|
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 28-05-07 13:33 |
|
Hvis spændingen er højere med motor igang,
så lader generatoren.
| |
|
Hej Teil
Lige hvad jeg tænkte! Det værste er at scooteren lige har været hos en reperatør der påstår at den lader, men når jeg måler spændingen er der ingen forskel med motoren igang eller uden, så han er vist ikke for klog, altså reparatøren.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 28-05-07 13:49 |
|
Dit resultat kan også være rigtigt, hvis batteriet er ladet helt op.
Tænd alt lys, uden at starte, mål spændingen.
Den vil falde med tiden, derefter starter du, hvis den lader
vil spændingen stige.
| |
|
Man kan ikke tænde alt lys, uden motoren går.
Desuden har lyset ikke noget med batteriet at gøre.
Der er 2 forskellige systemer på knallerten.
1. Det som laver alm. lys, det er vekselstrøm.
Det tjekkes ved at lyse med forlygten ind på en mur, så skal der være svagt lys ved langsom tomgang, og kraftig lys, når du gasser op.
2. Det som laver jævnstrøm, til batteriet, og bremselyset mm.
Det er i orden, når dit batteri, er oppe på ca. 12,6 volt.
Spændingsregulatoren laver ca. 14,4 volt, men du kan ikke måle det, når batteriet sidder på.
Men hvis du efter nogle starter, måler batteriet til feks. 11,7V og den efter nogen kørsel er oppe på ca. 12,6 volt, så er alt godt.
MEN hvis det kniber med start, kan dit batteri godt være dårligt, selvom den viser ca. 12,6 volt i fuld opladet tilstand. (Men det har intet med lyset at gøre.)
VH Palle Hansen
| |
|
Hej pallebhansen
Hvor meget spænding skal jeg måle på ledningerne til batteriet når motoren er igang, men batteriet ikke tilkoblet?
1. Ingen spænding (Regulatoren åbner måske kun for strøm til batteriet når der er et batteri på?)
2. 14,6 volt også selv om batteriet ikke er på? (I dette tilfælde kan jeg ikke måle mere end ca. 2,35 volt.)
Du sku' vel ikke have et link til et site, hvor der findes eldiagram/servicemanual til en Gilera Stalker 45?
| |
|
Ja, du burde måle noget, men måske skal spændingsregulatoren, have strøm før den kan det, jeg har aldrig selv målet uden batteri.
Det kan gå galt at måle uden batteri, for den har bedst af at have en belastning, men husker du at måleapparatet skal stå på volt DC da det er jævnstrøm, og stikket må ikke være sat over i den røde ampere, men mellem common og den anden, på måleinstrumentet?
Men der er jo heller ingen problem, hvis batteriet er opladet til 12,6 volt, så hvorfor måle noget, hvor er problemet?
Stalker 30 og 45 har fuldstændig, samme opbygning, også elektrisk.
Jeg har et billede af eldiagrammet, men det kan være svært at udlede noget af, hvis man ikke er expert, men hvis du skriver privat til mig, og giver mig e-mail, så kan jeg sende den.
VH Palle Hansen
| |
|
Hej Palle
Jeg sender lige en privat mail til dig med en E-mail, så vil jeg meget gerne have tilsendt el-diagrammet. Jeg er uddannet rørsmed og har certificat til service på industrigasbrændere, herunder også el-delen, så mon ikke jeg kan få noget ud af diagrammet??
Det er godt nok en del år siden, jeg har arbejdet med det. I mit nuværende job arbejder jeg mest med SAP og Officepakken fra Microsoft.
| |
|
Jamen du har stadig ikke fortalt, hvad gør den ski.. knallert forkert?
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 29-05-07 16:44 |
| | |
|
Har hermed sent til support"snabela"scootzone.dk
Har også sendt til http://www.stalkerzone.dk/ det må da være endnu mere relevant.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 29-05-07 20:23 |
|
nemlig.
Det undrede mig også rigtig meget at de ikke havde diagrammet på stalker, da det er en stalker side.
Anyway, takker.
| |
|
Hej Palle
Citat Jamen du har stadig ikke fortalt, hvad gør den ski.. knallert forkert?
VH Palle Hansen |
Den ski' knallert gør sådan set ikke noget forkert!
Men pludselig virkede blinktlysene ikke osv. Knallertmekanikeren påstod batteriet var dødt, det har vi så skiftet, og det hele virker fint.
Jeg vil blot være het sikker på at den lader, inden vi monterer skjoldene og de 5 millioner skruer der skal på plads.
| |
|
Jamen så er alt godt, når det nye batteri er oppe på fuld kraft, og blinklys-starter-bremselys virker.
For øvrig holder et knallertbatteri normalt ikke mere end et par år i gennmsnit.
VH Palle Hansen
| |
|
Hej Palle
Citat Jamen så er alt godt, når det nye batteri er oppe på fuld kraft, og blinklys-starter-bremselys virker.
For øvrig holder et knallertbatteri normalt ikke mere end et par år i gennmsnit.
VH Palle Hansen |
Se nu har vi prøvet at aflade batteriet ved at sætte en pære på. Og imorgen, kører vi så en tur med scooteren, og så skulle spændingen på batteriet forhåbentlig være højere efter turen, spændende. Vi har lavet en lignende test tidligere, men er ikke helt sikre på resultatet. Det må vel være muligt at måle sig frem til om ladespolen er OK, ved at checke modstanden i den. Dette kræver selvfølgelig at man kender modstanden i en spole der er iorden, og hvor får man lige det at vide?
| |
|
Scooteren er splittet ad. Hvis ikke batteriet er ladet en del op efter en tur imorgen UPS i dag, så er der vel kun spolen eller regulatoren (altså ikke fartregulatoren), der kan være problemer med, såfremt altså ikke der er en ledning der er kaput.
| |
|
Ja, og ensretteren, tændingslåsen og ir i stik.
| |
|
ØHH! ensretteren er vel indbygget i regulatoren??
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 06-06-07 19:56 |
| | |
|
Halløjsa igen
Et nyt kapitel til denne føljeton.
Vi har konstateret at scooteren ikke lader. Vi afladede batteriet til omkring 7 volt, kørte en tur på ca. 20 Km, og spændingen på batteriet var efter turen så lav at den ikk ekunne trække blinkrelæet, så scooteren lader ikke.
Jeg har fundet en vejledning til at måle statoren igennem på StalkerZone.dk. Så nu må vi se om vi kan finde ud af det.
Til Palle: Tak for El-diagrammet, det skulle vel ikke være så heldigt at du også har en oversigt over hvad de enkelte numre på diagrammet er for enheder.? Jeg går ud fra at diagrammet er på tysk.
Gr=grau, Ve= weiss, BL=blau, Rs=roth, men hvad er så lige Ne=?? og Bi=??
| |
|
Ja, lidt af en fejl jeg ikke sendte det med, men er nu gjort.
VH Palle Hansen
| |
|
Hej Palle
Citat Ja, lidt af en fejl jeg ikke sendte det med, men er nu gjort.
VH Palle Hansen |
Hvor har du sendt oversigten over numrene hen?
| |
|
Til den adresse du gav mig sidst, desuden til de 2 scootersider.
VH Palle Hansen
| |
|
Tak for svaret pallebhansen. Du får pointene, da du har leveret et el-diagram der hjalp os på vej til en løsning
Målemetoden jeg fandt på scooterzone.dk, var løsningen. Der skulle kunne måles 1000 ohm mellem stel og den ene af ledningerne og 100 ohm mellem stel og den anden ledning der går op på tændspolen. Det viste sig at den ene af målingerne kun lå på 0,03 ohm, altså stort set direkte gennemgang til stel. Vi demonterede statoren og kunne tydelig se at der var en tæring mellem den ene spole og stel (Lakken var væk). Vi monterede en anden stator, og nu virker det perfekt, blot efter en kort tur på ca. 1 Km, steg spændingen på batteriet fra 7,2 volt til 10,8. Efter en tur på ca. 20 km er batteriet oppe på 12,6 Volt, så det må vel siges at virke udmærket nu.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|