|
| Peter Nicolai Christensen Fra : præceptor | Vist : 3433 gange 100 point Dato : 27-03-07 01:30 |
|
Den 10 juli 1875 blev Catrine Marie Jespersen gift i Bevtoft Sogn med den 24 år gamle Stenhugger Peter Nicolai Christensen.
Hos IGI forekommer navnet en del i Ringkøbing Amt, men der forekommer også en Peter Nicolai Christensen som døbt i Tønder d. 12 juli 1849, som barn af Christian Nielsen Christensen og Hanna Friederike Erichsen. Denne Pter Nicolai har jeg dog ikke kunne finde konfirmeret samme sted.
Ved Folketællingen i Ribe Købstad i 1850, optræder en anden Peter Nicolai Christensen:
FT 1850, Ribe Købstad
Bone Christensen, 27, Gift, Slesvig, Skerslipper
Maria Christensen, 26, Gift, S. Bork Ringkøbing, hans kome
Peter Nicolai Christensen, 3,,Ribe
Søren Christensen, 1,,Ribe
Denne Nicolai Christensen fandt jeg hverken født eller døbt i Ribe, mens den yngre bror godt nok var født der. Begge børnene blev fundet konfirmeret i Ribe i Sankt Kathrine Sogn. Og for denne Nicolai Christensens vedkommende var det oplyst at han skulle være døbt d. 26 September 1847 i Nørre ?indrup.
Er der nogen her, som har kendskab til andre kandidater i det sønderjyske hvis fødsel ligger tættere på 1851?
| |
|
Så er jeg endnu længere fra, Svend
"
CHRISTENSEN, Nicolai Birth Date: 24 Jul 1848
Christening Date: 7 Aug 1848 Hygum, Ringkobing, Denmark
Father: Christen Poul PEDERSEN
Mother: Gjertrud Marie MADSDR
"
| |
|
Bemærk at han hos mormonerne hedder Nicolay:
"
CHRISTENSEN, Peter Nicolay Wife: Catrine Marie JESPERSEN
Marriage Date: 10 Jul 1875 Bevtoft, Haderslev, Denmark
"
hilsen igen Svend
| |
|
Konen er der ikke så meget navne kludder med:
"
JESPERSEN, Cathrine Marie Birth Date: 28 Oct 1853
Christening Date: 20 Nov 1853 Bevtoft, Haderslev, Denmark
Father: Nis JESPERSEN
Mother: Karen LANGKJAER
| |
|
Og hvad nu hvis han er født i Aabenrå, og hedder Christiansen? med tilnavn Kaas??
"
CHRISTIANSEN KAAS, Peter Nicolay Christening Date: 27 Aug 1752 Aabenraa, Father: Christian JENSEN KAAS
Mother: Botilla PETERSEN
"
Tæt på, Svend
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 27-03-07 18:04 |
|
svendgiversen: Citat Bemærk at han hos mormonerne hedder Nicolay: |
Ja, brylluppet har jeg jo, men i modsætning til den der har læst for mormonerne, læste jeg navnet som Nicolaij.
Det sker iøvrigt tit at ij læses/tolkes som ÿ, ligesom det også ses at ii læse/tolkes som ü, således der der skulle være Riis bliver til Rüs
Men, hvor der skal bruges en Peter Nicolai Christensen født i 1851 i formentlig Sønderjylland, har vi altså en af slagsen født i Tønder i 1849, som imidlertid ikke findes konfirmeret der.
Så har vi en til af slagsen døbt d. 7 Aug 1848 i Hygum, Ringkøbing, som vist blev der på stedet og giftede sig der, såvidt jeg husker.
Endelig har vi endnu en af slagsen, søn af en skærslipper og formentlig født derude på landevejene et sted i 1847, men hjemmehørende i Viborg da han 14 år senere blev konfirmeret. Det med skærslipperiet matcher vel egentlig meget godt med stenhuggeriet (hvem sidder der bag skærmen med klude om sin hånd)
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 27-03-07 18:06 |
|
svendgiversen: Citat Og hvad nu hvis han er født i Aabenrå, og hedder Christiansen? med tilnavn Kaas?? |
Ja, den må undersøges nærmere.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 27-03-07 18:31 |
|
Grunden til at jeg måske er lidt forudindtaget for Peter Nicolai Christensen fra Tønder i 1849, er at jeg tror hand far er med herunder, og altså er hjemmehørende i Brede, hvor trådene igen samles et par generationer efter:
Citat Tønder, Tønder, Højer og Lø, Sønder Skast (Kongerigsk), Schads under Schakkenborg, en Gaard, 1, FT-1845, C5839
Thyge H. Nicolaijsen 35 Gift Gaardmand Ballum Ribe Amt
Ellen Marie Nicolaijsen 39 Gift hans Kone Ballum Ribe Amt
Christian Nielsen Christensen 37 Gift Tjenestefolk Brede, Ribe Amt
Søren Peder Villadsen 27 Ugift Tjenestefolk Skads Tønder Amt
Laust Pedersen 20 Ugift Tjenestefolk Nørlygum Sogn, Apenr. A.??
Peder Nielsen 19 Ugift Tjenestefolk Vester Vedsted Ribe Amt
Carl Hansen Müller 18 Ugift Tjenestefolk Brede S. Hadersl. A.
Kjersten Beyers?? 28 Ugift Tjenestefolk Brøns
Bodild Kjesten Lausten 38 Ugift Tjenestefolk Sønder ?? Ribe Amt |
Denne Christian Nielsen Christensen er gift, men konen er ikke nævnt. Jeg tror hun boede inde i Tønder, som der desværre ikke er nogen FT fra - ihvertfald ikke online.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 27-03-07 18:50 |
|
Og her ryger så forudindtagetheden sig en tur:
Herunder ser vi jo Christian Nielsen Christensen fra Brede med en ny kone og en fremmed mands børn:
Citat Tønder, Tønder, Højer og Lø, Emmerlev, Sønder Sejerslev by, 28, et hus, 37, FT-1855, C9609
Christian Nielsen Christensen 48 Gift Husfader Brede Sogn, Ribe Amt
Ane Christine Jensen 50 Gift Hans kone Emmerlev Sogn, Tønder Amt
Marie Jensen Bekker 13 Ugift Deres børn Emmerlev Sogn, Tønder Amt
Jens Hansen Bekker 11 Ugift Deres børn Emmerlev Sogn, Tønder Amt |
og herunder var den fremmede mand stadig i live:
Citat Tønder, Tønder, Højer og Lø, Emmerlev (Kongerigsk), Sønder Seierslef, et Huus, 25, FT-1845, C5838
Jens Hansen Bekker 48 Gift Huusmand; Foermand Her i Sognet
Christiane Marie Jensen 40 Gift hans Kone Her i Sognet
Anders Mikkelsen Bekker 6 Ugift deres Børn Her i Sognet
Marie Bekker 3 Ugift deres Børn Her i Sognet
Jens Hansen Bekker 1 Ugift deres Børn Her i Sognet
Hanne Marie Møller 12 Ugift Tjenestepige Her i Sognet |
herefter må jeg vist se om jeg kan finde Hanna Frederike Erichsen og hendes Peter Nicolai Christensen døde i Tønder Købstad.
| |
|
Uden Peter/Peder naturligvis flere muligheder:
Her et par lokale Nicolai; Svend
”
CHRISTENSEN, Nicolai Birth Date: 11 Sep 1851
Christening Date: 3 Oct 1851 Recorded in: Ulkebol, Sonderborg, Denmark
Father: Christen CHRISTENSEN
Mother: Ane THOMSEN
CHRISTENSEN, Nicolai Birth Date: 22 Sep 1852
Christening Date: 7 Oct 1852 Recorded in: Dybbol, Sonderborg, Denmark
Father: Nicolai CHRISTENSEN
Mother: Magdalene Sophie PETERSEN
“
| |
|
Og hvorfor skal Peter her hedde både Hansen og Christensen?
Blev han kaldt Nicolai i stedet for Hansen??
"
CHRISTENSEN, Peter Hansen Bir 1851 Ribe Kvong
Fa: Christen NIELSEN
Mo: Kirsten Maria CHRISTENSDR
Samme med Peder her og Guldberg; Svend der nu igen skyder med spredehagl...
"
CHRISTENSEN, Peder Birth Date: 26 Jul 1852
Christening Date: 3 Oct 1852 Recorded in: Hygum, Ringkobing, Denmark
Father: Anders PEDERSEN GULDBERG
Mother: Kirsten CHRISTENSDR
"
| |
|
En anden Peder fra Bevtoft...
Og da faderen hedder det samme, nødvendigt med Nielsen...
Jeg gætter på farfaderen hed Christian Nielsen?
Men hvorfra kommer Nicolai?? Svend
"
CHRISTENSEN, Peder Nielsen Birth Date: 5 Feb 1852
Christening Date: 28 Mar 1852 Recorded in: Bevtoft, Haderslev, Denmark
Father: Peder CHRISTENSEN
Mother: Kjerstine TERMANSEN
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 28-03-07 18:29 |
|
Citat Men hvorfra kommer Nicolai?? |
Ja, hvis min teori om at Christian Nielsen Christensen 37 Gift Tjenestefolk Brede, Ribe Amt er faderen til min kandidat fra Tønder, så kommer navnet måske fra husbond forbindelsen: Thyge H. Nicolaijsen 35 Gift Gaardmand Ballum Ribe Amt
Men, problemet er, at vi ud over et navn jo har brug for noget der klart kan vise om denne eller hin er den rette person. Og eftersom vi her er i et område hvor folketællingerne og lægdslisterne mangler, så har vi næsten intet at hænge hatten på.
Vi ved at han ikke er født eller konfirmeret i det sogn hvor han bliver gift. Vi har ingen tilganglister i den relevante periode.
Ved brylluppet i 1875 er hans erhverv Steenhugger (det kan være vejmand), ved hans første barns (Nis Jespersen Christensens) fødsel i 1876 er han stadig Steenhugger. Ved det næste barns fødsel nogle år senere er han blevet Kådner, og samtidig er hans svigerfar blevet aftægtsmand.
Ved det første barns fødsel er fadderne:
Ungkarl Matthias Christensen
Ungkarl Jens Nielsen Christensen i Haverslev
Kone Sena Christensen
Pige Ingeborg Christensen i Kjærgaard.
Vi befinder os i Bevtoft Sogn i Haderslev, så jeg ved ikke om Haverslev refererer til lokaliteter i Nordjylland eller om det blot skulle have være Haderslev.
Men, det er altså det spinkle håb at een eller flere af disse faddere optræder sammen med Peter Nicolai Christensen i en eller flere andre sammenhænge.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 28-03-07 18:42 |
|
Folketællingsmæssigt skal vi helt frem til efter 1918, hvilket vil sige FT 1921, hvor han så vil være omkring 70 år gammel, hvis han lever - og bor det samme sted. Men, så vil vi også kunne se, hvor han blev født.
| |
|
Næppe Haverslev i Nordjylland? Snarere Haderslev?? Utydeligt/Skrivefejl???
Men jeg har lidt svært ved at søge lokalt på dobbelt navne...
Derimod finder jeg en Mathias (uden dobbelt tt) i Bevtoft, en lidt ung fadder:
”
CHRISTENSEN, Mathias Birth Date: 6 Oct 1858
Christening Date: 24 Oct 1858 Recorded in: Bevtoft, Haderslev, Denmark
Father: Mathias CHRISTENSEN
Mother: Anne Marie THOMSEN
“
Og Sena finder jeg slet ikke? Hvad kan hun have heddet?? Svend
| |
|
Sena findes, vist mest i Slesvig, her et eksempel fra USA, Svend
Thomas Christensen was married on February 15, 1888, in Audubon to Sena C. Christiansen, who was born on March 7, 1868, in Schleswig, Germany, and who is the daughter of Nels C. and Bodel C. (Wind) Jensen, who were also born in Schleswig…
http://www.rootsweb.com/~iabiog/audubon/ha1915/ha1915-c.htm
| |
|
Og nu er jeg langt ude (nede)...
"
sydslesvig, , Sankt Nikolaj, Föhr, Wrixum (Osterlandsche), -, 83, FT-1845,
Nahmen Jensen 30 Verheir. Landwirthschaft Sct. Nicolai
Elena Osena Volkerts 25 Verheir. seine Ehefrau Sct. Nicolai
Erk Riekert Jensen 7 Unverheir. ihre Kinder Sct. Nicolai
Jens Christian Jensen 5 Unverheir. ihre Kinder Sct. Nicolai
Jan Volkert Jensen 3 Unverheir. ihre Kinder Sct. Nicolai
Anna Christina Nielsen 16 Unverheir. Dienstbothe Simm Amt Ripen
Tadt Eiken 52 Witwe Schwiegermutter des Hausvaters. Lebt von ihrem Vermögen Sct. Nicolai
Anthoni Peters 85 Witwer lebt von der Abnahme Leck Amt Tondern
"
Der findes altså et sogn "Sankt Nikolaj" syd for den nuværende grænse;
kan Nicolai familien stamme derfra? Og kan sena komme fra Osena??
Svend, der har spillet golf i Leck
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 28-03-07 20:22 |
|
Vi behøver nu ikke at bevæge os syd for grænsen, fordi det vrimler med såvel Sankt. Nikolaj Kirker og Sankt Nikolaj sogne i Danmark. http://da.wikipedia.org/wiki/Sankt_Nikolaj_Kirke
Jeg kan i flæng nævne:
Sankt Nikolaj Sogn i Kolding, Sankt Nikolaj Sogn i Vejle, Sankt Nikolaj Sogn i Holbæk, Sankt Nikolaj Sogn i Nakskov, Sankt Nikolaj Sogn i Svendborg ...
Sankt Nicolaj Kirke i Bogense
Sankt Nikolaj Kirke i Esbjerg
Sankt Nikolaj Kirke i Holbæk
Sankt Nikolaj Kirke i Hvidovre
Sankt Nicolai Kirke i Kolding Kommune
Sankt Nicolai Kirke i København
Sankt Nicolai Kirke i Køge Kommune
Sankt Nicolai Kirke i Middelfart Kommune
Sankt Nikolai Kirke i Nakskov Kommune
Sankt Nicolaj Kirke i Randers
Sankt Nicolai Kirke i Roskilde
Sankt Nikolai Kirke i Rønne Sogn i Bornholms Regionskommune.
Sankt Nikolaj Kirke i Svendborg
Sankt Nicolai Kirke i Tønder
Sankt Nicolaj Kirke i Varde
Sankt Nikolaj Kirke i Vejle Kommune
Sankt Nicolaj Kirke i Viborg
Sankt Nicolai Kirke i Aabenraa
http://da.wikipedia.org/wiki/Sankt_Nikolaj_Kirke
og det skulle da også bare mangle, hvis ikke selveste julemanden skulle have sine kirker her i Danmark: http://www.danbbs.dk/~erikoest/xmas/nikolaj.htm
http://www.historie-online.dk/special/jul/sanktnikolaj.htm
Jeg ved ikke hvor navnet Sena kommer fra, jeg er aldrig stødt på det før, hvorimod jeg udmærket kender navnet Sine/Signe, men det første bogstav læser jeg som et stort S såvel som det efterfølgende lille e, er et e.
Der findes mange underlige navne - underlige i den forstand at man ikke er stødt på dem før. For når først man er stødt på dem nogle gange, er de ikke længere underlige.
Tag blot et navn som Sindet eller Zindet, der vel blot er en dansk udgave af Psyche - de første gange jeg stødte på det, troede jeg bestemt at jeg læse galt. Nu er jeg imidlertid stødt på det så mange gange, at jeg ikke længere syntes det er underligt.
Uanset hvor mange Nicolai kirker der findes i Danmark, kan det sagtens være, at vi skal syd for grænsen, men det der giver det sikreste at gå efter, er hvis han var i live og boede i Bevtoft ved FT i 1921.
| |
|
Nikolaj i Slesvig fordi jeg søgte efter Sena der...
Og ja, der også mange Nikolai Nikolaj Nicolai Nicolaj i Danmark, men ikke mange (O)sena.
Vi har vist haft dette her før:
"
CHRISTENSEN, Nis Jespersen Birth Date: 27 Mar 1876
Christening Date: 10 Apr 1876 Recorded in: Bevtoft, Haderslev, Denmark
Father: Peter Nicolay CHRISTENSEN
Mother: Cathrine Marie JESPERSEN
CHRISTENSEN, Ingeborg Marie Kjerstine Birth Date: 8 May 1878
Christening Date: 16 Jun 1878 Recorded in: Bevtoft, Haderslev, Denmark
Father: Peter Nicolai CHRISTENSEN
Mother: Karen Marie JESPERSEN
"
Var Cathrine og Karen den samme eller fik Nicolay/Nicolai ny Hustru?
Og Nicolay er vel ikke et y i kirkebogen i 1876??
| |
|
Se på denne lidt reducerede liste, oprindelig med 28 personer fra Bevtoft:
http://danbbs.dk/~stst/slaegt_dk/plac_b.htm#Bevtoft%20V%20f%20Haderslev
Bemærk hvor mange der hedder noget med Nicolai... Og hvad med den næst sidste? Svend
"
Boysen, Jørgen (1631 - 1704)
Præst til Bevtoft
Lagoni, Anna Nicolajsdatter (1772 - )
Lagoni, Nicolaj Peter (1780 - 1784)
Lagoni, Peder (Nicolaysen) (1774 - 1813)
Gårdmand i Hyrup, Bevtoft s
Lagoni, Peder Nicolajsen (1766 - 1772)
Lagoni, Peter (Peder) Nicolaj (1776 - 1848)
Lærer i Gerup
Mathzen, Metta (1750 - 1814)
Mathzen, Peter (1717 - 1776)
Gårdmand i Weseby (Hyrup s) 5 km øst for Flensburg
Mathzen, Peter (ca 1688 - 1775)
Vist i Hürup
Mechlenborg, Jørgen (ca 1750 - )
Provst i Bevtoft-Tirslund
Mechlenburg, Frederica Christina (1781 - 1846)
Nicolaysdatter, An (ca 1773 - )
Kniplerske måske i Bevtoft
Nissen, Anne Christine (1895 - 1967)
Pedersdatter, Kiesten (1743 - 1775)
Kniplerske i Bevtoft
Pedersen, Laurits (ca 1747 - )
Husmand måske i Bevtoft
Petersen, Nicolai Peter (1739 - 1807)
Bygningshåndværker i Bevtoft
Petersen, Peter (ca 1711 - 1776)
Gårdmand og skræder i Hyrup (måske Bevtoft)
"
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 28-03-07 22:59 |
|
Citat Vi har vist haft dette her før: |
Ja, det er jo vores meget omtalte hovedpersoner.
Citat Var Cathrine og Karen den samme eller fik Nicolay/Nicolai ny Hustru? |
Karen var en fejlskrivning, hvor der med en nyere skift er tilføjet i kirkebogen, at navnet retteligt skal være Cathrine.
Citat Og Nicolay er vel ikke et y i kirkebogen i 1876?? |
Ved brylluppet i 1875 var det skrevet således: Peder Nicolaij Christensen
Ved de senere barnedåb var det såvidt jeg husker Peter Nicolai Christensen, men du skal lige tænke på, at det med stavningen på den tid jo var op til præsten/degnen, hvorfor der næppe kan tolkes holdbart på grundlag af præsten/degnens stavemåde. Men, måske bedre kan tolkes på grundlag af underskrifters stavemåde.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 28-03-07 23:35 |
|
Ja, Lagoni lagde jeg godt mærke til, men det fordi jeg kender Lagoni navnet i en anden sammenhæng.
Og ja, jeg kender jo lokaliteten Hyrup i Bevtoft Sogn, men jeg kendte ikke Hürup Sogn i Slesvig-Holstein.
Jeg kan godt se, at der er en masse personer som hedder Nicolai, og der tillægger jeg det ingen betydning på den tid, om det er stavet Nikolaj, Nicolaj, Nicolai, Nicolaij eller Nicolay, der nemlig for mig er eet og samme fedt
Problemet er, at jeg egentlig ikke skal bruge en eller anden Peter Nicolai Christensen, for der har jeg for såvidt allerede både ham fra Tønder og ham skærslippersønnen fra Ribe. Jeg har simpelthen brug for en eller anden registrering i Bevtoft Sogn, som fortæller hvor denne Peter Nicolai Christensen kom fra, eller en Peter Nicolai Christensen som optræder i sammenhæng med fadderne fra den første barnedåb. Og i mangel på sådan noget, vil jeg hellere kaste håndklædet i ringen, end jeg vil indsætte en eller anden tilfældig person i det pgl. slægtstræ.
| |
|
>>>Den 10 juli 1875 blev Catrine Marie Jespersen gift i Bevtoft Sogn med den 24 år gamle >>>Stenhugger Peter Nicolai Christensen
Midt på året, så næppe 2 års afvigelse fra 1851...
>>Peter Nicolai Christensen som døbt i Tønder d. 12 juli 1849, som barn af Christian Nielsen >>Christensen.
2 års afvigelse fra 1851...
>FT 1850, Ribe Købstad ...
>Peter Nicolai Christensen, 3,,Ribe
3-5 års afvigelse fra 1851...
Så yderst tvivlsomt??
Men jeg kom til at tænke på Haverslev, der er jo to af dem:
Haverslev sogn, Øster Han herred, Hjørring amt
Haverslev sogn, Års herred, Ålborg amt
Mener at have set noge Logoni Nicolai’ er der i nærheden, Svend
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 29-03-07 12:24 |
|
Ja, hvad Peter Nicolai Christensen i Ribe angår, fandt jeg ud af at AO har rod i deres oversigt i Ribe Sogn, hvorfor jeg via noget spildtid alligevel fik lokaliseret et relevant dødsregister.
Formålet var at tjekke om Peter Nicolai Christensen og/eller hans mor skulle være i dødsregisteret, men jeg fandt dem ikke døde der indenfor den tidsperiode jeg tjekkede. Til gengæld fandt jeg:
Tønder Dødsregister 1855, Død 24 Febr. Begravet 1. Marts.
Petræa Nicoline Christensen ægte Datter af Nattevægter Christian Nielsen Christensen og Hanna Friderike f. Erichsen. 10 Aar, 3 m. 14 dage gl.
Det er jo meget skægt at disse forældre altså både fik en Peter Nicolai og en Petræa Nicoline
Derefter fandt jeg via FamilySearch flg. søskendeflok:
Citat PETRÆA NICOLINE CHRISTENSEN
Christening: 26 NOV 1843 Tonder, Tonder, Denmark
Death: 24 FEB 1855
Burial:1 MAR 1855
Parents:
Father: CHRISTIAN NIELSEN CHRISTENSEN
Mother: HANNA FRIEDERIKE ERICHSEN
MARGARETHA MARIA CHRISTENSEN
Christening: 26 MAR 1847 Tonder, Tonder, Denmark
Parents:
Father: CHRISTIAN NIELSEN CHRISTENSEN
Mother: HANNA FRIEDERIKE ERICHSEN
PETER NICOLAI CHRISTENSEN
Christening: 12 JUL 1849 Tonder, Tonder, Denmark
Parents:
Father: CHRISTIAN NIELSEN CHRISTENSEN
Mother: HANNA FRIEDERIKE ERICHSEN
CHRISTINA FRIEDERIKE CHRISTENSEN
Christening: 03 AUG 1852 Tonder, Tonder, Denmark
Parents:
Father: CHRISTIAN CHRISTENSEN
Mother: HANNA FRIEDERIKE ERICHSEN |
Og den flok ligner jo ikke udpræget de Christensen faddere som deltog ved dåben af Peter Nicolai Christensens første barn, hvorfor disse tjek nærmest bidrager til eliminering af denne mulighed.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 29-03-07 12:35 |
|
svendgiversen:
Citat 28-03-07 19:04
Næppe Haverslev i Nordjylland? Snarere Haderslev?? Utydeligt/Skrivefejl???
Men jeg har lidt svært ved at søge lokalt på dobbelt navne...
29-03-07 10:23
Men jeg kom til at tænke på Haverslev, der er jo to af dem:
Haverslev sogn, Øster Han herred, Hjørring amt
Haverslev sogn, Års herred, Ålborg amt
Mener at have set noge Logoni Nicolai’ er der i nærheden, Svend |
Men, foreløbig er der jo ikke noget belæg for at Lagoni-navnet har noget med Peter Nicolai Christensen at gøre.
Ved gennemgang af f.eks. kirkebøgerne i Tønder på den tid, vil du også se, at Nicolai var et meget hyppigt mellemnavn i Tønder på den tid.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 29-03-07 13:01 |
|
Men, hvis vi nu holder os i Haderslev Amt og i nærheden af Bevtoft og Hyrup, så ligger der jo både en Kærgård og måske en mislæst Haverbæk i nærheden af Toftlund.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 29-03-07 17:03 |
|
Jeg ændrer lige tydningen af faddere til:
Citat Aftægtsm. Nis Jespersen Hyrup
Ungk. Matthias Christensen "
" Jens [eller Jess] Nielsen Christensen i Haverbæk
Kone Sena Christensen Hyrup
Pige Ingeborg Christensen i Kjærgaard |
Ved pigens barnedåb var fadderne også lokale folk:
Citat Kone Ellise Kjest. Petersens f. Christensen i Hürup
Pigen Christine H. Kromann i Faarhuus
" Mathilde Gram i Nitriskjær
Mand Hans Peter Thomsen
Ungk. Christian Lagoni i Hürup. |
| |
|
Selv om fadder nr 2 nu 3 hedder Jess, og ikke Jens, er der flere muligheder:
"
KRESTENSEN, Jess Chr 1731 Hade Toftlu
Fa: Kresten JESSEN
Mo:
XSTENSEN, Jes Bir 1758 Hade Toftlu
Fa: Xsten NIELSEN
Mo:
CHRISTIANSEN GRAMM, Jes Bir 1811 Hade Bjerni
Fa: Christian JORGENSEN GRAMM
Mo: Mette Dorthea JENSDR
CHRISTENSEN BLOM, Jes Bir 1839 Hade Nustru
Fa: Christen BLOM
Mo: Ellen Marie BERG
CHRISTIANSEN, Jes Sorensen Bir 1850 Hade Bjerni
Fa: Hans Peter CHRISTIANSEN
Mo: Ellen Marie FREDERIKSEN
"
Bemærk Gramm; også Mathilde Gram ved lille søsterens dåb, Svend
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 29-03-07 18:38 |
|
Jeg har tjekket sognene i Nørre Rangstrup Herred for fødsler i tidsrummet 1847-1852, uden at finde en Peter Nicolai Christensen født der.
Det samme gælder for Skrydstrup i Gram Herred. Jeg prøvede også på at fortsætte i Vedsted Sogn, men enten er der problemer i dette sidstnævnte sogn, eller også er AO pt. overbelastet.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 29-03-07 18:41 |
|
Vedr. Jens/Jess - så mangler der simpelthen så meget af skriften der, at det ikke er til at afgøre om der står det ene, det andet eller måske noget helt tredje. Det er altså et rent gæt, ud fra hvilke navne - af de mulige - jeg lige kunne komme i tanke om.
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 30-03-07 01:40 |
| | |
|
God morgen,
jeg finder også kun det samme Sintrup,
det nærmeste Nørre Xxxxxxx jeg kan komme på er Nørre Lintrup...
men det kan der vel ikke stå?
>Men, foreløbig er der jo ikke noget belæg for at Lagoni-navnet har noget med Peter Nicolai >Christensen at gøre.
Hvorfor står Christian Lagoni i Hürup så fadder?? Ved den anden dåb...
Svend, der er på lidt rekreation og derfor har god tid.
| |
|
Sjovt nok,
ligger min kone nu på hospitalet her i Sønderborg.
(ikke det der er sjovt)
lige ved siden af en gammel dame fra Bevtoft...
Denne, vist fru Bork, kender også Hyrup med oltids gravninger etc.; det vidste jeg ikke.
(hun har samlet kartofler op der, og også bistået det lokale egns museum)
Måske når jeg at give hende et par spørgsmål inden hun skal opereres i dag, Svens
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 30-03-07 11:49 |
|
Citat >Men, foreløbig er der jo ikke noget belæg for at Lagoni-navnet har noget med Peter
> Nicolai Christensen at gøre.
Hvorfor står Christian Lagoni i Hürup så fadder?? Ved den anden dåb... |
Ja, jeg grinede også da jeg skrev det, men dels var jeg ikke klar over det da jeg skrev den første bemærkning. Og hvilken betydning mener du en Christian Lagoni fadder har ?
Chancen var tilstede for at Christensen fadderne ved den første dåb - hvor alle hed Christensen - kunne være søskende til Peter Nicolai Christensen og dermed kunne lede os til hans fødesogn, hvis ellers de var søskende, og endvidere var hans søskende, samt hvis deres fødesogn(e) kunne findes.
Citat det nærmeste Nørre Xxxxxxx jeg kan komme på er Nørre Lintrup...
men det kan der vel ikke stå? |
I mine øjne er der primært basis for hhv. en f tolkning og en s tolkning, hvorfor jeg i mangel på et Findrup sogn har tjekket kirkebøger i Finderup sogn i Viborg. Finderup sognet på Sjælland har jeg set bort fra.
Der ligger nogle Finderup'er i enten Hanning eller Herborg Sogn i Bølling Herredi Ringkøbing Amt, og det rene Finderup der, er sågar markeret med et kors, men jeg finder ikke sognet i Danmarks Kirkebøger. Jeg finder - som nævnt - et Finderup der, endvidere et Vester Finderup, Mellem Finderup og Øster Finderup, men hverken Nørre eller Sønder Finderup.
Nørre Lintrup finder jeg hverken i Det Levende Danmarkskort eller i Danmarks Kirkebøger - hvor ligger det?
Næsten uanset om der kan stå Lintrup eller ej: http://phoebus.atspace.com/adskil/norresindrup.html så mangler vi såvel et Nørre Sindrup som et Nørre Find(e) rup, så er jeg nødt til at være åben for andre knapt så indlysende muligheder.
I første omgang gav jeg op overfor at finde et Finderup Sogn i Ringkøbing, men når jeg kommer hjem idag, vil jeg også prøve at tjekke Hanning Sogn og Herborg Sogn i Bølling Herred i Ringkøbing Amt.
Det skal dog lige bemærkes at alt dette næppe fører os til den rigtige Peter Nicolai Christensens fødesogn, idet dette har med skærslipperen Boh Christensens søn (fra Ribe), der som bekendt blev født i 1947, formentlig et sted derude på landevejene den 21. august og en måneds tid senere så blev døbt på den lokalitet vi nu søger efter.
Altså ikke direkte relevant, men blot for alle tilfældes skyld
| |
| Accepteret svar Fra : svendgiversen | Modtaget 100 point Dato : 30-03-07 17:11 |
|
>Nørre Lintrup finder jeg hverken...
Prøv en simpel spørgen i f.eks. google:
"
HOLSTED: Holsted Lintrup, Nørre Lintrup. ÅSTRUP: Åstrup. JERNVED: Jernved, Gredsted, Rosendal. LINDKNUD: Kidholm. C 658 Ribe Hospital. VILSLEV: Jedsted. ...
Niels Mortensen i Nørre Lintrup, og Anne Hansdatter i Jennum, 1801 i Skibet. Niels Mortensen i Overby, og Anne Hansdatter, enke i Ris, 1791 i Ovsted. ...
Therkelsen af Nørre Lintrup. 1801 d. 17 okt. Ægteviet enkemand Christen Knudsen af Bække og enken Maren Hansdatter. afKlelund. ...
"
http://www.lokalarkiverbillund.dk/kirkebog/Lindknud%20sogn%20viede%201698%20til%201814.pdf
måske har phoebus og de andre ojså taget fejl, Svend
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 30-03-07 19:19 |
|
svendgiversen:
Citat måske har phoebus og de andre ojså taget fejl, |
Der er vist ingen grund til at blive fornærmet. Du prøver på at hjælpe mig, og det værdsættes og er al mulig ære værd.
Og når jeg melder tilbage, at jeg ikke kan finde en lokalitet, så er der ikke tale om kritik. Det er en simpel forklaring på, hvorfor jeg ikke har fulgt op på dette og hint. Senere på dagen fandt jeg imidlertid Lintrup og tjekkede det pgl. sogn - også uden at finde noget der.
Vi må nok tænke på, at der var krig i Sønderjylland i 1864, hvorfor jeg naturligvis ikke kan forvente at finde alt og alle i det område. Og for nu ikke at spilde mere tid på ham Peter Nicolai Christensen, vil jeg lukke spørgsmålet lidt senere ved at acceptere en af dine svar.
| |
|
Selv tak præceptor, men det var for tidligt du lukkede,
og ligesom du er jeg også ligeglad med points.
Det er udfordringerne der tæller,
og ja vi fandt ikke din gamle stenhugger, Svend
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 30-03-07 22:55 |
|
svendgiversen: Citat Det er udfordringerne der tæller, |
Ja, vi er vist nogle gamle konkurrencedyr men, ind imellem kan det også hjælpe at give op.
Jeg har haft det sådan med mit arbejde, at jeg i flere forskellige tilfælde har været den sidste instans her i landet. Og det stiller jo et bastant krav om, at man skal kunne.
Og når jeg så alligevel ikke har kunnet, har jeg kunne vælge mellem at blive ved, og gå ned med flaget med en omgang migræne, eller simpelthen at give op i tide, og istedet gå i biografen for at få tankerne afledt.
Og bedst som man så har givet op og sidder der og slapper af og tænker på noget andet, så sker det jo ind imellem at den rigtige løsning pludselig popper op
| |
| Kommentar Fra : præceptor |
Dato : 31-03-07 04:17 |
|
svendgiversen:
Citat Sjovt nok,
ligger min kone nu på hospitalet her i Sønderborg.
(ikke det der er sjovt)
lige ved siden af en gammel dame fra Bevtoft...
Denne, vist fru Bork, kender også Hyrup med oltids gravninger etc.; det vidste jeg ikke.
(hun har samlet kartofler op der, og også bistået det lokale egns museum)
Måske når jeg at give hende et par spørgsmål inden hun skal opereres i dag |
Ups, det indlæg havde jeg helt overset.
Men, fru Bork skal nu være meget gammel for at kunne huske noget om Peter Nicolai Christensen. Jeg fandt ham ihvertfald ikke i FT 1921, som jeg ellers havde håbet på. Men, præsten i Bevtoft kan måske være behjælpelig? Eller Landsarkivet i Aabenraa ? men der vil slægtstræets kommende ejerinde være nærme til at tage til Aabenraa, end jeg er
| |
|
Min kone er hjemme nu og jeg nåede ikke at give fru Bork nogen informationer fra Bevtoft.
Sidste i denne sag, Svend
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|