/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Pærer springer på forlygten
Fra : arkoni
Vist : 1621 gange
100 point
Dato : 03-01-08 19:14

På min gamle Audi 80 er pærerne i begge forlygter begyndt at springe med jævne mellemrum (næsten hver måned!). Det er kun nærlyset i pæren som er sprunget - det lange lys sker der ikke noget med.

Er der nogen der ved hvad den mest sandsynlige årsag kan være?

 
 
Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 03-01-08 19:38

Er du begyndt at købe billige pære, de kan have en korter levetid/brændtid,
det kan også være dit laderelæ der giver en for høj spænding ud, mål din batteri-spænding når bilen er startet, den skal være ca. 13,7 volt, kan svinge lidt, men er den over 14,2 volt er dit laderelæ defekt.


Kommentar
Fra : alimak


Dato : 03-01-08 19:49

Man kan købe nogle modstande man sætter på. Det plejer at hjælpe.
alimak

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 03-01-08 20:08

Vi har monteret modstande som alimak nævner.
Der er ikke sprunget nogen pære siden.

Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 03-01-08 20:24

Jeg tror ikke det er at dine hjul ryster ved kørsel, for så er det ikke til at holde ud, - men det kan være en medvirkende årsag. Ellers lyt til ovenstående kommentarer.

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 03-01-08 22:33

Det er ganske simpelhen fordi at din fatning er ved at være "slidt" det betyder at de over tid, har været udsat for varmen fra pæren at fatningen ikke passe 100% mere. Når pæren ikke sidder helt fast får den ikke strøm hele tiden, så der kommer gnister. Pærerne kan ikke tåle at få dette spændingsskifte.
Har prøvet det samme med flere forskellige biler, er alle gangene sket når bilen har været omkring 8år (250.000km)

En ny fatning, så kører du igen, skulle værkstedet sige at du skal bruge en hel ny lygte skal du ikke tro dem, du kan nøjes med at lodde en ny fatning i -kan gøres for 50kr

Kommentar
Fra : torbens1


Dato : 03-01-08 22:57

Jeg har haft et lignende tilfælde, og her var det generatoren der gav for mange volt. Den blev udskiftet og så var sagen ok.
At det kun er nærlyset der går, er helt naturligt, det er jo det der er tændt hele tiden. De øvrige små lamper kan bedre tåle en overspænding.
Hvis du får løst problemet, må du gerne skrive til mig på torbens@sol.dk

Kommentar
Fra : arkoni


Dato : 03-01-08 22:59

Hvordan fungerer det rent praktisk, det med at sætte modstande på? Hvor monteres de?

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 03-01-08 23:07

Citat
Hvordan fungerer det rent praktisk, det med at sætte modstande på? Hvor monteres de


Ved det ikke, det ordnede vores værksted.


Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-08 01:49

Enden du foretager dig noget, SÅ FÅ MÅLDT BATTERISPÆNDINGEN, når bilen er i gang, den skal være ca 13,7volt, hvis den er over 14,2 Volt er dit laderelæ defekt og skal skiftes, det er monteret på generatoren og koster ca 150,- kr. til de fleste generator.
Hvis generatoren giver for høj spænding ud, springer pærerne og dit batteri koger vand og syre og kolapser til sidst.
Modstandene skal sættes i serie med + ledningen til pæren, modstanden skal være ca. 0,25 ohm & min. 6 watt, så nedsætter det spændingen til pæren med ca. 1 volt.


Kommentar
Fra : thulin


Dato : 04-01-08 08:19

Din generator er formentlig ikke defekt, hvis den leverer for meget strøm vil det være din spændingsregulator som er defekt.
Er denne defekt er det ikke kun din pærer som får for meget strøm, men også alle andre dele i bilen, har set en Escort med defekt spændingsregulator, instrumentpanelet lyste meget kraftigt i 2 dage indtil computeren brændte af.

At sætte en modstand på sin ledning er ikke en løsning, dette giver risiko for en overbelastning af ledningsnettet, samtidig med at din bil ikke lyser nok. (farlig i trafikken, dumper til syn)



Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 04-01-08 10:02

Kender du en autoelectromekaniker, så er det afgjort en sag for ham, - eller så er der BOSH-værksteder.

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 04-01-08 10:15

Citat
At sætte en modstand på sin ledning er ikke en løsning, dette giver risiko for en overbelastning af ledningsnettet, samtidig med at din bil ikke lyser nok. (farlig i trafikken, dumper til syn)


Sludder og vrøvl.

Godkendelse af svar
Fra : arkoni


Dato : 04-01-08 21:08

Tak for svaret Hejdu58.

Jeg har målt spændingen til 16,5 mens bilen kører. Så jeg vil få skiftet laderegulatoren eller eventuelt hele generatoren

Kommentar
Fra : arkoni


Dato : 04-01-08 21:13

Også tak alle de andre gode svar Det er fascinerende at man kan få så meget hjælp på så kort tid

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 04-01-08 21:25

Selv tak. Med 16,5 volt har du haft masser af god hvidt lys på bilen, til måske sene for modkørende, men godt at du fandt fejlen.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste