|
| Skife dæk selv. Fra : LoneG | Vist : 5891 gange 100 point Dato : 30-03-07 12:18 |
|
Jeg har et par gange selv skiftet dæk ved punktering. Overvejer nu selv at skifte mellem sommer og vinterdækkene. Mine spg. er derfor:
Hvad med sporingen - hvor ofte skal denne laves af værkstedet?
Er der noget jeg generelt skal være opmærksom når jeg selv skifter?
MVH Christian G.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 30-03-07 12:27 |
|
Hjul kan du skifte selv uden problemer.
Dæk bør du lade en fagmand om, således du får skidtet afbalanceret
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 30-03-07 12:30 |
|
Sporing er ikke noget man normalt for lavet, kun efter en skade f.eks en megt voldsom påkørsel af en for høj kantsten.
Du kan sagtens skifte dækkene selv, dækkene skulle gerne være mærket med hvilken tomle de skal sidde på . f.eks. HF er højre forhjul.
er de ikke det skal de sidde parvis ens og der er en pil der viser omløbsretningen.
Husk at spænde efter når du har fået bilen ned at stå og spænd efter efter nogen kilometers kørsel.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 30-03-07 12:46 |
|
I snakker forbi hinanden. Alle (næsten) kan skifte hjul selv. Vær obs på omløbsretningen som skrevet står (nogen dæk er ligeglade)
Men dæk kræver specialværktøj og er IKKE gør det selv arbejde.
Dækket er gummi'et uden på fælgen.
Hjulet er komplet (fælg og dæk)
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 30-03-07 20:39 |
|
Jeg går stærkt ud fra at du ikke skifter selve dækket selv.
Du kan godt skifte hjul uden at skulle afbalancere først.
Hvis slidbanen på forhjul slides mere på indersiden/ydersiden så skal den spores.
Har bilen været hårdt op over en kantsten, er det måske tid til en sporing.
Forhjulstrukne biler kan du ikke selv spore.
Man kan godt spore forhjulene på en baghjulstrukken bil med et hjemmelavet spærremål ell. lign.
| |
| Kommentar Fra : LoneG |
Dato : 30-03-07 21:36 |
|
STOP STOP
Jeg mener selvfølgelig hjul. Har to sæt dæk(sommer+ vinter) som sidder på hver deres fælge!
Så igen.......hvad med afbalanceringen (ikke sporingen - igen min fejl)?
| |
| Kommentar Fra : LoneG |
Dato : 30-03-07 23:08 |
|
jow, den er jeg med på, men skal de justeres efter x antal år? Og hvad er x da lig med?
| |
| Accepteret svar Fra : taunusanden | Modtaget 100 point Dato : 31-03-07 00:08 |
|
De skal afbalanceres når du mener at det ryster i rattet/bilen
Men ellers fine råd du får :
Sporing skal udføres hvis dækket slides skævt.
Husk at spænde alle hjul-bolte efter.
Husk at kontrollere dæk trykket. (luft)
God fornøjelse, og tillykke til os alle med det fine vejr
- Anden
P.S. Man kan altså godt selv spore en forhjulstrukket bil med en almindelig sporestang
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 31-03-07 00:34 |
|
Ja ja ja taunusanden - men det skal være meget mere nøjagtigt.
Vores Fordvogne justerede vi selv med en bøjle rundt om dækkene. (Cortina II og 20M)
Hvis din vogn ryster i rattet ved omkring 80 KM, er det sansynligt at der skal afbalanceres.
| |
|
Jeg har sporet et par nyere biler på samme måde (biler fra 90'erne er nye for mig, hehe)
Ved da godt at en 4 hjuls udmåling og sporing med laser er bedre, vil ikke modsige dig der, men det kan lade sig gøre
- Anden
| |
| Godkendelse af svar Fra : LoneG |
Dato : 04-04-07 01:13 |
|
og søndag var en dejlig dag at gøre det på!
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|