|
| Gnistens vej gennem motoren.. Fra : drejedoktor | Vist : 722 gange 100 point Dato : 16-11-07 20:12 |
|
Hey
Jeg går på værkstedsskole og svejser til daglig her for tiden.
Derfor har jeg også lært lidt om hvor man skal placere +/-
klemmen i forhold til arbejdsstedet. (undgå ting der er
hængt op i kæder/lejer i gearkasser osv).
NÅ.. men:
Jeg har en ganske godt kørende yamaha neo's.
Kører faktisk perfekt, men undrer mig alligevel..
Når nu der skabes en gnist og den viser sig mellem elektroderne på tændrøret..
Så fortsætter den jo gennem blokken via den ene eller anden vej tilbage til stator/stel/-pol.
Hvad stopper gnisten fra tid til anden, fra at tage turen gennem krumtapslejerne.
Og evt, skabe mikroskopiske grater i kugler eller banen...?
Nogen bud anyone?
| |
|
Gnisten eksisterer kun i det lille gab i tændrøret. Resten af kredsløbet er i form af en elektrisk strøm fra centerelektroden gennem tændkablet til tændspolens sekundærvinding ud i 'stel' - dvs motorblokken og tilbage gennem tændrørsgevind og tændrørets anden elektrode. Strømmen løber i det væsentligste 'den korteste vej' - dvs med mindst mulig elektrisk modstand. Strøm slider ikke på metallet, men tændrørselektroderne bliver slidte af gnisten. Derfor brugte min gamle 2CV (uden strømfordeler) også tændrørene relativt hurtigt.
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 16-11-07 21:00 |
|
Ja gnisten eksisterer kun i tændrørsgabet idet knikserne afbrbryder for den opladede spænding. For ikke at spænding skal gå andre veje (lejer eks,) så skal der være en god forbindelse til batteriets og dynamoens stel.
Når du svejser skal du også sikre dig at der ikke løber fejlstrøm rundt og ødelægger kredsløb elle tynde ledninger.
Stelklemmen så tæt på svejsestedet som muligt.
| |
|
En anden historie fra min 2CV-tid: På et tidspunkt begyndte koblingskablet at knirke og gå dårligt. Der var også en svag brændt lugt ved start. Jeg gav kablet en gang olie, men det hjalp kun kort. Så måtte jeg på værksted - "Nåh, det er stelledningen fra batteriet" sagde han uden at have kigget på sagen. Det lød lidt mystisk, for stelledningen var oppe forrest til højre i det store motorrum, og koblingskablet stort set i det modsatte hjørne.
Men forklaringen var jo klar nok: Når man startede (altså med elektrisk startmotor - ikke med håndsving), så gik strømmen fra batteriet gennem startrelæet til startmotoren, og herfra til motorblokken og tilbage via stelledningen til batteriet. Men hvis denne stelledning fungerede dårligt, så var det 'lettere' at vælge den næstbedste rute - via koblingskablet til karosseriet (som også er forbundet til batteriets minus via et lidt tyndere kabel)
| |
| Accepteret svar Fra : CLAN | Modtaget 100 point Dato : 17-11-07 07:00 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : drejedoktor |
Dato : 17-11-07 19:08 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|