Hvide Schæfere/hyrdehunde
Fra : Maiken Pedersen

Dato : 13-11-01 00:38

Da der åbenbart er stor interesse omkring definitionen af det jeg kalder en
Hvid Schæfer, starter jeg denne tråd.

Oprigtig talt er jeg bedøvende ligeglad med hvad den hedder, min Charlie er
bare dejlig.

Dog vil jeg ikke lade mig diktere af nogensomhelst klub, hvad jeg skal kalde
ham, racemæssig naturligvis.
Jeg har købt ham som en hvid schæfer og er medlem af hvid schæferhundeklub.

Til de der mener at han ikke er anerkendt i Tyskland, kan man tage en simpel
søgning på weisse schaefer i f.eks.google.
Der er nok at vælge imellem.
For nu vil jeg bidrage med et dansk link, hvor de faktisk arbejder sammen
med tyske opdrættere.

http://www.hvidschaefer.dk/

Mvh.
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 05:05

"Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er nok at vælge imellem.
> For nu vil jeg bidrage med et dansk link, hvor de faktisk arbejder sammen

En gang til for Prins Knud !.

Hvid Schæfer/Hvid Hyrdehund har ABSOLUT INTET med den anerkendte tyske
Schæferhund !. Uanset og så du råber og skriger.

Da du åbentbart ikke har været inde på de sider jeg skrev bringer jeg de
farver som standarden for schæferhunde (på dansk) : Sort med rødbrune,
brune, gule til lyst grå aftegninger. Ensfarvet sort eller grå, hos grå
hunde mørkere schatteringer. Sort sadel og maske. Ellers sagt på en anden
måde :
1810 - sort - s
0610 - grå - gr
2036 - sort/brun - s/b
1821 - sort/gul - s/g
0801 - grå/brun - gr/b
0802 - grå/gul - gr/g

KUN disse er godkendte....kan du få øje på en helt hvid farve??

Lad os nu kalde en spade for en spade og en Hvid Schæferhund for en Hvid
Hyrdehund.

Det man i gamle dage kaldte Hvid Schæferhund hedder nu Hvid Hyrdehund. Er du
stadig i tvivl så se da i det mindste få den officielle hjemmeside for Hvide
Hyrdehunde i Danmark http://www.hvidhyrdehund.dk/ . De er
godkendte/orginaseret under DKK. Så behøver du ikke at rende til DRU
udstillinger længere

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Pia

Dato : 13-11-01 08:39

jeg tror det Finn mener er, at den "hvide schæfer" godt nok ligner en alm.
schæfer i faconen, men at den slet ikke er udsprunget af denne race, men
udviklet parallelt? Og ikke i Tyskland? Det er i hvert fald det jeg har
hørt, og det er derfor schæferfolk ser rødt, når den kaldes hvid schæfer.
Det svarer nogenlunde til at kalde shetland sheepdog for "mini collie".

:Pia

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 10:06

"Pia" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
> hørt, og det er derfor schæferfolk ser rødt, når den kaldes hvid schæfer.
> Det svarer nogenlunde til at kalde shetland sheepdog for "mini collie".

Helt korrekt opfattet

Formuledede mig sikkert ikke tilstrækkeligt?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 13-11-01 11:36

Måske et dumt spørgsmål, men..........
Da jeg var barn fik jeg en hvalp, mor var en sort schæfer, far var en alm.
farvet schæfer.
Den hvalp jeg fik var helt hvid og nej hunden havde ikke røde øjne, så
albino var den vel næppe.
Var hunden så ikke en schæfer?

Hilsen
Joan

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 21:42

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> "Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> skrev i en meddelelse

> En gang til for Prins Knud !.
>
> Hvid Schæfer/Hvid Hyrdehund har ABSOLUT INTET med den anerkendte tyske
> Schæferhund !. Uanset og så du råber og skriger.

Det er vel et definations-spørgsmål.

> Da du åbentbart ikke har været inde på de sider jeg skrev

Jo det har jeg.

> [...]
> 0801 - grå/brun - gr/b
> 0802 - grå/gul - gr/g
>
> KUN disse er godkendte....kan du få øje på en helt hvid farve??

Nej, det kan jeg ikke, men det betyder da stadigvæk ikke at du har patent på
schæferen sådan som du udlægger den!?!
Det må måske gælde, indtil noget andet er godkendt indenfor dín kreds.
Da jeg startede i Schæferklubben, region 44, spurgte jeg meget forsigtig om
jeg var velkommen der med min hund, og sandelig jo. Det skal så siges, at
andre jeg kender med en hvid schæfer er blevet afvist i andre regioner.
Vorherrebevarres siger jeg bare.

> Lad os nu kalde en spade for en spade og en Hvid Schæferhund for en Hvid
> Hyrdehund.

Det er _din_ definition. Jeg er alvorlig bange for at du kommer til at æde
den en dag.

Mvh.
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 21:48

> Det er vel et definations-spørgsmål.

NEJ !. Hvid hyrdehund har INTET med den oprindelige tyske schæferhund. !. De
har hverken samme oprindelsesland eller gener.

> Det er _din_ definition. Jeg er alvorlig bange for at du kommer til at
æde
> den en dag.

Nej det bliver dig der kommer til det.
Det bliver over min død hvis jeg nogensinde siger at Hvid Hyrdehund og tysk
schæferhund har bare tilnærmelsesvis noget med hinanden at gøre.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 22:03

> "Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
tysk
> schæferhund har bare tilnærmelsesvis noget med hinanden at gøre.

Næh, næh.......
Så drastisk vil jeg trods alt ikke gå til værks, at jeg ser frem til din
død, kære)
Men lad os nu se......

Mvh.
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 22:17

> Næh, næh.......
> Så drastisk vil jeg trods alt ikke gå til værks, at jeg ser frem til din
> død, kære)

Det vare vist nogle år endnu .

Men helt ærligt.
At påstå at Hvid Hyrdehund har noget med tysk schæferhund at gøre er ligeså
langt ude som at påstå at Toyota laver Mercedes !

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 22:57

> Men helt ærligt.
> At påstå at Hvid Hyrdehund har noget med tysk schæferhund at gøre er
ligeså
> langt ude som at påstå at Toyota laver Mercedes !

Som jeg har nævnt i en anden tråd.....
Westien var i starten også en "afart" af cairn-terrieren.....
Hvem siger, at dette ikke også sker for schæferen?

Mvh
Maiken

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 15-11-01 12:18

Haha jammen de ligner sku da hinanden ret godt bortset fra farven ! men
du er vel en af dem man kan kalde for småfanatisk eller hvad ?

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 13:32

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:0sNI7.2502$Bs1.488033@news000.worldonline.dk...
> Haha jammen de ligner sku da hinanden ret godt bortset fra farven !

Ja og en Ford og Opel ligner jo også hinanden meget godt.

>men
> du er vel en af dem man kan kalde for småfanatisk eller hvad ?

Ikke synderligt meget men men det er _altså_ to vidt forskellige racer vi
her taler om.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Claus Christiansen

Dato : 13-11-01 09:29

Maiken Pedersen <MP7856@ehs.dk> wrote:

Snip
> [...]
> Der er nok at vælge imellem.
> For nu vil jeg bidrage med et dansk link, hvor de faktisk arbejder sammen

Men siden fungere ikke. Alle siderne åbner i den lille frame til højre.
Men det har vel ikke noget med DKK eller DRU at gøre

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 21:56

Lad mig lige smide lidt historie ind i debatten.
Et sted i denne historie fremgår det, at de hvide schæfer- hvalpe før i
tiden blev aflivet.
Dette skete også i tidernes morgen( faktisk nøjagtig samme historie) med
hvidt afkom af cairn-terrieren. Cairn-terrieren er idag stammoder til
West-highland-White-terrieren...... men det må jeg vel ikke kalde
den......eller hva?

Der findes 3 typer af Den hvide Schæferhund, den Amerikansk Canadiske Hvide
Schæfer, den Tyske Hvide Schæfer og den fra Hawaii. Man separere dog ikke
varianterne men krydser dem indbyrdes som samme race.

Den Canadiske type er en del større end den Tyske og dens kropsbygning
ligner mere ulvens. Dens væsen er lidt reserveret overfor fremmede, og man
har gennem avlen lagt mere vægt på vagtegenskaber, intelligens og fysisk
udholdenhed. Dens tilblivelse er der en del usikkerhed omkring, men
Canadierne hælder selv til teorien om, at man i sin tid prøvede den store og
muskuløse Alaskan Malamute som politiets tjenestehund, men den var ikke
lærevillig nok. Derefter importerede man Tyske Schæferhunde, men disse kunne
ikke løbe over de lange afstande og i høj sne. Man løste så problemet ved at
krydse Tyske Schæferhunde med Alaskan Malamute/Hvide ulve. Disse krydsninger
går langt tilbage i tiden og den Canadiske Hvide Schæfer er IKKE en
ulvehybrid. Resultatet er i dag en imponerende og meget stor hvid
schæferhund.

Den Tyske Hvide Schæferhund svarer i størrelse og kropsbygning (dog uden den
stærkt hældende ryglinie) til den almindelige farvede schæferhund, men med
de samme fortrinlige brugshundeegenskaber.

Den stammer fra de farvede schæferhunde, hvor man selektivt har avlet på de
hvide hvalpe der til tider kommer i et kuld med farvede forældre. Disse
hvalpe blev tidligere automatisk aflivet da de ikke kunne anerkendes ifølge
standarden. Senere indsamlede nogle opdrættere disse uønskede hvide hvalpe
(ikke albinoer) og renavlede disse hunde som nu er en anerkendt race i de
fleste lande.

Den sidste af de 3 typer er fra Hawaii. Det er en fortrinlig brugshund, men
noget mindre og mere spinkel af bygning.

Mvh
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 22:15

> [...]
> stærkt hældende ryglinie) til den almindelige farvede schæferhund, men med
> de samme fortrinlige brugshundeegenskaber.

Hvorfor er den Hvide så ikke godkendt af den tyske moder orgination Verein
fuer Deutche Schaferhunde ???
Du kan finde standarden for tyske schæferhunde :
http://www.schaeferhund.org/hunde/11_HG/HGSTART.HTM og se om den nævener
noget i retningen af det du nævner, bl.a den hvide farve??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 23:40

> [...]
> http://www.schaeferhund.org/hunde/11_HG/HGSTART.HTM og se om den nævener
> noget i retningen af det du nævner, bl.a den hvide farve??

Og hvorfor skulle jeg lige netop tillægge denne side nogen speciel værdi?

Mvh.
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 00:11

> Og hvorfor skulle jeg lige netop tillægge denne side nogen speciel værdi?

Af den simple grund at det er Den Tyske Schæferhund officielle hjemmeside og
Verein fuer Deutche Schaferhunde er moder orginationen for alle tyske
schæferhunde på verdensplan. Det er _kun og kun_ Verein fuer Deutche
Schaferhunde der kan ændre og fastsætte standarden inden for racen.

Ud fra dine indlæg kan jeg enten konkuderer at du simpelthen er en
kværkulant eller overhovedet intet kendskab har til hunderacerne og deres
historie.

Undskyld det sure opstød men jeg slutter for nu ang. dig for du vil altså
ikke se kendskaberne i øjene.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 15-11-01 00:38

> [...]
> historie.
>
> Undskyld det sure opstød men jeg slutter for nu ang. dig for du vil altså

Nej, jeg har ikke alverdens kendskab til hunde, det indrømmer jeg gerne og
ja, jeg er nok lidt af en kværulant, men uden os, ingen god og sund
diskussion.
.. Dog undrer det mig at du ikke kommenterer det jeg netop ved omkring
historie der drejer sig om "nyopståede" hunderacer.
Måske har du bare ikke læst det, men da jeg er en så flink gemyt, vil jeg da
gerne genfortælle......

Jeg har, skulle du ha' glemt det, også en Westie (Westland Highland White
Terrier).
Hun nedstammer fra cairn-terrieren.
Hvad tror du de gjorde med de hvide hvalpe før i tiden? Jo, jo... de
aflivede dem.....
Indtil en dag "nogen" fandt ud af at den var sørme "Smart".
Så fremelskede man den hvide ....og iiih guder hvor er den blevet populær.

Kan du se hvor jeg vil hen?

Ok. Jeg skal ikke røve mere af din søvn.
G'nat og sov godt

Mvh.
Maiken

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 16-11-01 00:23

Hej

Kom til at svare Majken privat tidligere idag, så jeg gør det lige igen -
offentligt (Beklager Majken...)

> [...]
> hvidt afkom af cairn-terrieren. Cairn-terrieren er idag stammoder til
> West-highland-White-terrieren...... men det må jeg vel ikke kalde

Jo det er da netop helt i orden, at du kalder denne nye race ved dens nye
navn. Men det du argumenterer for er jo faktisk, at du skulle have lov til
at kalde din westie for hvid cairnterrier.... Ellers ville det pludselig
blive temmelig vanskeligt at finde rundt i de forskellige racer... hvad
kalder du f.eks. en malinois? En korthåret schæfer, eller? Og en tervueren?
Belgisk schæfer?

Og jeg som bliver småhysterisk, når folk kalder min hund for en jack russell
terrier Det er en parson russell, og for mig er der STOR forskel.....

-Trine

se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 05:56

Hej,

Ang. spørgsmålet om tysk Schæferhund og Hvid Hyrdehund, så har jeg spurgt
Fritz Bennedbæk, som sidder i Avlsrådet i Schæferhundeklubben for Danmark
tilråds. Fritz Bennedbæk er en meget anerkendt og benyttet dommer og
besidder en enorm viden på området.

Jeg citerer hvad han skrev til mig :

"Citat"

Nej, det er ikke samme race. Og standarden for de to racer er da heller ikke
ens. Men at de kan være i familie med hinanden - det er der ingen tvivl om,
da de hører til samme art. Men så er Schæferhunden også i familie med
Belgisk hyrdehund.

Schæferhunden er en "designerhund", designet af den tyske rittmester
Stefanitz tilbage i 1890-erne. Og det udseende, den har i dag har den fået
ved at parre hunde sammen med de egenskaber og det udseende man ønskede. Og
enhver schæferhund kan i dens stamtavle føres tilbage til en stamfader,
nemlig Horand v. Grafrath. Sådan er det!

Den hvide hyrdehund er først blevet godkendt i FCI for nylig - og det er
ikke på nogen måde muligt at føre dens stamtavle tilbage til Horand. Hvordan
skulle det kunne lade sig gøre - da farven hvid ikke er tilladt ifølge
schæferhundens standard.

De eneste hvide afkom jeg kender til fra schæferhundeverdenen er albinoer -
og det har intet med hvid hyrdehund at gøre. De mangler totalt pigmentet,
der bl.a. giver de mørke øjne og den sorte snude.

Håber du kan bruge svaret.

Mange hilsener

Fritz Bennedbæk

"Citat slut"

Håber at nogen (Læs : Maiken ) kan bruge svaret til noget ?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 22:00

"Claus Christiansen" <cfc@cc-c.dk> skrev i en meddelelse

> Men siden fungere ikke. Alle siderne åbner i den lille frame til højre.
> Men det har vel ikke noget med DKK eller DRU at gøre

Næh, det har det vel ikke, men hvor ved du det fra, i og med at du siger
siden ikke fungerer?
Hos mig virker den fint, har lige checkket igen.
Siden indeholder bla. noget historie omkring den hvide schæfer, hvilket jeg
syntes var ganske interressant.

Mvh.
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 22:26

> Siden indeholder bla. noget historie omkring den hvide schæfer, hvilket
jeg
> syntes var ganske interressant.

Hvis du har læst siden så vil du nærmeste vælte over forskelle på Hvid
Hyrdehund og tysk schæferhund.

Lad mig citerer fra siden:

"Hale:
"Bæres hængende, når hunden er i ro, og når ned til haseledet.
"Under bevægelse bæres halen i en blødkurve og løftes ikke over ryglinien
"heller ikke, når hunden er i affekt. Halen spiller en væsentlig rolle
"for balancen under bevægelse. Halens pels er grov og busket.

Alene her er der stor forskel på de to racer.

Den tyske schæfer bære oftes halen over ryglinjen under affekt som de kalder
det på siden.
Endvidere er en tysk schæferhunds hale ikke "grov og busket", men mindre der
er tale om stok-/langhåret schæferhunde, så forøvrigt er forbudt at avle på.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 23:50

> "Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> skrev i en meddelelse

> jeg
>
> Hvis du har læst siden

Jeg henviser ikke til noget jeg ikke selv har læst.

> [...]
kalder
> det på siden.
> Endvidere er en tysk schæferhunds hale ikke "grov og busket", Hvad i
alverden er den så?...Det lader til at jeg aldrig har set en rigtig schæfer,
men du er vel den eneste der har den rigtige

men mindre der
> er tale om stok-/langhåret schæferhunde, så forøvrigt er forbudt at avle
på.

Hvad er en stok-/langhåret schæfer?.
Endnu en af dem der ikke hører til i det "rigtige" selskab?*S*

Mvh.
Maiken.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 13-11-01 10:13

Alle jeg kender kalder den en hvid schæferhund !hvis man begyndte at kalde
den for en hyrdehund så ville folk jo ikke vide hvad det var for en hund
,måske kun lige nogle få DKKnørder og det er da også ligegyldigt om hvad
de kalder den i Tyskland når vi jo bor i Danmark .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 13-11-01 10:31

meddelelse news:aq5I7.563$Bs1.149172@news000.worldonline.dk...
> [...]
om hvad
> de kalder den i Tyskland når vi jo bor i Danmark .

Det er jo noget pjat ..og mere vildledende end vejledende er racens
navn hvid hyrdehund .. ja så kaldes man den selvfølgelig hvid
hyrdehund at bruge udtrykket hvid schæfer vil jo så bare være direkte
misvisende .. og det må da så gælde om at alle hurtigst muligt bruger
racens rigtige betegnenelse og ikke en fejlbetegnelse ..og hvis folk
følger lidt med i hvad der sker i hundeverdenen vil de nok også
hurtigt muligvis ved andres hjælp blive klar over at racen hedder hvid
hyrdehund .. men dette sker selvfølgelig ikke hvis nogle stædige
væsner stadig fortsætter med at bruge fejlbenævnelsen af hunden
........ mvh Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-11-01 11:27

I årtier, måske længere, har racen heddet hvid schæfer, at DKK så vil have
den skal hedde hvid hyrdehund for at godkende den som race, forandrer jo
ikke noget. Det er et skænderi om ord.

Nina (medlem af DKK da jeg havde hund)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 13-11-01 11:30

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> I årtier, måske længere, har racen heddet hvid schæfer, at DKK så vil have
> den skal hedde hvid hyrdehund for at godkende den som race, forandrer jo
> ikke noget. Det er et skænderi om ord.

jeg har bemærket, på de par links jeg klikkede på i denne forbindelse, at
racen på engelsk hedder white shepherd, og det betyder jo hvid schæfer. Så
kan DKK komme og lave nok så meget om, men det er jo helt til grin, når det
ikke er gjort i andre lande. Det er altså kun et spørgsmål om holdning, ikke
praksis og "store internationale organisationer".

Pia og Max Labweiler, som er ganske klub-fri.

Fra : Lars Stricker

Dato : 13-11-01 14:51

Hej

Pia wrote:

> [...]
> praksis og "store internationale organisationer".
>
> Pia og Max Labweiler, som er ganske klub-fri.

Hvis jeg må korrigere:

Nu er det altså kun i din private ordbog, at "white shepherd" betyder "hvid
schæfer". Andre vil nok mene at det betyder "hvid hyrde".
Ordet "schäfer", som vi har raget til os fra Tyskland, og som på dansk staves
"schæfer", betyder mærkeligt nok osse "hyrde"

Men om vi skal vedblive med at bruge et tysk ord "schäfer", eller oversætte
ordet til det danske "hyrde", i forbindelse med godkendelse af en ny race ?

Det vil nok i mange år fremover forblive et af livets virkelig essentielle
spørgsmål.
Mit nyerhvervede strassenkreuz Alfred og jeg vil forholde os neutrale på
sidelinien, svagt knurrende indimellem

Fra : Pia

Dato : 13-11-01 16:36

> Nu er det altså kun i din private ordbog, at "white shepherd" betyder
"hvid
> schæfer". Andre vil nok mene at det betyder "hvid hyrde".

det har du fuldstændig ret i. Ligesom en schæfer på engelsk kaldes en german
shepherd og "schæfer" på tysk betyder hyrde.

Pia

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 19:40

"Pia" <@> skrev i en meddelelse

> det har du fuldstændig ret i. Ligesom en schæfer på engelsk kaldes en
german
> shepherd og "schæfer" på tysk betyder hyrde.

Rettelse : German Shepard Dog (Husk Dog )

Selv

PS: "schæfer" på tysk staves Schäferhund (bare for at jogge i det )

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 20:03

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

Nå for pokker...nu skal jeg også rette mig selv !!!!

> Rettelse : German Shepard Dog (Husk Dog )

German Shepherd Dog

(Går i seng nu!! )

/Finn

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 14-11-01 11:38

Haha den her diskution er da langt mere fjollet end noget jeg nogensinde har
skrevet herinde

Fra : Pia

Dato : 14-11-01 11:42

<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote in message
> Haha den her diskution er da langt mere fjollet end noget jeg nogensinde
har
> skrevet herinde

det var også ualmindelig ironisk ment for at vise, at folk sidder og
skændes om 2 ord der betyder det samme. (I øvrigt må den korrekte
oversættelse af schæfer være FÅREhyrde, ikke blot hyrde. Hvorfor hedder den
så ikke på engelsk "German Sheepdog" hva?!) Shepherd = sheep herder =
fårehyrde. Ja, man kan blive ved. Og hundene er sikkert lige gode hvadenten
de hedder det ene eller det andet.

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 14-11-01 12:10

Ja jeg ved godt at det var ironisk Og ja hundene er nok ligeglade om de
bliver kaldt Schæfer eller Hvid Hyrdehund eller Schæfersheepdog eller
Hyrdefår .....

Fra : Lars Stricker

Dato : 14-11-01 11:49

"Punish the deed,not the breed" wrote:

> Haha den her diskution er da langt mere fjollet end noget jeg nogensinde har
> skrevet herinde

Ingen nok så fjollet diskussion herinde kan overgå visse, for ikke at sige de
fleste af dine indlæg.
-Lars

Fra : Nina El Falaki

Dato : 14-11-01 22:41

Se schäfer og shepherd betyder begge fårehyrde, så hvis man oversætter begge
racenavne får man:
Tysk fårehyrde og
Hvid fårehyrde
kan I se forskellen????

Helt ærligt er det ikke en lidt latterlig diskussion det her.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 23:57

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvid fårehyrde
> kan I se forskellen????
>
> Helt ærligt er det ikke en lidt latterlig diskussion det her.

Du har fuldstændig ret, og derfor vil jeg fremover kalde enhver Schæfer jeg
møder på min vej, gul, rød grøn, sort samt hvid for
Ironi on
hunde af endnu ikke udspecificeret race"*SSS*.
Ironi off

Mvh
Maiken

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 15-11-01 12:24

Jeg syntes da at det var meget underholdende at læse jeres schæferdiskution
Og desuden har jeg altid syntes at den hvide Schæfer er den flotteste

Fra : skagensnero

Dato : 19-12-03 22:40

Jeg købte selv min første hvide schæfer i 1984, og har i dag to hvide
schæfere, den ene Skagens Nero er i år kåret som dansk guld æres
champion og international champion, så at påstå racen ikke eksisterer er
da for langt ude.

I hovedorganisationen FCI som DKK er medlem af har man i december måned
2002 godkendt den hvide schæfer, at man så i Dansk Kennel Klub ikke
endnu har fulgt moder organisationens godkendelse, er vel mere et
problem for DKK end de mange seriøse mennesker der er den lykkelige ejer
af en hvid schæfer.

Hvid Hyrdehund er også kun for den kort hårede race, og i de seneste år
er der kommet flere og flere langhårede hvide schæfere til Danmark fra
både Holland, Tyskland og andre lande der arbejder på at udvikle gode
hvide schæfere.

I Danmark er Dansk Hvid Schæferhundeklub den eneste specialklub som har
både kort- og langhårede hvide schæfere, og de bedømmes selvfølgelig
hver for sig efter de internationale standarder som adskillige lande
arbejder efter.

på hjemmesiden www.hvid-schaefer.dk kan du læsen standarden for den
hvide schæfer, samt læse langt mere om det arbejde der gøres blandt
mange opdrættere for at udvikle racetypiske og sunde hvide schæfere.

Den 28. februar holdes en udstilling i Thyregod Fritidscenter kun for
kort- og langhårede hvide schæfere, hvor alle ved selvsyn kan komme og
se de smukke hunde.

I ønskes alle en god jul og et godt nytår

Frank Sørensen

http://www.kandu.dk/