DivX -- hvad virker?
Fra : Martin Larsen

Dato : 09-11-01 20:48

Jeg er efterhånden ret træt af, at jeg ikke kan afspille DivX på min Mac --
i hvert tilfælde ikke i en kvalitet, man kan bruge til noget. Jeg sidder og
knokler med en DivX-afspiller, der har været på beta 10-stadiet siden april,
så udviklingen må vel nærmest være gået i stå ...

Jeg har derfor overvejet at opgradere til OS X, da jeg har læst, at der
findes en mere effektiv løsning til dette system. Er der nogle her, der har
prøvet det i praksis? Og hvad kræver det -- rent hardwaremæssigt -- for at
kunne afvikles glat? Er en G3/350 tilstrækkeligt?

/Martin

Fra : Jesper

Dato : 09-11-01 21:19

Martin Larsen <larsenlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> prøvet det i praksis? Og hvad kræver det -- rent hardwaremæssigt -- for at
> kunne afvikles glat? Er en G3/350 tilstrækkeligt?

Div X i .asf film kan afvikles i Windows Media Player 6.3 med en plugin,
Div X i .avi kan svjv ikke afvikles på Mac.

Om din G3/350 er tilstrækkeligt? Prøv!
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-11-01 22:15

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Div X i .asf film kan afvikles i Windows Media Player 6.3 med en plugin,
> Div X i .avi kan svjv ikke afvikles på Mac.

virker fint i QT player under 10.1, når man instsallerer et codec.
codec'et er i øvrigt lige blevet opdateret igen i går

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 10-11-01 02:23

> virker fint i QT player under 10.1, når man instsallerer et codec.
> codec'et er i øvrigt lige blevet opdateret igen i går

hvor finder man det henne ?

Er det foriøvrigt det bedste format, hvis man vil lave en lille
instruktions cd, som både wintel og macbruger skal kunne se ?

ved du, hvor meget 40 min. digital videofilm, ca. fylder omsat til DivX
?
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-01 15:56

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> hvor finder man det henne ?

versiontracker, som altid.

> Er det foriøvrigt det bedste format, hvis man vil lave en lille
> instruktions cd, som både wintel og macbruger skal kunne se ?

nej, pt er det for problematisk på mac og linux. (desuden er det et
proporitært MS format, hvilket altid medfører irritations momenter)

brug MPG1 det kan _alle_ se (laveste fællesnævner, selv en P6200 kan
være med). Lav evt CD'en i VCD format, så kan den også afspilles på VCD
afspillere og de fleste stationære DVD afspillere.

MPG2 kan de fleste med DVD afspille, men så er det mest hensigtsmessigt
at lave en såkaldt mini DVD, hvor lyd, billede og menu er som på en DVD,
men det ligger på en almindelig CD.

lad vær med at lave en SVCD (cd med MPG2 billede og MPG3 lyd), det kan
eks ikke afspilles på mac.

Quicktime (sørensen codec) er også et godt valg men det kræver at du
også lægger en QT installation til windows på CD'en. Sørensen fylder
meget lidt i forhold til kvaliteten . men kræver ikke så meget af
computeren mht. afspilning i forhold til DivX og det næste format jeg
vil nævne. Jeg ved ikke hvordan linux håndterer QT film med sørensen
codec, men jeg kan forstille mig at det er problematisk.

Det ultimative format er 3ivx codec'et, som kan lave en spillefilm i nær
DVD kvalitet på én CD. Problemet, er blot at det kræver en meget kraftig
computer for at afvikle 3ivx. På mac'en kræver det en G4 og mac OS 10.1
for at kunne se 3ivx i fuld skærm. På x86 (linux og windows) er
codec'et vist bedre optimeret.

> ved du, hvor meget 40 min. digital videofilm, ca. fylder omsat til DivX
> ?

nej. men en 2 timers film i 3ivx fylder under 700MB

640*272 opløsning og 16bit/44KHz MP3 stereo lydspor, billed kvaliteten
er næsten på nivau med DVD.

Fra : Jakob H K

Dato : 10-11-01 16:17

> MPG2 kan de fleste med DVD afspille, men så er det mest hensigtsmessigt
> at lave en såkaldt mini DVD, hvor lyd, billede og menu er som på en DVD,
> men det ligger på en almindelig CD.

Hvordan gøres dette ? Kan resultatet så benyttes af folk der kun har cd
drev ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-01 16:42

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Hvordan gøres dette ? Kan resultatet så benyttes af folk der kun har cd
> drev ?

jeg er ikke sikker.

som sagt hvis alle skal kunne se det: lav almindelig VCD.

Fra : Michael Holm

Dato : 10-11-01 20:16

> versiontracker, som altid.

årh jeg troede du kunne det i hovedet

> [...]
>
> nej. men en 2 timers film i 3ivx fylder under 700MB
>
> 640*272 opløsning og 16bit/44KHz MP3 stereo lydspor, billed kvaliteten

Tak for den gode forklaring, jeg skal bruge det i forbindelse med et
gradueringsoversigt for ki-aikido, vores "Boss", har det hele på DV,
ideen var at lave en hjemmeside og lægge den på en CD, med det kan man
så klikke sig rundt til de forskellige gradueringer, sådan en hjemmeside
kan man vil ikke brænde som VCD ? (har Star Wars 1 på VCD og på den er
der ikke menu og man ikke hoppe rundt

Mediamac skrev også om "QuickTime Authoring Suite til Mac OS X
Totally Hip" (http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=6017 )
kender du det ?

Nå men jeg må vel bare få mit arbejdssted overtalt til at købe en "stor
G4" og så lave nogle DVD'er med iDVD

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 00:17

> [...]

> så klikke sig rundt til de forskellige gradueringer, sådan en hjemmeside
> kan man vil ikke brænde som VCD ? (har Star Wars 1 på VCD og på den er

korrekt, der er ikke menuer i VCD, det er der derimod på en almindelig
Video-DVD (og mini DVD på CD-medie). På DVD mediet er det også muligt at
lave web-links, men disse kan selvfølgelig ikke bruges fra en stationer
DVD afspiller.

man kan sagtens lægge både video, text og billeder på en DVD, som du
navigerer i med det almindelige menu system. Det meste "extra content"
på komercielle DVD'ere er lavet på denne vis. Dette indhold kan dog kun
ses på computere med DVD afspiller og stationære DVD afspillere - også
selvom det ligger på en almindelig CD.

I skal nok vælge mellem at lave enten mini-DVD eller en traditionel
multimedie CD i Director (med film i MPG1 format).
Mini-DVD'en vil kunne ses af næsten alle med DVD afspiller, multimedie
CD'en vil kunne ses af enhver computer, men ikke på en stationær DVD
eller VCD afspiller. Begge vil kunne afvikles i fuldskærm.

En almindelig CD med et website (html med film i MPG1) er også en
mulighed, og kan afvikles på enhver computer, blot den har en browser
der kan afvikle MPG - Det ser dog ikke så "prof" ud...

> Mediamac skrev også om "QuickTime Authoring Suite til Mac OS X
> Totally Hip" (http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=6017 )
> kender du det ?

nej

> Nå men jeg må vel bare få mit arbejdssted overtalt til at købe en "stor
> G4" og så lave nogle DVD'er med iDVD

Nu du er i gang - kan jeg ikke også få en for min "uundværlige"
rådgivning?