/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
tæer
Fra : hundelene
Vist : 1042 gange
100 point
Dato : 15-05-07 11:31


Hej
Er der nogen af Jer herinde, der har erfaring med bekæmpelse af tæer med hvidløg ? Jeg har hørt, at man istedet for t.ex Frontline kan bruge hvidløgskapsler. Men er det mon lige så effektivt .........

 
 
Kommentar
Fra : dova


Dato : 15-05-07 11:41

Man skal forhåbentlig ikke bekæmpe tæer, da hunden så vil blive ret handicappet

Men mon ikke du mener flåter (dem som mange fejlagtigt kalder for tæGer)


Nej, hvidløgskapsler har ikke nogen som helst dokumenteret virkning mod flåter eller andet utøj.

De der påstår andet, er bare heldige at undgå steder hvor flåterne er.

Der er også mange der ikke får noget godt resultat med frontline.

Og det er heller ikke så besværligt at gå hunden efter og så pille flåterne af hvis der skulle sætte sig nogen på den......og de er ikke skadelige, dyr bliver som regel ikke syge som mennesker f.eks. kan blive af flåter.


mvh dova

Kommentar
Fra : idaw


Dato : 15-05-07 11:46

Bekæmpe tæer?? Mener du tæger? ALtså skovflåt?
Har aldrig hørt om hvidløg sku hjælpe mod dem...

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : mapse


Dato : 15-05-07 11:59

Kære Hundelene. JEg har hørt, at hvidløg evt. skulle hjælpe på lopper - da nogle siger at de ikke kan lide lugten. Dog ville jeg ikke selv vælge at satse på at det var rigtigt Jeg har ikke hørt at flåter skulle være "negative" overfor lugten. Vi har selv sommerhus i et område hvor flåterne STORTRIVES - og jeg har hidtil brugt det der hed X-spot - som har været super mod flåter. JEg fik det anbefalet af den kennel, hvor jeg købte hunden. Desværre kan jeg ikke få X-spot på mit apotek mere, så jeg var "tvunget" til at gå over til Frontline, og jeg vil sige, at det umiddelbart også virker til at fungere - selvfølgelig tager det ikke alt - en heldig flåt får sneget sig forbi giften engang imellem men han har stort set ingen flåter til trods for at han tit færdes hvor der er tons-vis af dem

Det er rigtigt at hunde man ha' rigtig mange flåter på sig uden at blive syge, men jeg har mødt flere hunde, som faktisk har været døden nær p.g.a. flåter - og jeg vil mene det er en kæmpe risiko at løbe ikke at give hunden noget, som forhindrer flåter i at sætte sig fast.

KH Mapse

Kommentar
Fra : knh15


Dato : 15-05-07 12:23

Jeg vil bestemt fraråde hvidløg, der findes et stof i hvidløg der kan være skadelig for hundemaver.

Sidste efterår eller sommer var der en lang liste i HUNDEN over ting der var giftige for hunde og der iblandt hvidløg, chokolade, rosiner og mange andre ting.

Hunde optager ikke føde på samme måde som mennesker, så hvad der er godt for os, behøver ikke også og være godt for hunden.

Dette er blevet skrevet om før herinde på kandu, så du kan evt. gå tilbage i tidligere indlæg og se om du kan finde det.

Kommentar
Fra : ans


Dato : 15-05-07 12:46

Så er der også dem, der kommer til at træde på en rævesaks ,så er tæerne væk

Kommentar
Fra : ziggy99


Dato : 15-05-07 13:20

Det virker på mennesker ...så hvorfor ikke på dyr og sure tæer (nu er der vist trådt nok i det)

http://www.skyescot.dk/Produkter/Hokamix/Hvidl%C3%B8g.html

Ziggy99

Kommentar
Fra : knh15


Dato : 15-05-07 13:27

Dyr og mennesker reagerer ikke altid ens over for fødevarer.

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 15-05-07 13:32

Jeg har ellers læst at hvidløg er udmærket mod skovflåt/tæger.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 15-05-07 15:29

Citat
Det virker på mennesker ...så hvorfor ikke på dyr og sure tæer (nu er der vist trådt nok i det)

http://www.skyescot.dk/Produkter/Hokamix/Hvidl%C3%B8g.html

Ziggy99



Tro flytter bjerge

Man kan jo sagtens sælge et produkt og love at det virker mod et eller andet, det er så bare ulovligt at gøre det, fordi der ikke er dokumentation for at det virker.....sådan nogen tvivlsomme naturprodúkter må kun sælges som kosttilskud.

Og m.h.t. annoncen i dit link......bare det at de skriver midlet virker mod tæger, viser hvor useriøst det er, da tæger slet ikke kunne finde på at bide sig fast på mennesker eller dyr.


mvh dova



Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 15-05-07 15:53

Løg er skadeligt for hunde. Hvidløg er nok også. Især fordi der skal ret store mængder til før det har den tilsigtede virkning.
Hunde kan få en dødelig sygdom, der hedder Autoimmun Hæmolytisk Anæmi.

Min dejlige, dejlige berner, Ramses d. 2. døde af den sygdom... Han blev kun 4½ år.
Det var først år senere, at jeg blev klar over løg/hvidløgs skadelige virkning...

Bedste middel mod flåter er en flåttang.

Og så skal man være opmærksom på flåtbårne sygdomme, f.eks. borreliose eller ehrliciose.
Hvis din hund får lammelser, eller bliver alment utilpas uden anden årsag, så er det altid godt at snakke med dyrlægen om der kan være tale om den slags. Evt. få taget en blodprøve.

Der ER nogen af de der "dryp i nakken-midler" der virker mod flåter. Men virkningen varer kun i max 4 uger.. Og det er noget giftigt stads... Lidt som at skyde gråspurve med kanoner..

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 15-05-07 15:55

Jeg tror nu på hvidløg

Kommentar
Fra : knh15


Dato : 15-05-07 15:57

Hvidløg ER skadelige for hunde.

Kommentar
Fra : knh15


Dato : 15-05-07 16:01

Skovflåten er en form for mide, og ikke en tæge selvom mange bruger denne betegnelse.


Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 15-05-07 16:37

---men på apoteket kan man stadig købe en "tægetang" --Et lille spidst monster af metal, til en lille formue. Jeg har en. Det var den første type tang, der blev lavet.

I en dyrehandel koster en supertang af plastic mellem 10 og 20 kr. Jeg har dem allevegne.. I lommer, på badeværelset, i stuen, i soveværelset. Og allevegne har jeg også en lille plasticæske med låg til at dumpe fangsten ned i.

Kommentar
Fra : knh15


Dato : 15-05-07 16:44

Jeg har også nogle stykker rundt omkring. Mine er bare sådan en der ligner et kreditkort, med en lille kile i. Yderst effektive.

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 15-05-07 17:43

Hvidløg skader ikke hunde.

Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 15-05-07 18:20

JO!! I større doser. OG som kosttilskud skal man også passe på:

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html



Kommentar
Fra : Teil


Dato : 15-05-07 18:38

Nu nærmer vi os sandheden. - I større doser, ja.
Og størrelse på hunden betyder også noget.


Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 15-05-07 21:11

Ja, men der skal ret store doser til for at det vil have virkning på insekter... Det er lugten der afskrækker krybet.

Kommentar
Fra : knh15


Dato : 16-05-07 06:31

Hundelene spørger om hvidløgskapsler. Hvidløgskapsler kommer ingen til og lugte af, så her vil de kun være til skade på en hund. DA HVIDLØG ER GIFT FOR HUNDE.





Kommentar
Fra : Teil


Dato : 16-05-07 09:00

Hvidløg er ikke gift for hunde

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-07 10:54

Citat
Løg og hvidløg


Løg (Allium spp.), f.eks. alm. løg, purløg og hvidløg indeholder giftstofferne N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO) der kan give pludselig blodmangel. Hvidløg er mindre giftige end almindelige løg, men bør alligevel fodres med yderste forsigtighed.
Hvidløg har en række positive effekter, hvis det fodres i meget lille dosis, mens det kan give forgiftninger, hvis det fodres i for stor dosis. Kosttilskud der indeholder hvidløg bør derfor kun fodres efter samtale med dyrlægen, idet varedeklarationen på mange hvidløgsprodukter ikke tager højde for at hunde kan forgiftes af hvidløg. Hvidløgs ønskede virksomme stoffer er nogle svovlforbindelser, der til dels er bundet til "hvidløgs lugten", lugtfrie hvidløgsprodukter er derfor ofte mindre virksomme end friskt, knust hvidløg.
Der er lavet en række undersøgelser på hunde. Det er dokumenteret at hvidløg har antibakterielle, dvs. desinficerende egenskaber overfor bakterier. Hvidløg har en desinficerende effekt ved en evt. hudbetændelse, ligesom det har et højt indhold af svovlholdige aminosyrer, der er essentielle stoffer i opbygningen af pelsen. Hvidløg har også en antibakteriel og stabiliserende effekt på mave-tarmkanalen. Hos hunden har hvidløg en mild repellerende, dvs. skræmmende effekt på lopper. Hvidløg vil altså have en mild beskyttende effekt hos hunde, hvilket kan være fint hvor loppepresset er meget lille. Hvis din hund har levende lopper eller omgås andre hunde eller katte, vil hvidløg ikke kunne beskytte tiltrækkeligt. Hvidløg kan heller ikke slå levende lopper ihjel ej heller orm og andre parasitter - her skal du i stedet henvende dig til din dyrlæge for at få den rette rådgivning.


fra
http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#4



mvh dova


Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 16-05-07 15:09

Årsagen til at der skal store doser hvidløg til en hund for at få effekt er, at hunden jo IKKE sveder over hele kroppen som vi mennesker gør.

Hos os vil hvidløgslugten jo især komme fra sved og ånde når vi har spist hvidløg.

Der VIL komme en svag lugt fra hunden også. Men det er mere fra den meget mere begrænsede fedt-udsondring i pelsen. -Dels skal der store doser hvidløg til. Og dels skal det gives igennem længere tid før virkningen er optimal.

Vi mennesker lugter jo næsten øjeblikkelig efter indtagelse af hvidløg.

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 16-05-07 16:09

de svenske parkbetjente har i flere år brugt denne metode efter at forskere havde konsteret det som være forbyggene læst i artikel få flere år tilbage

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 16-05-07 16:09

men ville ikke selv bruge det til min hund

Kommentar
Fra : Birgitta


Dato : 16-05-07 16:18

Hvilken metode, rotw???

Kommentar
Fra : rotw


Dato : 17-05-07 08:11

ups! hvidløgskapsler

Godkendelse af svar
Fra : hundelene


Dato : 17-05-07 15:34

Tak for svaret dova.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste