|
| Bilagskontrolanter Fra : Jarlan | Vist : 1915 gange 40 point Dato : 30-03-11 11:19 |
|
Jeg har hørt at man i foreninger ikke bruger navnet revisor men i stedet for bilagskontrolanter,
har det noget med jura at gøre.
hilsen Jarlan
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 30-03-11 11:36 |
|
Kan være de bare får påduttet det øgenavn, der er jo adskillige eksempler på at det har været en dårlig ide at lade foreningers kasserere styre det hele selv.
| |
|
Ja det har det!
En revisor er forpligtiget i henhold til loven og kan som sådan stå til ansvar for godkendte uregelmæssigheder!
En bilagskontrollant er ikke forpligtiget til noget som helst - han/hun tæller "bare" billag og kontrollerer ikke om disse er ægte!
MV2
| |
|
Det er som regel ulønnet medlemmer af faglige klubber på arbejdspladserne der er bilagskontrolanter - som oftest ikke uddannet i revisorkunsten ædle trick´s, det må være irriterende
at få en bøde for noget man ikke aner én skid om!
MV2
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 30-03-11 14:33 |
|
Foreninger og klubber bruger også en eller to valgt revisor som er et medlem udenfor bestyrelsen.
Denne revisor har ikke samme ansvarlighed som en af de rigtige.
Jeg har selv været valgt revisor i 30 år. (måske fordi jeg ikke kan regne)
Foreningen kan også vælge at købe sig til revision......................og så er det med ansvar.
Lige så vigtigt det er, at kigge på bilag kontra regnskab, er det også en opgave at se til, om foreningens formål og vedtægter passer med udgifttypen.
Sådan mener jeg det er.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 30-03-11 16:38 |
|
En billagskontrolant, er alene én der kontrolerer bilag, om disse er forbrugt i overenstemmelse med fx vedtægter mv. og har ikke noget med revision af regnskabet at gøre.
Det kunne fx være, at bestyrelsen er bemyndiget til indkøb for 20.000 kr. kontorudstyr. Bilagskrontolanten skal så påse, at det er kontorudstyr der er indkøbt - og at der ikke er indkøbt andet inden for de 20.000 kr.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 30-03-11 17:35 |
|
Citat og at der ikke er indkøbt andet inden for de 20.000 kr |
Og at kontorudstyret står på den plads det er købt til.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Jarlan |
Dato : 31-03-11 11:51 |
|
Tak for svaret Kortoververden.
Jarlan
| |
| Kommentar Fra : Jarlan |
Dato : 31-03-11 11:54 |
|
Kære alle jeg er tilfreds med alle svar
Jarlan
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|