Planlægningsværktøj i FileMaker
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-11-01 10:15

Jeg har engang her i gruppen efterlyst et planlægningsværktøj, jeg kunne
bruge som folkeskolelærer. Palm Desktop/Entourage er godt til megt, men
indeholder også uoverstigelige begrænsninger i forhold til at holde styr
på lektioner dag for dag og time for time, undervisningsmaterialer,
projekter, elevlister m.m.
Jeg har sendt efterlysningen til flere fora. Bl.a. har jeg spurgt SSA
Trading, om nogen havde udviklet et FileMaker-baseret værktøj. Det gav
heller ikke resultat.
Jeg finder det generelt skuffende, at Apple, ikke med et sådant værktøj
og andre lignende initiativer har forsøgt at komme undervisningssektoren
imøde. Det kunne have gjort en forskel i Danmark, for Microsoft har mig
bekendt heller forsøgt noget i den retning.

Men nu har der altså været gevinst. En forespørgsel til mediamacs
brevkasse er blevet besvaret i nr. 10/november med henvisning til
http://www.database-systems.com, hvor man kan downloade den
FileMaker-baserede Daily Planner til en billig penge. Det er ikke så
lidt af et vidunder. Og det, som der evt. ikke er tænkt på, kan man selv
tilføje, hvis man har lidt kendskab til Filemaker.
Det eneste mærkelige er, at opfinderen tilsyneladende ikke har arbejdet
på sit produkt siden 1996. Men da det det jo netop ikke er et program,
men et dokument, som kan åbnes med alle FileMaker-versioner fra og med
3.0, gør det ikke så meget.

Ove Steen Smidt