Jeg ved ikke hvad du forventer - men jeg tror det kunne være en god idé at genlæse kravene til historiefaget i gymnasiet og så forholde dig til dem når du vælger dit emne - jeg vedhæfter linket til UVM så du selv kan læse dem - det er det din lærer vil tage udgangspunkt i når hun/han skal bedømme din opgave.
http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/vejledninger/undervisgym/historie.htm?menuid=150565
du skal med opgaven vise at du har erhvervet dig viden om historiske begreber, personer, begivenheder og forløb, og at du kan definere disse begreber, formulere dig om historiske personer, begivenheder og forløb og kan placere dem i historisk sammenhæng
men samtidig skal du vise at du har opnået forståelse for vigtigheden af at kunne identificere historiske og samfundsfaglige problemstillinger og har udviklet evnen til at redegøre for årsagssammenhænge og forskellige historie- og samfundssyn
derudover skal du med opgaven vise at du har nok indsigt i og redskaber til at opdele historiske problemstillinger i forskellige kategorier og typer, fx politiske, økonomiske, sociale, kulturelle og mentalitetshistoriske
at du efter at have opnået sådanne færdigheder, at du kan benytte forskellige metoder til behandling af historisk og samfundsfagligt materiale og kan bruge historiske problemstillinger til at perspektivere deres nutidige, individuelle og kollektive livsverdener i forhold til både fortid og fremtid. Færdighedsmålet omfatter også formidling af historiske problemstillinger på en måde, som er forståelig og relevant for forskellige modtagegrupper.
dette er en bearbejdning af fagmålene - men se også de ovenstående kommentarer - du er velkommen til at sende mig en mail med dine idéer så vil jeg kommentere på dem!
hans-micael@privat.dk - jeg er ikke gymnasielærer men uddannet historiker (cand.mag)