eregi_replace problem med danske specialte~
Fra : Henrik Olsen

Dato : 13-11-01 14:24

Nedenstående eksempel illusterer problemet.

$str = "En Historie kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.<br>";
echo eregi_replace ("øregas", "erstatning", $str);
echo eregi_replace ("Øregas", "erstatning", $str);
echo eregi_replace ("historie", "erstatning", $str);
echo eregi_replace ("Historie", "erstatning", $str);

giver følgende resultat

En Historie kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.
En Historie kan være det rene erstatning for nogle, øl for andre.
En erstatning kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.
En erstatning kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.

Erstatningen er korrekt i eksempel 2,3 og 4, men ej i 1'eren. Kan nogle
hjælpe med dette?

PHP 4.06

Fra : Anders Johannsen

Dato : 13-11-01 16:07

> Erstatningen er korrekt i eksempel 2,3 og 4, men ej i 1'eren. Kan nogle
> hjælpe med dette?

<?php
echo $SERVER_SOFTWARE . "\n\n";

[...]

?>

giver

Apache/1.3.20 (Unix) (Red-Hat/Linux) Resin/1.2.2 PHP/4.0.6

/A

Fra : Henrik Olsen

Dato : 14-11-01 12:23

"Anders Johannsen" <anders@ignition.dk> wrote in message
<?php
> [...]
> En erstatning kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.
> En erstatning kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.

Min giver (med echo $SERVER_SOFTWARE)

Apache/1.3.20 (Unix) PHP/3.0.18 PHP/4.0.6

[...]

Altså erstattes 1'eren ikke korrekt med Apache/1.3.20 (Unix) PHP/3.0.18
PHP/4.0.6. Nogle forslag?

Fra : Anders Johannsen

Dato : 14-11-01 12:41

> Altså erstattes 1'eren ikke korrekt med Apache/1.3.20 (Unix) PHP/3.0.18
> PHP/4.0.6. Nogle forslag?

Bruger du så 3.0.18 eller 4.0.6?

/A

Fra : Henrik Olsen

Dato : 14-11-01 15:14

> Bruger du så 3.0.18 eller 4.0.6?

Ja, det slog mig også. Men jeg prøvede at omdøbe testfilen til .php4 for at
være sikker på fortolkning af 4.06'eren, og det var samme problem. Vil se på
locales-opsætningen i PHP nu.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 15-11-01 23:05

"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev

> [...]
at
> være sikker på fortolkning af 4.06'eren, og det var samme problem. Vil se

spændende.... vender du lige tilbage med løsningen? (og grunden til fejlen

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Henrik Olsen

Dato : 20-11-01 10:00

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> wrote in message
> spændende.... vender du lige tilbage med løsningen? (og grunden til fejlen

Nej, vender desværre ikke tilbage med løsningen, eller forklaringen. Vil
blot fortælle at jeg har prøvet at indsætte en setlocale("LC_ALL","danish"),
og at det ikke hjalp.

Fra : Troels Arvin

Dato : 20-11-01 16:12

On Tue, 20 Nov 2001 10:00:25 +0100, "Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com>
wrote:

> setlocale("LC_ALL","danish"), og at det ikke hjalp.

Det skal være

$previous_LC_ALL=setlocale("LC_ALL","da_DK");

(Det kan være rart at gemme, hvad den tidl. locale var, således at man
kan reetablere den længere henne i koden, hvis det bliver nødvendigt.)

Fra : Henrik Olsen

Dato : 22-11-01 13:09

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message
> On Tue, 20 Nov 2001 10:00:25 +0100, "Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com>
> wrote:
> $previous_LC_ALL=setlocale("LC_ALL","da_DK");

Virker desværre stadigt ikke. Måske en decideret bug i PHP's
eregi_replace(?)

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-11-01 13:47

"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> echo eregi_replace ("øregas", "erstatning", $str);
> En Historie kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.

Det må være et "locale"-problem. Jeg har dog ikke sat mig tilstrækkeligt
ind i at sætte locales til at kunne hjælpe dig yderligere. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Troels Arvin

Dato : 23-11-01 11:56

On Tue, 13 Nov 2001 14:24:05 +0100, "Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com>
wrote:

> Erstatningen er korrekt i eksempel 2,3 og 4, men ej i 1'eren. Kan nogle
> hjælpe med dette?
>
> PHP 4.06

Jeg har lige prøvet at reproducere problemet. Med min PHP 4.0.6 på min
Laptop's Red Hat 7.1/7.2 (det er en bastard-installation) er der ingen
problemer. Jeg har ikke rodet med locales eller lign. (og p.t. står den
til fx. LANG="en_US").

Ligesom Anders Johannsen kan jeg altså ikke reproducere problemet.

Hvilket operativsystem benytter du?

Har du prøvet, om det fungerer bedre med Perl Compatible Regular
Expressions (PHPs PCRE udvidelse):

<?php

$str = 'En Historie kan være det rene Øregas for nogle, øl for andre.<br>';

echo preg_replace('|øregas|i', 'erstatning', $str);
echo preg_replace('|Øregas|i', 'erstatning', $str);
echo preg_replace ('|historie|i', 'erstatning', $str);
echo preg_replace ('|Historie|i', 'erstatning', $str);

echo "<br>SERVER_SOFTWARE: $SERVER_SOFTWARE";

?>

Fra : Henrik Olsen

Dato : 27-11-01 09:44

> On Tue, 13 Nov 2001 14:24:05 +0100, "Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com>
> wrote:
> Hvilket operativsystem benytter du?

SunOS xx.xxx.dk 5.6 Generic_105181-23 sun4u sparc (fra phpinfo()).

> [...]
> echo preg_replace ('|Historie|i', 'erstatning', $str);
>
> echo "<br>SERVER_SOFTWARE: $SERVER_SOFTWARE";

preg_replace:
[...]

Det virker som man kan se stadigt ikke i eksempel 1. Meget frustrerende...