Når motoren kan starte ved tilførsel af strøm fra et fremmed batteri, kan der ikke være noget i vejen med hverken starter eller andre ting. Når den er død efter stilstand har den åbenbart afladet gennem et eller andet, og det gælder så om at finde det sted. Vognens oprindelige ledningsnet er der sjældent fejl ved, men er der monteret en ny komponent, radio, ekstra lygter eller andet, kan det aflade ved en ledning er ført gennem en karrosseriplade uden gummiprop og sidder og gnaver, det ser man tit, forkert montering af radio med hukommelse kan også være monteret forkert så fejlfindingen bør rettes mod sådanne steder.
For at konstatere at der forefindes en afladning, skal man tage det ene kabel af batteriet, helst minusledningen så er en kortslutning minimeret, derpå sætter man et måleinstrument indstillet på ampereområdet, et sådant må Nissanejeren åbenbart eje,ind imellem polskoen og det afmonterede kabel, og der må så ikke gå mere end nogle få milliampere når alt er slukket, også lukket dør. I mangel af et instrument kan man indsætte en 5 watt pære, hvis den lyser, ja så er der altså mindst et 5 watts forbrug og så er det kun et regnestykke at gøre om hvornår batteriet er afladet.
Mogens
|