|
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 14-10-07 22:40 |
|
Yep, og skifter du samtidigt ned i gearene ( uden at røre gassen ) kan du med motorbremsning alene opnå, at bilen holder næsten stille.
Dog skal du passe på omdrejninger i forhold til det gear du vælger, og undgå at presse gearkassen for hårdt d.v.s. lade være med, at forsøge på, at presse den i f.eks. 1. gear når farten / omdrejningerne er højere end det du normalt kører i det pågældende gear.
Ellers kan det blive en dyr nedbremsning.
| |
| Accepteret svar Fra : e.c | Modtaget 15 point Dato : 14-10-07 22:41 |
|
Nogle skifter til lavere gear når de køre ned ad en lang bakke for at spare lidt på bremserne.
Hvis du skifter til meget lavt gear vil motoren blive presset op i alt for høje omdrejninger.
Det kan motoren ikke li'
Lastbiler/busser bruger en speciel form for motorbremse.
Længere tids nedbremsning kan varme bremserne op så de mister "grebet" - det er bedre med korte kraftige bremsninger.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 14-10-07 23:06 |
|
Lastebiler og busser har motorbrems ,som er et spjæld der lukker for udstødningen.Så det er kun lidt der slipper ud.
alimak
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 15-10-07 08:24 |
|
Varmen der udvikles ved opbremsning er præcis lige stor hvad enten det sker ved en lang blid opbremsning eller ved en kort og hård. Den er simpelthen givet af bilens ændring af bevægelsesenergi, og den kan man ikke lave om på.
Men ved den lange blide bliver der mere tid til at varmen fordeler sig i bremseskive/tromle og der vil være lidt naturlig løling i løbet af opbremsningen.
Så hvis det gælder om at skåne bremserne er den lange opbremsning bedst.
Moderne biler tåler nu meget og deres bremser er konstrueret til højere fart og længere og stejlere nedkørsler fra bakker end du kan opleve i Danmark.
Den eneste skade jeg har oplevet er at nye bremseskiver kan blive lidt skæve af en hurtig opbremsning fra stor hastighed med tungt læsset bil.
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 15-10-07 10:58 |
|
transor - du modsiger min gamle lærdom om bremseteknik.
Den gamle lærdom stammer fra motororienteringskørsel.
Jeg er meget i tvivl om det er noget du ved eller noget du kunne tænke dig.
Det er jo lidt trist hvis du lokker billister til at miste bremseevnen i eks. bjergkørsel.
Ps. Det var vist også antispin (langtidsbremsning) som fik politiets vogne til at miste bremseevnen.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 15-10-07 11:06 |
|
Vi er da enige om at man ikke bare skal bruge bremsen hele vejen ned ad et bjerg. Der skal man først og fremmest begrænse farten med motorbremsen.
Det var måske det du mente, men det var noget sludder det du skrev.
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 15-10-07 11:20 |
|
I bjergkørsel..................ned
Laveste gear uden at vride omdrejningstallet op over det anbefalede.
Periodiske nedbremsninger i korte intervaller, når motorbremsen ikke kan klare det.
Nu er der store chancer for at bilen også kan bremse nede for foden af bjerget / bakken.
| |
| Godkendelse af svar Fra : dordi |
Dato : 16-10-07 18:52 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|