/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Spørgsmål til knallert 45 km, ekspert?
Fra : Brassovitski
Vist : 341 gange
200 point
Dato : 10-07-24 16:39

Hej
Er i gang med at renovere en Gilera Stalker årgang 2000, der har stået ubrugt de sidste 3 år, jeg har købt en ny karburator (https://kgi.dk/karburator-dellorto-175mm-phva-rd-9398-da), i indsugningssiden sidder der en neddrosling, (Blænde), Karburatoren er født med en 53 dyse, men jeg skal have en 70 sat i, som svarer til den der sidder i den gamle karburator. Skal blænde skiven så demonteres eller en anden monteres? Min ide er at der jo må være forskel på hvor meget luft, en 53 henholdsvis 70 dyse skal have tilført, eller er det helt forkert?
Jeg har nada forstand på dette, kan dog godt finde ud af at skrue af og montere.
Håber der er en scooter mekaniker der kan give et bud, hvad der er rigtigt.

 
 
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-24 10:17

Dysens størrelse bestemmer sammen med geometrien luft bensin bandingdforholdet.
stærre luftgennemstrømning (mere gashåndtag) give automatisk også mere benzin-med den samme hoveddyse. Når gassen er på minimum er hovedspjælder næsten helt lukket og benzinen kommer i stedet via en speciel tomgangsdyse.

For stor hoveddyse give for meget benzin og der for mere sod og tilsvining af tændrør og udstødning. Den kører kun dårligere med for stor dyse.

Kommentar
Fra : abbaba


Dato : 20-07-24 01:18

de kender problemet her
https://scootergrisen.org/forum/

men hvorfor tage chancen.

Kommentar
Fra : Brassovitski


Dato : 09-08-24 21:44

Problem løst. Ringede til supporten hos KGI og fik at vide den 'blænde' der er standard monteret er til en knallert 30, så den blev fjernet.
Havde meget vanskeligt ved at starte scooteren. Jeg flyttede så nålen i gasspjældet, 2 takker op, og scooteren startede med det samme. Efter at have kørt et par kilometer, hvor jeg konstaterede at maskinen trak super fint, og ingen problemer i tomgang, tjekkede jeg tændrøret og det så rigtig fint ud, sådan lidt lys brun og hvid , uden noget sod. Jeg/Vi har efterfølgende fundet ud af den køre fint, og starter fint, så jeg må jo have ramt rigtigt.
Til orientering 70 dysen er lidt mindre end den oprindelige som var en 72. Forbruget er på en længere tur målt til ca. 25 km/l så det er vist helt OK.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski


Dato : 09-08-24 21:45

Tak for svaret transor. Din forklaring hjalp mig på sporet af løsningen.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste