Den ælste Mercer jeg havde var en 200 D fra 1982, købt i foråret 1985. Jeg kørte 648.00 km i den. Bremse, udstødning, dæk, fjedre, støddæmoere mv. altså egentlig sliddele, var stort set hvad jeg betalt for at holde den kørende. Jeg kørte ca. 65.000 km årligt i forb. med mit arbejde.
Jeg har kun oplevet en direkte reparation, hvor det var termosteten der gik i stykker - i lukket stilling, så jeg måtte køre uden kølerdæksel til jeg kom på værksted.
Venstre rudehejs, ligner en dunkraft til en bil, da de tre øverste tænder var slidt af og skulle skiftes, tænkte jeg, ups, den koster en herregård, men det var noget med 350 kr. - udskiftet!
Den er meget billig at holde ruldende og i W123 modellerne var der ikke meget rust.
Jeg solgte den til en forhandler og fik 27.500 for den. Nu kører den glad rundt oppe på Djursland!
Som dova spørger dig om, hvilken model har du tænkt dig? Hvis du går efter benzin med indsprøjtning, er dette en dyr forestilling at få rep. Hvis du derimod går i diesel, er det ikke så dyrt.
Jeg havde manuel geearkasse på, som aldrig blev åbnet. Deres autogeearkasser komme ud engang imellem og det koster lidt kasse.
Du vil kunne købe en flot W123 i benzin/diesel til 40.000 til 75.000 kr. fra sydtyskland som måske ikke engang har rundet 50.000 km - det er bare en helt ny bil du får for de penge! Hold dig til de sidste årgange, dvs. 1983-1985, hvis det skal være en W123.
En anden billig bil er W205, en model 190 i diesel eller benzin, også her er benzinen dyrere at få rep i benzinsystemet. Dieslen går godt. Der er mange af dem til salg, men her skal du ikke ned i 80'erne, men igen, du kan købe en som næsten ny for 100.000 kr. fra sydtyskland. Du kan finde dem inde på nettet.
Reservedelene er ikke dyre, men nærmest i den billige ende, og lige de to modeller jeg omtaler er ikke kompliceret at rep.
Forsikringsmæssigt skal du kikke efter hvordan selskaberne takserer bilen, det kan være fx efter nyprisen ved 1, reg., så er der tale om 300.000 til 500.000 kr. som der opkræves penge for. Nogle forsaikrer efter størelsen på motoren fx en 2 ltr motor og andre forsikrer op til en som på fx 100.000 kr. Herudover kommer så naturligvis din status for, hvor mange år du har kørt skadefri, hvor gammel du er, dit postnr. og om der følger andre forsikringer med sammen med bilen.
Jeg går og overvejer, at købe en 190 benzin på "roden" og så bruge lidt fritid på istandsættelsen. Dej gjorde jeg engang med en Opel Rekord C, Den fik renoveret motor og hele svineriet. Det tog mig et lille års tid. Lakerede den selv i postgul og sort "vinyltag" det var moderne den gang.
Go' fornøjelse - og held og lykke med projektet.