For at forstå hvordan AimBots virker skal du se det i lyset af hvordan en multiplayerspil over en game sever kører.
Alle spillerne kobler sig op på serveren som modtager og vidresender alle spillernes positioner og handlinger. Serveren sammenholder oplysningerne fra spillerne for at vurdere f.eks hits. Hver spillers program kører selv som client hvor den selv beregner det "synlige" på banen, ud fra ens bevægelse i gennem kortet og meldinger fra serveren om andre spillers possition, retning osv. Når en spiller "skyder" bliver retning og sted sendt til serveren som "vurdere" om noget blev ramt ud fra dens kendskab til alle de andres positioner.
En aimbot går ind og lytter med på strømmen af meddeleser mellem din client spilprogram og de andre spilleres clienter. Hverved kender en aimbot din placering og retning og alle de andres spilleres position og retninger.
Primitive aimbots retter i selve beskeden til serveren i det du sender "et skud". Retnings koordinaterne i Shot-datagramet rettes til at pege på den fjender der er tættest på en, udfra de positions meldeinger der er kommet fra serveren. Disse er dog nemme at afsløre ved at bruge ghostmode hvorved du kan se over skulderne på andre spillere, og man vil bemærke at disse spillere rammer andre, selv om de sigter den anden vej !
Mere sofistikeret aimbots bruger data der kommer fra server om de andres spillers position, og "indsætter" muse flytninges signaler til din client, sådan at du hele tiden "peger" på den nærmeste fjende. Så er det bare at "skyde". Problemet med disse typer aimbots der overtager/piller ved musinstruskser til dit spil er, at i de fleste spil er din retning den samme som der du sigter, hvilket gør det svært at bevæger fornuftigt rundt i kampen. For en "snipper" er dette dog ingen problem da deres foretrukne kampmode er "camping" (at ligge stille på lur). Disse bots har den ulempe at de ikke kan tage hensyn til det såkaldte "forsigte" der er nødvendigt når man vil ramme noget der bevæger sig på tværs af skyde retningen (man skal sigte en smule foran målet, hvorved, målet der bevæger sig fremmad, møder skudet.) Ved at kikke over skulderne på en vil du se om der er forskud eller ej ved tværgående mål.
De helt snu aimbots gør ikke noget før end at du selv har sigtet, og tryket et skud af mod målet. Aimbotten retter kun i shot-datagrammet hvis den selv kan regne ud at du ville have ramt.Den retter så din skudretnings data i forhold til "hovedet" af målets kende position med dødelig headshots hver gang! Dette afsløres ved at følge mistænket og vurdere udfra det bruget våben og handling om det er realistisk at ramme så godt(hver gang).
De fleste gameengines har gennemgået mange opgraderinger hvor datagrammernes kodning er bliver ændret og gørt mere sofistikeret for at gøre eksisterende bots ubrugelige, og lige så hurturigt er der en somn har sat sig ned og dekrypteret transmissionerne mellem spille clienter og server, og lavet en ny aimbot der kan snakke med.
Der bliver desuden løbende udviklet programmer der kører på game servere og vurdere sandsynlighed for træffer udfra det overstående for at banne spillere der øjensynligt kan hoppe ned fra et tag, snure rundt og ramme en fjende han ikke kunne have set før, præcist midt mellem øjnene med først skud med en pistol på 100 meter.
Men hvor der er et behov, vil der altid være nogen klar til at levere. så det er altid kun et spørgsmål om tid før en har skrevet en ny snyder til et givent spil.
Polemiken omkring AA har du grundet i at spillet er kodet dårligt på client delen, hvor ved man på klienten nemt kan ændre visse instillinger som ikke har været meningen, f.eks Kikker sigte på alle type våben (inklusiv granat kastere) !
I min research har jeg fundet mindst 2 aimbots til til AA hvor den ene er udviklet til at snyde version 1.4. server.
Det var i øvrigt sjovt at bemærk top 20 søge strenge på OZ forces UT server.
-
http://www.ozunreal.com/webstats/usage_200212.html (nederst AA-Aimbot)
Da AA tilhører US Army og de har inkluderet juridisk bindende user agremment om "CHEATING and HACKING in a US govt owned game.." hvor ved de har lov til at bruge US miltær lov mod snyder, så må man nok betænke sig
Mvh, Ke'Fir, m.a.