|
| Rust, stenslag, udbedring Fra : tipini | Vist : 7551 gange 35 point Dato : 07-10-07 21:41 |
|
har li købt en ældre bil. Der er nogle stenslag som har udviklet rust, - størrelse 2 krone til 5 krone. Kan jeg selv lave det? Det er ikke så vigtigt at det ser prof ud, bare det stopper rusten
Tina
| |
| Kommentar Fra : myg |
Dato : 07-10-07 21:45 |
|
Grundig afslibning. Køb så noget Hammerite i et byggemarked el. lign. og smør det på. Det stopper rusten og fås i forskellige farver.
Evt. kan du så slibe det let og male ovenpå. Det er både lidt pænere og beskytter yderligere.
Man kan få mange andre slags end Hammerite (f.ex. Corrostabil), men den er god, synes jeg. Du kan evt. få lidt hos din lokale mekaniker, hvis du kommer med en tom dåse (sådan gør vi på landet i Jylland )
| |
| Kommentar Fra : bredker |
Dato : 07-10-07 22:38 |
|
du må IKKE bruge hammorite , så kan du ikke lave det ordentligt senere hvis du skal male over med rigtigt automaling senere
du skal slibe det i bund så alt rust er væk (også de små sorte prikker der er i bunden) det går tit dybere end forventet , så du kan risikere at skulle svejse et par lapper i
herefter spartles med glasfiberspartel og slibes
mal først med en grunder , slib let og giv 2 gange dæklak
køb evt en sprydåse med lak til ca 100,00 kr det er udmærket til at plette med
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 08-10-07 00:45 |
|
Hvis udseendet er ligegyldigt med du bare skal stoppe rysten, så er her en god men lidet pæn løsning.
Du køber lidt sort rustbeskyttelse, som f. eks "det tykke" fra pava.
Med en hårtørre blæser bruger du 5 minutter på at opvarme pladen lokalt og sikre at den er helt tør. Den skal være så varm ca. 50 ° at produktet flyder ud over og ned i det dårlige sted, når du kommer det på med en pensel.. Når det er koldt igen er det mere fast, men der går et par dage inden det er berøringstørt.
Det kan såmænd se rimeligt ud på en sort bil. Det lukker og hindrer mere rust. Men på alle andre farver bliver du nok træt af synet og bestiller rustreperation og lakering for 25000 kr.
Det fjernes nemt med terpentin.
| |
| Accepteret svar Fra : hjkofoed | Modtaget 35 point Dato : 08-10-07 01:28 |
|
Jeg har på flere ældre biler(har ikke råd til nye) haft held med følgende:
Køb en zinkbaseret, toluol eller toluenopløst antirustgrunder (skal altid omrøres grundigt før brug) og en flaske af opløsningsmidlet.
Rens løs rust af med lille kopstålbørste på boremaskinen.
Rens dernæst lakkanterne for løs maling med en kniv eller et stemmejern.
Fortynd lidt grunder 1.1 med opløsningsmidlet, så trænger det bedre ind, og påfør et tyndt lag.
Vent ca. en time og påfør et laf ufortyndet grunder.
Vent et par dage og slib den grunder, der er flydt ud over lakken væk, og påfør lak i bilens farve.
Dette hjælper dog kun på udefra kommende rust. er pladen rustet igennem, vil reparationen boble op, og så er der kun egentligt pladearbejde eller transors råd, der duer.
| |
| Kommentar Fra : tararam |
Dato : 08-10-07 07:07 |
|
Med hensyn til grunder, så spring alt det der lort over med Zinkbaseret grunder, corrrostabil, antirust og lign. Find en autolakerer, og få en lille bøtte grunder hos ham. De ved hvd der virker, men også hvad produkter du kan overlakere med uden problemer.
Der blev iøvrigt i sin tid lavet nogle forsøg med bl.a. alle disse hobby grunder produkter, og det viste sig at almindelig CocaCola, med sit syreindhold- havde bedre rustbeskyttende egenskaber end disse produkter.
| |
| Kommentar Fra : copycatDK |
Dato : 08-10-07 07:16 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 08-10-07 08:17 |
|
Enig med tararam
Zinkmaling beskytter sådan set meget godt. Men bilmaling kan ikke holde ovenpå zink.
Zink reagerer kemisk med de fleste malingsbindere , så de nedbrydes i grænsefladen og malingen skaller.
Man kan desværre ikke rense rust af i dybden med en roterende stålbørste.
Der findes en smart lille sandblæser med askærende gummikop, så man kan sandblæse en lille plet. Desværre kræver den trykluft.
| |
| Kommentar Fra : bredker |
Dato : 08-10-07 17:33 |
|
den grunder jeg nævnte er en ganske alm gammeldags jerngrunder , som alle mekanikere bruger
alt det med spesielgrunder , zinkgrunder olig , det er mere skadeligt end gavn
| |
| Godkendelse af svar Fra : tipini |
Dato : 08-10-07 22:24 |
|
hvad er en kopstålbørste?
| |
| Kommentar Fra : bredker |
Dato : 08-10-07 22:28 |
|
held og lykke med arbejdet
ved bare at en ting er helt sikkert , vælger du at bruge det svar du har accepteret , så fortryder du helt sikkert
han ved tydeligvis ikke hvad han har med at gøre , det er en korttidsløsning der giver dobbelt arbejde inden lang tid
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 09-10-07 01:17 |
|
bredker,
jeg må lige fortælle, at jeg har prøvet uhyggeligt mange (og har sure erfaringer), og det eneste der kunne holde, var den anviste metode og produktgruppe.
Afrensningen af både løs rust og malingkanter er vigtig, for ellers bobler det ganske rigtigt op igen. Det er lige så vigtigt, at "forgrunde" med fortyndet produkt, da det trænger ind i alle porerog under malingkant, af samme grund.
tipini,
på en "almindelig" stålbørste til boremaskine og vinkelsliber stritter ståltrådene ud til siden som solstråler.
på en kopstålbørste stritter de fremad (som en kop) eller er samlet i et bundt(det er den jeg anbefaler). De fås i billige sæt i de fleste byggemarkeder.
Takker for tilliden og god arbejdslyst.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|