|
| Af ren nysgerrighed.. Fra : molokyle | Vist : 730 gange 500 point Dato : 23-01-17 20:52 |
|
Jeg har bemærket af al min opmærksomhed samles om den øverste 1/3 del af en WEB-side, bår jeg browser. Det indhold som står/vises nederst på siden, fanger først senere min opmærksomhed.
Har I det ligedan?
For:
Så tænkte jeg ( ..joeh.. den er go' nok. Det gjorde jeg faktisk! ) ...at som WEB-designer må dette 'faktum' kunne udnyttes til "nudging" ! : https://da.wikipedia.org/wiki/Adfærdsdesign
??? </MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 23-01-17 21:09 |
|
Når nu jeg tænker over det (..og det gør jeg som sagt: Tro det eller la' vær'?), så køber jeg mig sgu nok et domæne, samt en Prof. Host (..for nogle få 100.000 kr. om året ) i næste måned.
Så ka' jeg nemlig bedre illustrere min(-e) idé(-er) og geniale indfald ... i uforståelig kildekode
Det har jeg jo haft prøvet før i 'Tidernes Morgen'
Nu ska' jeg bare finde på en passende titel til domænenavnet. Denne gang en *dk ...ikke som sidst et *,com domæne. Man er vel blevet en smule partriot og har måske skruet lidt ned for forventningerne til egne evner!
Foreslag?
http://ydmygst.dk/ </MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 23-01-17 21:13 |
|
mig-selv -> Reklamer/Bannere er IKKE nudging: https://en.wikipedia.org/wiki/Nudge_theory
Det er simpel forstyrrende, højtråbende og irriterende markedsføring. Det leder INGEN steder hen..
PSYKOLOGISK og ADFÆRDSMÆSSIGT.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 23-01-17 21:26 |
|
Her ses en 'nudging' effekt brugt i dagligdags praksis:
https://rostrapr.com/wp-content/uploads/2015/08/RenKaerlighed_02.jpg
Det må kunne udnyttes 'elektronisk'. Jeg har endnu bare ikke set det praktiseret.
Blot alle mulige andre mere eller mindre talentløse og imbicile tosserier på Facebook, Instagram, Twitter ..Å' al' dæ' dær lård !
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 23-01-17 21:50 |
|
Citat Det er simpel forstyrrende, højtråbende og irriterende markedsføring. Det leder INGEN steder hen..
PSYKOLOGISK og ADFÆRDSMÆSSIGT. |
Nææææææææææ - men sig det til dem har siden/rne - samt ½ minut efter dukker der ´spred´ budskabet = FB og andet - samt tjat og cookie popup´s + den slags sider er total LANGSOMME da ALT DERES LORT ? skal loades før selve siden kan vises = minder mig pornosider med masser af skjulte pop-unders.
At Danske hjemmesider så hopper på den ´galej´ er mig ubegribeligt..
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 23-01-17 21:53 |
|
Jeg vil blot afsløre at jeg har tænkt mig at 'gå skridtet' videre. Nemlig; inddrage gestaltteori i det digitale nudging projekt. Personlig visuel projekton, farve, lyd, interaktion og feedback.
Alt dette UDEN 'Big Data' !!!
Alene basereret på pseudokode algoritmen:
Personlig heusterik og 'NO GUESSING' ..just do it!
FAILING is an option ..to LEARN from!
Better LUCK next time.
Evaluate score.
TRY AGAIN.
..until TIMEOUT
..after 0.5 TFLOP's
Print best score.
EXIT.
Forvent ikke andet end en simpel DEMO ..om et par måneder
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 23-01-17 22:20 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 25-01-17 19:29 |
|
Ja det gør alle langsomt læsende mennesker. De hurtige læser en side af gangen.
Det er jo også (for de langsomme) mest naturligt at starte oppe til venstre.
Hvorfor tror du ellers. at Kandu har en bevægelig reklame øverst.
Altså for dem der ikke har fixet denne lille "skønhedsfejl"
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 26-01-17 09:59 |
|
Eyvind -> Reklame ..er en reklame og formålet er at præsentere/sælge en ydelse.
Nudging er tilskyndelse til at handle korrekt og undgå 'fejl' adfærd.
Der er altså en forskel på formålet med at få folk til at klikke /navigere til reklameindhold og formålet med nudging ...som har til hensigt at skabe en 'naturlig' og brugbar navigation i sidens indhold for at nå frem til de ønskede informationer og de relevante formularer.
Ideen er at brugerne skal kunne finde informationen så 'smertefrit' som muligt. Dvs. at slippe for at prøve sig frem gennem 120 forskellige menuforeslag og undermenuer med en skov af reklamer der til forveksling ligner den søgte information.
Det er et ambitiøst projekt og ikke noget som vil fungere i første hug, men jeg føler at jeg har fat i 'noget' her, som måske kan føre til en trend indenfor opbygning af webnavigation på offentlige websider. Det ville være pragtfuld hvis f.eks. BORGER.DK (tvangsdigitaliseringen) kunne lære noget om at servicere borgerne, istedet for at forlade dem opgivende i et simpelt forsøg på at rette sin civilstand efter partnerens dødsfald eller flytning til en ny bopælskommune.
BORGER.DK er jo en næsten ufremkommelig jungle og urskov ..ikke et serviceorgan.
*IMHO* </MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 26-01-17 15:03 |
| | |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 26-01-17 16:04 |
|
Måske burde jeg egentlig som snart 57 årig selv skulle søge ind her? Jeg ar praktisk taget kompetencerne fra et bestået Datamatikerstudie ..selv uden en Bachelor ..og erhvervserfaring ..èn mas.
https://www.itu.dk/uddannelser/kandidatuddannelser/digital-design-og-kommunikation
Det er helt sikkert bedre end at være på kontanthjælp
..og så risikerer man sgu hjælpe mig også .. i værste fald; at lære noget nyt!
Pensionen ligger vel også snart 20 år ud i fremtiden? Hmmm...
</EVIGHEDSTUDENTEN>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 26-01-17 16:10 |
|
Spændende:
Citat SPECIALISERING: COMMUNICATION DESIGN
Denne specialisering henvender sig til de studerende som ønsker at arbejde med de udfordringer der findes i arbejdet med at skabe nye, innovative medieprodukter, enten i mediebrancherne eller i kommunikationsrollerne i andre typer organisationer. De to kurser udforsker, hvordan viden inden for kommunikation og medieteori kan kombineres med designtænkning, multimodal komposition og medieinnovation som drivkraft for udvikling af nye medier. De studerende forventes at gøre brug af deres viden og færdigheder fra andre kurser i uddannelsen - såsom “Strategisk kommunikation” og “Interaktionsdesign” - for at udforske kombinationen af kommunikation og designtænkning i tværfaglige designprocesser yderligere.
Mediebrancherne er i gang med en kæmpe omvæltningsproces som ikke blot indebærer en krise inden for de traditionelle medier, men som også medfører en intensiv jagt på nye medieinnovationer for at indfange fremtidens publikum. Journalister benytter sig af crowdsourcing og data mining for at finde historier og fortælle dem online ved brug af en blanding af multimedia, dynamiske interfaces og sociale medier. Der kan findes lignende tendenser med brugerinvolvering, spil og dynamiske præsentation inden for markedsføring og andre dele af kommunikationsbranchen.
En kommunikationsdesigner er ekspert i at anvende teoretisk baseret viden om medier og kommunikation til praktisk design af nye medier. Dette indebærer udvikling af nytænkende former for kommunikation med nye medier og kombination af forskellige medieformer med nytænkende teknologier og interaktioner for at formidle et budskab. Hovedkompetencen består af et sæt designmetoder og holistiske tilgange som lægger vægt på slutbrugerens og publikums behov, og som vægter de kommunikative behov højere end de specifikke teknologiske platformes kapaciteter. |
Kilde: https://www.itu.dk/uddannelser/kandidatuddannelser/digital-design-og-kommunikation#specialisering-communication-design
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 26-01-17 16:51 |
|
Citat Jeg har bemærket af al min opmærksomhed samles om den øverste 1/3 del af en WEB-side, bår jeg browser. Det indhold som står/vises nederst på siden, fanger først senere min opmærksomhed.
Har I det ligedan? |
Osse i den grad. Ikke mindst når det drejer sig om aviser. Og måske især, Ekstra pladeren. De sidste 2/3 dele, er noget der har stået der i fjorten dage. Eller nogle fuldstændige ligegyldige artikler, bl.a. om hjælp til orgasme. Eller en ung kvinde der elsker at slikke sig selv. Nu har jeg ikke læst artiklen. Men tænker da, hvordan hun bærer sig ad med det.
M.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 26-01-17 17:29 |
|
26-01-17 09:59
Ok men jeg anede ikke hvad det fine udlandske ord var for noget.
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 26-01-17 23:09 |
|
Mosebaek -> Så har vi noget til fælles
Citat Osse i den grad. Ikke mindst når det drejer sig om aviser. Og måske især, Ekstra pladeren. De sidste 2/3 dele, er noget der har stået der i fjorten dage. Eller nogle fuldstændige ligegyldige artikler, bl.a. om hjælp til orgasme |
Ps.
Citat ..en ung kvinde der elsker at slikke sig selv. Nu har jeg ikke læst artiklen. Men tænker da, hvordan hun bærer sig ad med det. |
Næeh... det må sgu da være, som at sutte røv på sig selv
Relevant ville være, at læser/klikker man på en artikel om miljø? ..økonomi? ..Skat?
..så bliver der 'nudget' om at læse mere inden for disse emner ...Øverst, nederst , til venstre ...eller højre for det link man 'peger på' ...men endnu ikke har valt at klikke på ..alt efter ens egne præferencer. Med flere 'nuancer'/'valg' i hvert emne.
Valget/præsentationen skal disket vises i et transparant overlay som et 'edderkop-net' valg, som en uendelig bi-directional weighted graph navigationoption. Baseret på sessionsvalg (real-time response) ..ikke dataopsamling, cookies og 'Big Data'.
En simpel database kan lære 'normal behaviour' ud fra heurestikdata (Land, sprog, medie, hardware, forbindelsesdata, service (= http, e-mail, SMS, FTP osv.)) og nøjes med at vise de mest logiske valg i navigationsprocessen.
Websiden skal forholde sig til brugerens adfærd. Brugeren skal ikke kende til websidens krav om funktion.
Dét er idéen
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 27-01-17 11:02 |
|
Skal måske lige supplere, med hensyn til EB. Jeg ruller altid ned til Morten Ingemans tegninger. De er vældig gode, selvom nogle kan være lidt platte.
Kopierer de bedste. Har efterhånden en samling på 300 +.
M.
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 30-01-17 16:49 |
| | |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 12-02-17 16:10 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|