/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Smalltalk
#NavnPoint
ans 29699
molokyle 27260
Nordsted1 27077
Klaudi 22438
o.v.n. 17081
dova 16181
3773 15982
refi 15492
miritdk 13786
10  Camillasm.. 12371
Femern
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 284 gange
100 point
Dato : 02-08-25 11:12

Det store Lollandske eventyr - også kaldt Femerntunnellen, ser ud til at blive forsinket i årevis.

Som en Rødbyhavner udtalte da vi besøgte byen: "Alt natur, såsom stranden, området omkring fantasi fabrikken, veje i by og på land er næsten totalt spoleret. Og nu er projektet forsinket i årevis Samtidigt med, at kommunen nedlægger ALT! Lige fra skoler, sportshaller, idrætsanlæg, færgedrift til små øerne. Men Lolland har en administration så stor, at der er ansat 4 kommunaldirektører til mindre end 47000 borgere."

Ikke fordi jeg skal tale Rødbyhavnernes sag, men synd for dem er det sku.

Bliver Femerntunnellen nogen sinde færdig - eller ender hele Rødby området som en stor krudtfabrik....??



 
 
Accepteret svar
Fra : Leif7

Modtaget 100 point
Dato : 02-08-25 12:50

Det er jernbanedelen hvor tyskerne først fornylig er gået i gang med opgradering på deres side.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse.

Som der står skrevet er det kun godstogsdelen der bliver forsinket, men den er også ret væsentlig idet der kører meget transit Sverige-Tyskland indover Fyn.

Men det er både tyske politikere og lobby-miljøaktivister som på tysk side har sinket det hele.
Det morsommeste læste jeg for snart 10 år siden. Ingeniørfirmaer havde udarbejdet alt vedrørende projektet, 20.000 A4 sider, men tyskerne synes ikke det var "uddybende" nok, så der skulle udarbejdes endnu 10.000 sider.

Jeg ved sgu ikke ........... politikerne ævler jo altid om arbejdspladser, men forbindelsen bliver jo hovedsalig korridor både for mennesker og gods hvor mennesker blot kigger ud af ruder i biler og tog med 150 km/t ............. ikke meget anderledes end lange flyruter hvor man jo ikke kan stå af for at nyde en lille by.

Iøvrigt har vi nu en anden ballade på Lolland. Man vil bygge et Power to X anlæg i Nakskov, men anlægget må ifølge en gakket lovgivning ikke bruge overskudsstrøm fra de nuværende vindmøller og solceller, de skal bygge deres egen forsyning.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 02-08-25 14:55

Ja det er utroligt hvad almindelige mennesker (lokal politikere) kan lokkes til, bare de bliver kildet lidt under hagen, og lovet guld og grønne skove.


Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 02-08-25 21:11

Leif7, dit link virker ikke.

De arbejdspladser borgmesteren ævler om er jo intet værd - med mindre, arbejdstageren bor i kommunen.

Kommentar
Fra : Leif7


Dato : 02-08-25 23:04

Hmm, der har sneget sig et punktum ind som sidste tegn.

Du læste vel historien om vores nye krigsskibe.
Fut i fejemøjet, man nævnte et gammelt meget erfarent tysk værft som i sin tid havde bygget Bismarck.
Værftet mangler vist produktionsplads, så de fik øje på elementhallerne ved Rødby som jo før eller siden bliver tomme.
Stor begejstring, men så var det at politikerne valgte Frederikshavn.

Wtf, de fleste danske stålskibsbyggere er vel på min alder eller er her ikke mere.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 03-08-25 09:33

Undskyld jeg mænger mig, men da jeg kan se, det er en smalltalk......
Det er direkte deprimerende at se, hvordan alting sejler. Kan ikke lade være med at bruge Ålborg Super Sygehus, som skræk eksempel.

Der er ikke styr på en skid. Region Nord bevilger den ene mia, efter den anden. Ingen overhovedet, tar ansvar. Taget blev lavet af italienere, der forlængst er over alle bjerge. Nu er der ansat 40 murere til at gennemgå det pisseutæt murværk. Jeg har set billeder af blomster der gror ud af murværket. En af de efterhånden mange forsvundne byggeledere, var inde på at rive hele lortet ned, og begynde forfra.

For 4-500 år siden kunne man lave store bygninger, der bare blive stående den ene århundrede, efter den anden.
https://fagbladet3f.dk/9-milliarder-dyrt-skimmelsvamp-og-vandskader/

Tjuhej hvor det går....tralalala....

M.


Kommentar
Fra : Leif7


Dato : 03-08-25 12:22

Mosebaek.
De har vel brugt mursten og mørtel som er så miljøvenlig at svamp og planter får optimale betingelser
At sten og mørtel suger vand er ingen hindring, man skal blot bygge på et tidspunkt af året hvor det kan nå at gennemhærde og tørre inden den første frost kommer.
Og de rustne vandrør ......... måske en forkert kombination af jern, messing og kobber, der opstår en galvanisk proces som æder det hele.

Jeg synes at man skal lade den gamle Storstrømsbro stå, så kan den bruges til motionsløb og cykelløb i stedet for at man lukker andre samfundskritiske broer ned.



Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 03-08-25 16:10

Citat
Taget blev lavet af italienere, der forlængst er over alle bjerge.


Det er sjovt som de italienere får møget sig ind alle steder. Via EU, samt italienske Temu-priser. Storstrømsbroen, togstammer, osv... Det er snart ikke et byggeri uden en italiano har sin klamme hånd indblandet.

I "Cirkus mili" sagde vi ; " Hvis de allierede kun havde brugt italienske våben, havde vi tabt 2. verdenskrig.

Leif7, det var da ærgerligt med det skibsværft der røg i vasken.

Jeg har hørt, at tunnelfagene ikke kan sættes på havbunden, på grund af manglende skibs materiale, ikke kan sænke dem nøjagtigt nok på havbunden - og derfor er arbejderne sendt på tvungen ferie.

Ved du, hvad der er op og ned i denne sag..?

Kommentar
Fra : Leif7


Dato : 03-08-25 16:44

Men vi er jo langsomme.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/aftalen-om-femernforbindelse-underskrevet

Citat
1936: En fast forbindelse over Femern Bælt foreslås første gang og forkastes på grund af den høje pris.
Med jævne mellemrum kommer forbindelsen til debat igen og både DSB og private interessenter stiller forskellige forslag til en forbindelse.


1936 ........ min næse vibrerer ......... jeg har intet læst om det, men under de normale forhandlinger med Tyskland har Danmark sandsynligvis fået hemmelige advarsler fra andre lande om at Herr Hitler ikke udelukkende havde fredelige hensigter med en fast forbindelse.

DSB og private interesser ......... jeg kan huske at et par af de store svenske industrifyrster, sikkert også med støtte fra tyskerne, tilbød at betale for hele lortet, mod selvfølgelig at kunne opkræve bompenge.

Kan nogle af jer 3 andre gamle tosser huske at der var en arkitektkonkurrence omkring en Storebæltsforbindelse i 1960`rne ?
Så er det at vi kommer ind på dansk politik .......... de ville hellere bruge penge på noget andet og først starte store projekter når de blev meget hårdt presset.

Kommentar
Fra : Leif7


Dato : 03-08-25 17:42

Citat
Det er sjovt som de italienere får møget sig ind alle steder.


Jeg kan ikke fordrage at sidde i IC4, der er sgu klumper i gearkassen, ikke som vores gamle IC3 som kører mere glidende, og ingen af dem er dieselelektriske.
Nå, heldigvis bliver alle vores nye tog bygget af Alstom.

Hæ, de italienske firmaer har underleverandører i Østeuropa der stiller arbejdsfolk til rådighed.
Disse underleverandører lejer hele huse hvor ingen andre vil bo, anbringer så arbejderne i dem og opkræver en højere husleje.
Det var 3F som under "svære forhold" fik afdækket det lort, hvorefter et par italienske firmaer blev smidt ud af Storstrømsprojektet.

De har allerede 3 elementer klar, men det ene af de skibe som skal klare opgaven er endnu ikke godkendt, jeg ved ikke om det er et sikkerhedsspørgsmål eller andet.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 03-08-25 18:45

Leif7.
Citat
Og de rustne vandrør ......... måske en forkert kombination af jern, messing og kobber, der opstår en galvanisk proces som æder det hele.


Jo, men da er da noget enhver byggeleder / håndværksmester, med bare en smule hjerne, burde vide.

Der er sikkert også ansat en mindre hær af rådgivere, arkitekter, og ingeniører.
Det er ren Olsen-Banden.

En lille lokal håndværksmester, ville gå konkurs i løbet af fjorten dage, hvis han leverede et sådan stykke arbejde.

M.


Kommentar
Fra : Leif7


Dato : 03-08-25 19:59

Citat
Jo, men da er da noget enhver byggeleder / håndværksmester, med bare en smule hjerne, burde vide.


De ved jo at man gerne må lade vand løbe fra et jernrør til et kobberrør, men ikke omvendt.
VVS- og elbranchen kunne ikke forhindre at de byggemarkeder som skød op for 50-60 år siden solgte materiel som kun faglærte kunne opsætte sikkert.
Jeg er jo fagudlært isenkræmmer og var ansat i et byggemarked dengang, jeg gav kunderne gode vejledninger om værktøj og beslag, men når de spurgte om El- og VVS installationer lod jeg som om jeg ikke vidste meget ............. hvad jeg faktisk heller ikke gjorde.

Det udstrakte hjemmefusk har givet anledning til mange skader og brande, derfor er El og VVS også underlagt tilstandsrapporter, det er jo ikke altid en hussælger ved hvad den forrige sælger har bedrevet som giver en liste med K 3`r.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 03-08-25 20:00

Mht. Femern/ Lolland, - jeg håber på Happy ending på alle områder.
Jeg tror, at den sydlige del af øen har gode forudsætninger til at blive et kanon ferie-område.

Jeg håber inderligt på, at vi får en ny regering. Én, hvor korruption ikke hører med i dagligdagen - og sker det, flytter vi igen hjem til Danmark - men ikke før, det er helt sikkert, som Amen i kirken!

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 04-08-25 16:32

Tak for svaret Leif7.

Kommentar
Fra : Leif7


Dato : 04-08-25 16:54

Selv tak

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177711
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6410069
Brugere : 218897

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste