Dette er oprindeligt et svar fra BjarneD men jeg syntes det var så godt, at jeg redigerede lidt i det og lagde det ind som tip.
Justering af karburator:
Princippet er meget det samme på alle karburatorer (ikke disel og insprøjtning).
Allerførst skal du sikre dig, at begge karb. har lige meget åbning på spjæld ved tomgang og da du nok ikke er i besiddelse af vakuummeter til dette formål må du bruge husmandsmetoden.
Juster spjældet ned (med tomgangsskrue) så det lige præcist er lukket på begge karburatorer (motor er stoppet), læg mærke til hvor mange omdrejninger skruen skal skrues tilbage (kik på skruens kærv og tæl omdrejningerne) og skru så skruen (eller skruerne hvis der er to) lige så mange omdrejninger op som den ene blev skruet tilbage + ½ omdrejning ekstra - start motoren - hvis tomgangen er for langsom skruer du begge op ½ omdr. ad gangen eller tilbage hvis den er for hurtig. Sørg for at du drejer lige meget på begge uanset hvad vej der drejes. Indstil på denne måde motoren til let hurtig tomgang. Stop.
Skru tomgangsblandingsskruerne helt i bund (let hånd) på begge, tæl omdrejninger på den første, skru derefter begge ud, samme antal omdrejninger som den første blev skruet ind. Start.
Du skal nu skrue på begge, ens hele tiden, prøv først lidt ind og derefter ud, når du finder det sted hvor motorens omdrejninger bliver hurtigst skal du løsne begge blandingsskruer 1/4-1/2 omdr.
Hvis tomgangen bliver for hurtig skal du justere på begge tomgangsskruer til omdrejningerne passer igen og prøve blandingen igen.
Den rigtige løsning er med vacuummetre og co2 måler, men det er langt fra alle der har det, alternativt kan man bruge en gummislange eller et paprør fra en køkkenrulle, til at lytte på suget, men det skal man have noget øvelse i.
OBS OBS stik ikke "lytteslange/rør" helt ind i øret, da vaccumet fra karburatoren kan skade dit øre.
|