|
| Gode startkabler? Fra : Jesper84 | Vist : 3144 gange 100 point Dato : 20-05-07 01:18 |
|
Hvor i alverden køber jeg nogle rigtig gode startkabler henne?
Nu har jeg søgt internettet tyndt, samt besøgt diverse forhandlere af autoudstyr, byggemarkeder mv.
Jeg søger et par rigtig gode startkabler med indbygget elektronisk beskyttelse. Og da jeg er lidt af en tøsedreng, må næbene gerne være godt isolerede.
Jeg har haft et sæt fra Harald Nyborg, men det var nogle dårlige næb der ikke rigtigt ville sidde ordentligt fast på batteriet.
Overvejede også at lave mine egne ud af nogle gode solide næb fra ELFA samt noget 25 eller 35 kvadrat ledning, og så sætte en dåse på midten med en VDR-modstand i, men det bliver alt alt alt for dyrt at brygge noget sammen selv desværre...
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 20-05-07 02:06 |
| | |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 20-05-07 02:42 |
|
Egentlig er jeg heller ikke så bange for at brænde noget af, da bilen jo allerede bør have et transient-filter, men jeg vil bare ikke stå i den situation at folk ikke vil give mig start-hjælp fordi mine kabler er uden elektronisk beskyttelse...
| |
| Kommentar Fra : buch78 |
Dato : 20-05-07 09:01 |
|
Hvor Ofte regner du med at ville bruge Start Kabler ???
Jeg har et af de billige du omtaler fra Harald Nyborg. og jeg syntes ikke at de sidder så dårlig fast..
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 20-05-07 10:18 |
|
Citat Hvor i alverden køber jeg nogle rigtig gode startkabler henne |
I en hvilken som helst forretning der handler med autoudstyr .......
Der er jo ingen der siger det behøver at være thansen´s til en 50.- (selvom de er gode nok )
Hvad er det for "elektronisk sikring" du vil have på kablerne...... ?????
Har aldrig hørt/set noget sådant.....
Det tror jeg heller ikke Falck har (det er 2 kraftige kabler).....
Så hvis det er noget der skal bruges "hver dag" ville jeg få bilen lavet i stedet....
| |
| Kommentar Fra : hawaii7 |
Dato : 20-05-07 11:55 |
|
Lad være med at købe at det billige udugelige bars de reklamere med rundt omkring.
det bedste råd jeg kan give dig et lave dem selv eller få en til at hjælpe dig. Jeg fik mine lave på et værksted der lavede traktore, mejetærskere m.m. Det er ordentlige håndtag samt nogle tykke kabler der kan starte en mejetærsker. Dem har jeg hjulpet flere med og de er over 15 år gammel. Kablerne skal du lodde fast på håndtagene (dem du køber er kablerne kun klemt på håndtagene).
Måske en lidt dyr løsning, men det virker og holder.
Med venlig hilsen
hawaii7
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 20-05-07 15:04 |
|
Lodning giver med flertrådet kobber en mindre holdbar forbindelse, når ledningen bevæges.
Det er bedre at klemme. Biler er aldrig lavet med lodning af kabler, af samme grund.
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 20-05-07 15:59 |
|
Startkabler er gode at have. Selvom bilen er i orden kan uheldet være ude! Kan godt ske at en switch ikke virker som den skal og lyset i bagage-rummet står og brænder eller andet.
Nu kører jeg rundt i en gammel Opel Astra fra 1992. Kan godt ske at min genarator en dag går i stykker og jeg pludselig ikke kan starte. Hvem ved? Alt er muligt...
Den elektroniske beskyttelse består oftest bare af en VDR-modstand som snupper de værste transienter. På den måde sikrer man sig at følsomt elektronik-udstyr ikke brænder af...
Har selv fundet nogle her: http://www.kesa.dk/product.asp?product=1812&sub=486&page=1
De minder om dem fra HB-elektronik, men disse er med elektronisk beskyttelse. Jeg har sendt en e-mail til butikken for at finde ud af hvilket tværsnit det er mv...
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 20-05-07 18:29 |
|
Men hvis det er de færreste der er klar over at der findes start-kabler med elektronisk sikring, og at det måske alligevel ikke betyder en disse, så kan det da godt være at det er ragende ligegyldigt at have med?
Hvad mener i andre om det? Betyder det noget som helst?
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 20-05-07 20:02 |
|
Er du sikker på at det farlige består i at afmontere dem med kraftig belastning på?
Så vidt jeg har forstået er der tale om nogle transienter der kommer når den døde bil startes?
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 20-05-07 20:15 |
|
Der er to vigtige ting at huske ved brug af startkabler.
1. Hjælpebilens motor skal være slukket.
...........En alm. generator leverer ca. 60 - 80 Amp
...........En "flad" bil forsøger at trække langt over 150 Amp i startøjeblikket.
...........Hvis hjælpebilens Akkumulator + generator ikke kan yde dette vil det gå ud over generatoren
2. Påsætningsrækkefølgen skal være sådan:
Den røde plusledning monteres først på begge biler.
Den sorte minus på hjælpebilen.
Den sorte minus på den flade bils stel et sted der ligger lavere en batteripolerne.
(Så er der stor chance for at du ikke får en sprængt akkumulator i hovedet)
Eyvind. ............som har set resultatet af en gnist hen over en akkumulator der lades op.
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 20-05-07 20:45 |
|
Lyder et eller andet sted meget logisk, men jeg har nu ALDRIG hørt at hjælpebilens motor skal være stoppet?
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 20-05-07 22:46 |
|
Ja, sådan mener jeg nu også at det er...
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 21-05-07 09:49 |
|
Jow - hjælpebilens motor skal standses.
Jeg har selv ødelagt 3 dioder (ud af 9) i en generator og fik besked af firmaet http://www.ketner.dk/ , som reparerede generatoren, om ikke at lade bilen være i gang under hjælpestarten.
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 21-05-07 10:00 |
|
Problemet med starthjælp er ikke at der pludselig opstår ting der gør at det er nødvændigt med starthjælp.....
Næhhhh...
Det er dårligt vedligeholdte biler der har problemerne...
95% af alle de biler der har behov for starthjælp vidste godt den var gal - de gjorde bare ikke noget ved det da de opdagede det.....
Det er jo nemmere at ringe til Falck eller Dansk Autohjælp
Så frem for at køre rundt med startkabler er det absolut bedre at bruge pengene på at holde bilen iorden.....
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 21-05-07 10:09 |
|
Ikke altid Refi.
Min Xantia gik pludseligt ned med akkumulatoren, og start kabler kunne hjælpe den i gang så den kunne køre på generatoren hjem.............den fik straks et nyt vedligeholdelsesfrit batteri.
Det var min søns startkabler, som hjalp..................
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 21-05-07 11:40 |
|
Hos Ketner er de ellers kendt for deres gode og kvalificerede reperatører, der er så undtagelser, kan jeg se, hvis noget bliver ødelagt, generator eller andet elektronik, så er det enten når kablerne sættes på eller tages af ingen, og der springer en gnist, det der de store induktioner opstår, lidt ligesom i en tændspole, når strømmen pludelig afbrydes kan der opstå disse strømspidser på flere hundrede ja op til tusind volt, og de kan ødelægge generator og andet, også selv om motoren er slukket, montering af start kabler har e.c beskrevet korrekt længere oppe, korrekt rækkefølge har også betydning for at reducere muligheden for disse ødelæggende gnister men er det et tilbage vendende problem med start hjælp, bør du få reparet bilen, jeg har kun haft brug for hjælp en indtil nu, da havde jeg ladet bilen stå en hel weekend med loftslyset tændt hjælpe bilen havde selvfølgelig motoren kørende
| |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 21-05-07 12:06 |
|
Citat Så frem for at køre rundt med startkabler er det absolut bedre at bruge pengene på at holde bilen iorden..... |
Du/i glemmer helt det sociale aspekt.
Med et dårligt vedligeholdt strømsystem og et par gode startkabler kommer man i kontakt med rigtig mange dejlige mennesker.
For slet ikke at tale om glæden ved at hjælpe andre, når de ikke kan starte.
(Spille Supermand og Den Bramfri Samaritan på en gang)
Så jeg har selvfølgelig med vilje undladt at få checket, hvor fan… det er Den Røde Baronesse en gang imellem smider Amperetimerne hen. (Elektrikeren og hans ledninger)
Måske føler hun sig bare ensom og søger kontakt på den måde.
Desuden høre følsom elektronik ikke hjemme i en rigtig bil !
Jeg har tit oplevet at folk er bange for give/få strøm på grund af, at de mener elektronikken kan tage skade. Det kunne jeg godt tænke mig at spørge, om det har noget på sig.
Er der nogen, der har prøvet at få brændt noget elektronik af ? ? ?
Personligt mener jeg, at det i så fald er elektronikken, der er dårligt konstrueret.
Gambrinus
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 21-05-07 12:10 |
|
Gambrinus - hvis du kalder 3 dioder (ud af 9) for brændt elektronik..................så ja.
Det var på en Sunbeam avenger (79)
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 26-05-07 17:30 |
|
Måden at finde ud af det på er vel at ringe til FDM og spørge hvad de mener?
Med "elektronisk beskyttelse" menes der normalt bare at der midt på startkablerne er anbragt en VDR-modstand, som kan købes i enhver elektronik-shop til omkring....25 øre!
I en bil til 150.000 kr, burde der være råd til at anbringe denne lille VDR-modstand, hvis der virkelig ikke skal mere til end det!
Hvis transienter dannes når motoren startes så bør der jo allerede være "elektronisk beskyttelse" anbragt i bilen! Da man ellers skulle på værksted hver gang bilen har været startet?
Jeg ved at den gamle er medlem...Jeg prøver at ringe og spørge dem...
De ved ikke alt hos FDM, men man kan da altid spørge og se hvad man får ud af det...
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 26-05-07 17:52 |
|
Det er heller ikke sikkert at jeg vil noget med det...Det får vi at se. Er svært at finde nogle kabler der opfylder alle kriterier på en gang. Kraftige. Gode næb. Godt isolerede. Og med "elektronisk beskyttelse"....
Derfor nager tanken mig at lave nogle selv...Og hvis jeg kunne slippe for at sætte en dåse på midten med en VDR-modtand i...man er vel doven!?!
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 26-05-07 18:01 |
|
Citat Hvad ville der ellers ske når man skifter batteri? |
det kan du ikke sammenligen, der sker ingenting ved at skifte batteri, du tager et par kabler af, hvor der ingen strømgennemgang er=ingen forbrug, og sætter et nyt batteri på, stadig uden strømgennemgang, altså uden risiko for gnister, derimod vil der være strømgennemgang imellem et fladt batteri og et fuldt opladet, lige med det samme du sætter et start kabel på = risiko for gnister, men har du fundet ud af at det på egen hånd, kan du jo lige lukke spørgsmålet.
God Pinse
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 26-05-07 18:31 |
|
Skal jeg betragte det som en fornærmelse?
| |
| Kommentar Fra : refi |
Dato : 26-05-07 18:52 |
|
Næh, men dette var din replik
Citat Hvad mener i andre om det? Betyder det noget som helst? |
Fra start af var det ALTAFGØRENDE at de var sikret....
Kraftige startkabler kan du købe på enhver servicestation
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 26-05-07 19:05 |
|
Ja...Men måske er jeg kommet i tvivl?
Dette viser vel netop at jeg nok ikke er særlig klog?
Lad os lige få en ting på det rene. Det kan godt være at det lyder som om at jeg selv tror at jeg ved alt og spiller klog. Men det er bestemt ikke det der er min hensigt. Hvis jeg vidste alt, ville jeg vel ikke stille spørgsmål her i dette forum, vel?
Grunden til at jeg planlægger at ringe til FDM er vel at jeg selv er i tvivl?
Den konkrete årsag til min tvivl bunder i det som jeg allerede har nævnt. Nemlig at en bil allerede bør have et transient-filter, elektronisk sikring. eller hvad man nu kalder den slags. Men jeg ved da ikke noget som helst med sikkerhed! Det er bare hvad jeg TROR....
| |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 26-05-07 19:17 |
| | |
| Kommentar Fra : Jesper84 |
Dato : 26-05-07 19:39 |
|
Ok...Dette spørgsmål er måske "langt nok i forvejen"...
Jeg vælger at give o.v.n. pointene.
Han har både skrevet et link til nogle kabler og argumenteret for at "elektronisk beskyttelse" ikke er nødvendigt.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Jesper84 |
Dato : 26-05-07 19:40 |
| | |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 26-05-07 19:42 |
| | |
| Kommentar Fra : Gambrinus |
Dato : 26-05-07 19:51 |
|
Citat Startkabler 300 Amp. Med sikring |
Tjaaaa.......
Der står jo ikke noget om, hvilken sikring der er tale om.
En en sikring mod overbelastning/kortslutning af kablet kan jeg ikke se, har nogen gavn.
Transientbeskyttelse..... Måske ?
Jeg vil da meget gerne hører, hvilken forklaring FDM kan komme med.
Jeg bryder mig ikke om at få at vide "det må du ikke".
Jeg vil gerne ha' en forklaring, hvorfor jeg ikke må.
Gambrinus
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|