikke have betalt for manglede lejebetalinger i det første 3. måneder hvorved udlejeren kan smide damen ud efterfølgende?
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 04-01-08 15:37 |
| | |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-08 15:41 |
|
Citat Noget vi også undrede os over var at burde dipositum for lejemålet ikke have betalt for manglede lejebetalinger i det første 3. måneder hvorved udlejeren kan smide damen ud efterfølgende? |
Nej - det har du misforstået....
Depositum står som garanti for ALT hvad du kommer til at skylde vedr. lejemålet....
| |
| Kommentar Fra : Lamouse |
Dato : 04-01-08 16:10 |
|
Til bentjuul:
Ville det så sige at det bedste lige nu ville være at bare sidde og vente. Bedste fald er jo at de (tror nok det var en firma der kom i avisen for 1/2 - 1 år siden fordi de havde købe mange gældsbeviser) i virkeligheden ikke kan få pengene. Værste fald er jo selvfølgelig at fogedretten dømmer os til at betale (plus evt. sagsomkostning). Er det ikke nogenlunde de 2 scenarier der er?
Som et tillægsspørgsmål:
Kan de nævnte at give os kontaktoplysningen af damen? Hun er er temmelig vigtig i denne her sag. Kunne man evt. søge efter oplysningen i et andet sted (synes at jeg læst en gang at de der havde gæld i DK blev registeret i et eller andet registerer hvilket vist var tilfældet da vi lånte af realkreditinstitutter til køb af vores nuværende bolig)
| |
| Kommentar Fra : bentjuul |
Dato : 04-01-08 16:20 |
|
Jeg ville følge det link valde har lagt længere oppe og lade dem vurdere sagen.
Men jeg har svært ved at tro at et seriøst krav fra et gældopkrævningsfirma ikke prøves inddrevet via retten i mere end 2 år.
//bentjuul
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-08 16:25 |
|
Citat Værste fald er jo selvfølgelig at fogedretten dømmer os til at betale (plus evt. sagsomkostning) |
Det er jo i følge dit eget udsagn ALLEREDE sket (retten HAR talt) - så der er ikke meget at gøre - at I ikke allerede er slæbt i fogedretten "kunne" jo skyldes en insolvenserklæring fra en anden sag....
Det melder historien jo ikke noget om....
Og jo - det er meget normalt at de firmaer der opkøber gæld venter utroligt længe med at gå videre med sagen.....
De skal jo have HELE baggrunden i orden inden og det gider de IKKE beskæftige sig med hvis I betaler "frivilligt".....
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 04-01-08 16:27 |
|
Når din far kender damens navn og tidligere adresse, kan han mod betaling af ca 50 kroner, få den nuværende adresse oplyst på folkeregisteret
M.h.t. gælden, så er der visse former for gæld der aldrig forældes, og noget forældes efter et vist antal år, såfremt kreditor ikke gør krav gældende efter nogen bestemte regler, noget med hvor længe der må gå inden der rykkes for betaling.
Hvilken slags gæld der er tale om her, er jeg ikke helt klar over, det kan en advokat råde jer om.
M.h.t det firma du omtaler der skulle have købt en masse gældsbeviser, så har der været en del sager, hvor folk har fået nogen opkrævninger på gammel gæld, som var betalt for længe siden.....og der har I så et problem, såfremt gælden her er noget af det der ikke forældes, hvis altså der ikke forefindes kvitteringer på, at det allerede er betalt en gang.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 04-01-08 16:32 |
|
Problemet er at din far ikke allerede ved første møde i fogedretten i 1992 protesterede og allerede i retten fik damen til at påtage sig at betale alene.
Nu står han med en gammel fogedafgørelse, som han ikke har protesteret mod, og det er noget skidt.
Jeg tror ikke at kravet er forældet, da firmaet, har holdt det i live.
I skal nok have hjælp af en advokat, for at slippe ud af det. Det værste i kan gøre er at være passive.
Jeg tror eneste håb for jer er i en ny sag at holde på at firmaet skulle have gjort mere for at kræve pengene hos damen, og påstå at damen må have betalt, fordi det var enaftale med hende.
så bliver det ( lidt) deres problem at godtgøre at hun ikke vil eller kan.
Men det er en dum sag for jer, og viser enddnu engang at det kun bliver værre af at udskyde reaktionen.
| |
| Kommentar Fra : RomanG |
Dato : 04-01-08 19:03 |
|
Kravet forældes ikke, da der allerede er faldet dom i fogedretten. Her skal man blot sørge for at få en ny om inden 20 år.
Da begge står på lejebeviset, så hæfter de begge over for det firma, som har kravet. Det vil sige, at de hæfter solidarisk, og firmaet, som har kravet, kan hente hele beløbet hos den ene (din far i dette tilfælde).
Inter partes (altså i forholdet mellem din far og kvinden) kan situationen dog være en anden. Selvom både din far og kvinden hæfter udadtil, så er det interne forhold anderledes. Her kan din far muligvis hente pengene hos kvinden, da det reelt er hendes skyld. Dette ændre dog ikke på, at firmaet kan gå efter din far. Hvis din far betaler og vil hente pengene hos kvinden, så kræver det formentlig advokat.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-08 19:31 |
|
Er der faldt dom hjælper det jo ikke at protestere....
At de vil have HAM til at betale gælden er jo IKKE ensbetydende med at de ikke også går efter den ANDEN PART....
De hæfter solidarisk (hvilket i praksis betyder at BEGGE hæfter for det FULDE beløb)
| |
| Kommentar Fra : Lamouse |
Dato : 04-01-08 20:28 |
|
refi:
Vil det så sige at vi faktisk kan risikere at betale det fulde beløb begge to (dvs. firmaet får det dobbelte gældsbeløb tilbage?) Det virker jo lidt gak gak.
Vi fik et opkald i dag fra firmaet der endte med at de sagde at "sagen bringes videre til fogedretten". Under samtalen med dem fik jeg dog den indtryk at de også prøvede at "presse" på hos damen.
Mht. søgning i folkeregisteret: Kan man med sikkerhed finde damens nuværende adresse og evt. tfl. Hun kunne vel ligge i en form for anonym status kunne hun ikke?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-08 20:47 |
|
NEJ...
Selvfølgelig kommer i ikke til at betale begge to....
ALLE beløb bliver jo afskrevet på den SAMME gæld uanset hvem af jer der betaler....
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-08 20:49 |
|
Citat Kan man med sikkerhed finde damens nuværende adresse og evt. tfl |
NEJ....
Hun kunne jo have "hemmelig adresse"......
Men hvis firmaet har fat i hende er det nok ikke tilfældet.....
Og retsvæsen og politi kan finde hende under alle omstændigheder.....
| |
| Kommentar Fra : Lamouse |
Dato : 04-01-08 20:57 |
|
men da de nærmest forhindrer kontakt mellem os to kunne de jo i princippet godt får os begge til at betale det fulde beløb kan de ikke?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-08 21:08 |
|
NEJ
Det ville være SVINDEL
Skulle I begge tilfældigvis betale kontant på samme tid vil hver af jer få halvdelen returneret.....
| |
| Kommentar Fra : Lamouse |
Dato : 04-01-08 21:20 |
|
Tror så at jeg prøver at kontakte byens advokatvagt i næste uge og se hvor slemt situationen ser ud for os. Det svære bliver nok at få overtalt min far til at tage professional hjælp da han stadigvæk mener at det han ikke havde forbrugt (huset) ikke burde være hans ansvar at betale for... Tror også vi prøver muligheden med folkeregistret.
Havde i sidste år prøvet at finde damen via. kraks.dk ved at søge på hendes navn. Er de oplysninger fra krak forskelligt fra folkeregistret (dvs. kraks mangler nogen ifht folkeregistret)?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 04-01-08 21:42 |
|
Du gør dig en hel masse spekulationer over ting du IKKE kan ændre....
Der ER faldet dom...
Pengene SKAL betales af enten din far eller damen (hvem det nu er nemmest at få dem fra)
ALT internt mellem din far og damen RAGER IKKE kreditor - de vil bare have penge og henter dem der det er nemmest....
Krak kan du IKKE være sikker på er rigtig....
Folkeregister er DET ENESTE rigtige....
| |
|
Hej
Det klogeste du kan gøre lige nu, er at kontakte lejernes landsorganistion på www.lejerneslo.dk
De ved noget om den slags sager og de er virkelig dygtige, utroligt hjælpsomme og meget hurtige til at hjælpe.
Jeg har haft brug for dem et par gange, hvor de har klaret sagen til UG.
Krydser fingre for din far
| |
| Godkendelse af svar Fra : Lamouse |
Dato : 05-01-08 11:16 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|