|
| Kontrollampe blinker Fra : housegoat | Vist : 2128 gange 200 point Dato : 15-12-07 08:18 |
|
Jeg har en Nissan Patrol fra 1991, som jeg i øvrigt ingen problemer har med, men i den senseste tid er kontrollampen for forvarmeren begyndt at blinke efter start. Den blinker i ca. 5 minutter, hvorefter den holder op igen.
Samtidig med det, så ryger den usandsynligt meget fra udstødningen, ligesom udstødningen lugter rigtig fælt.
Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad denne adfærd hos bilen skyldes? - Jeg har selv en ide, men vil gerne høre andres mening inden jeg går igang med reparation/udskiftning.
- Skal lige sige, at selv om motoren er varm ved start (efter kørsel/parkering) så blinker kontrollampen igen ved start, bare ikke så længe, som efter en koldstart. Udstødningen er også overvældende efter varmstart.
Håber nogen kan komme med en forklaring/løsning på/til problemet.
På forhånd tak
| |
|
Måske forvarmeren?
Vand i Tanken?
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 15-12-07 12:58 |
|
Hvis udstødningsrøgen er sort efter varm start kunne det tyde på at en eller flere dyser "drypper".
Blinkende forvarmekontrol kunne være fejl på relæ eller gløderør.
..og så lidt om røg farver:
hvidlig røg betyder vand i cylindrene
mørk grålig røg betyder at dieselpumpen/knastaksel er indstillet forkert
blå røg betyder olie i cylindrene
sort røg betyder fejl ved indsprøjtning (typisk dysefejl)
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 15-12-07 15:15 |
|
Jeg tror ikke de to ting har noget med hinanden at gøre.
At lamperne blinker efter start kan skyldes en fejl i printet ope i instrumentbordet.
Men den megen og ildelugtende røg......hvilken farve har røgen, og lige så vigtigt, er bilen begyndt at have et lille forbrug af kølervæske ?....det behøver ikke være særlig meget.
Hvis det er hvid røg, kan du begynde at tænke i enten en lidt defekt toppakning eller en lille revne i topstykket....så sker der det, at når du standser bilen, så siver der kølervæske ind ovenpå stemplerne/et stempel.....og indtil det er brændt væk, ryger bilen som bare pokker og lugter fælt, og når metallet udvider sig ved helt varm motor, kan utætheden ofte "lukke sig til" så du ikke bemærker noget unormalt under kørslen.
Det kan muligvis også have indvirkning på gløderørene så de opfører sig unormalt....evt hvis utætheden er et sted hvor der kan komme væske ud i føleren der fortæller hvornår motoren skal forvarme.
| |
| Kommentar Fra : housegoat |
Dato : 22-12-07 09:35 |
|
Jeg takker alle for svar.
Jeg har selv haft flere af ovenstående bud i tankerne, så jeg er begyndt at spare op til et nyt topstykke og nye gløderør.
Bilen har kørt 258.000 km og andre har fortalt mig, at topstykket kun holder ca. 200.000 km, så det er nok der, skoen trykker.
Vil lige fortælle, at ved koldstart er røgen sort - men ved varmstart er røgen helt hvid (men lugter stadig).
God jul til alle ! (spørgsmål accepteres mlm jul og nytår)
| |
| Godkendelse af svar Fra : housegoat |
Dato : 29-12-07 23:05 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|