/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fysik
#NavnPoint
pbp_et 5378
svendgive.. 2190
transor 1763
berpox 1458
rubion 1050
3773 930
sipelip 890
vagnr 815
SimonGjer 695
10  CLAN 630
Arbejde
Fra : jonas_999
Vist : 1385 gange
100 point
Dato : 29-03-07 20:36

Kan man mon få lidt hjælp til en opgave?

Opgaven lyder sådan:
a) En kasse slæbes 30 m hen over et gulv. Personen trækker med en kraft på 500 N og trækkraften danner en vinkel på 25 grader med vandret. Beregn arbejdet personen udfører på kassen.
b) Beregn gnidningskraftens arbejde.

Spørgsmål a mener jeg at have styr på: A = 500 N*30 m*cos(25grader) (?)

Men b ... Mangler der ikke en oplysning? Noget med gnidningskoefficent og kassens masse? Jeg kan i hvert fald ikke se hvordan jeg kan løse opgaven ellers.



 
 
Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-07 21:41

Hej,

personen udfører et arbejde på 500 N x 30 = 15000 J
Hvis underlaget er vandret er al arbejder medgået til at overvinde
gnidningsmodstanden.
Gnidningskoefficienten kan beregnes, hvis kassen masse kendes, men
er ikke nødvendig til at beregne arbejdets størrelse - du kender jo måde
længden og trækket.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : jonas_999


Dato : 29-03-07 22:07

Du glemmer da vist faktoren på cos(25gr). Så arbejdet bliver 13.595 J. Personen tilfører så 13.595 J til kassen, gnidningskraften fjerner lige så meget. Så personens slid bliver omsat til varme går jeg ud fra.

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 30-03-07 01:40

Medgået arbejde = forbrugt arbejde.

Kommentar
Fra : 2603ph


Dato : 30-03-07 10:08

Hej Jonas,

nej, den faktor er kun interessant, hvis der skal beregnes g-koefficient.
Arbejdet er træk * afstand - og trækkets størrelse er jo målt!

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 30-03-07 10:11

Jeg gentager:
forbrugt arbejde = medgået arbejde


Kommentar
Fra : SimonGjer


Dato : 30-03-07 10:28

Bemærk:
Citat
Beregn arbejdet personen udfører på kassen.

Personen udfører ikke noget arbejde på kassen! - Forstået på den måde, at kassen har samme potentielle energi.

Derved kan gnidningskraftens arbejde beregnes:

Først beregnes kraften i vandret retning:

Fx = F * cos v = 500 N * cos 25 = 453 N

E = Fx * l = 453 N * 30 m = 13,6 kJ

Det forudsættes selvfølgelig at kassen har samme hastidhed ved start og slut.

Mvh. Simon



Kommentar
Fra : jonas_999


Dato : 30-03-07 13:25

2602ph > Vist skal cosinus-faktoren med. Det er jo kun den komposant af kraften der har samme retning som forskydningen der udfører et arbejde. Så personen udfører et arbejde på ca. 13,6 kJ og gnidningskraften har samme størrelse. Det bliver mit endelig svar på opgaven, så får vi se om det holder


Godkendelse af svar
Fra : jonas_999


Dato : 30-03-07 13:26

2603ph: Det var dit svar der fik mig til at forstå det med spørgsmål b. Så du får pointene.

Kommentar
Fra : 2603ph


Dato : 31-03-07 08:42

Hej Jonas,

tak for dit svar.
Det er korrekt at personen ikke udfører et arbejde på kassen (forudsat vandret underlag) - arbejdet går udelukkende til at overvinde gnidningsmodstanden, der konverteres til opvarmning af kasse og underlag.
Personens træk er jo, hvad måleren viser - uanset hvad vinklen er. Derfor er personens arbejde
de 15000 J jeg nævnte tidligere.
Man skal heller ikke regne med cos(vinkel) ved hverken vandret eller lodret træk.

Mvh
2603ph


Kommentar
Fra : jonas_999


Dato : 04-04-07 20:29

Nej, har fået det rigtige svar. Personen udfører et arbejde på 13,6 kJ på kassen.

Trækkraften har ikke samme retning som forskydningen, derfor skal der tages hensyn til vinklen mellem de to, og det gør man ved at indføre cosinus-faktoren.



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177564
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408970
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste